بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۷۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
هیل:

اجازه استفاده از تسلیحات هسته‌ای در زمان ترامپ باید به کنگره داده شود

زمانی که صحبت استفاده از تسلیحات هسته‌ای مطرح می شود، آمریکا به یک کشور دیکتاتور تبدیل می‌شود چرا که هیچ یک از نهادهای قانونی از جمله کنگره، دادگاه‌ها و هیچ یک از بخش‌های ارتش آمریکا قادر نخواهند بود دستور حمله هسته‌ای رئیس جمهور آمریکا را به چالش بکشند.
تدبیر24 »پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: مارتین لوترکینگ در اظهار نظری معروف گفت: "توان علمی ما بر توان روحی ما غلبه کرده است و ما موشک‌ها را هدایت می کنیم و مردم را گمراه". حدود 50 سال پس از این ارزیابی معروف لوتر کینگ، به نظر می‌رسد این نظر او در حال تبدیل به واقعیت است و مثال اصلی آن زرادخانه  هسته‌ای آمریکا است که از حدود 7000 کلاهک هسته ای تشکیل شده و هر یک از آنها چندین برابر بمب منفجر شده در هیروشیما قوی‌تر هستند.

حدود 1500 کلاهک هسته‌ای از این تعداد هم اکنون نصب شده و آماده پرتاب هستند. اما نکته‌ای که نگرانی بیشتری در پی دارد سیاست کنونی واشنگتن برای انجام یک حمله هسته‌ای است. حتی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز می‌گوید می‌توان بدون صدمه دیدن قدرت بازگرداندن آمریکا، تعداد این کلاهک‌های هسته‌ای را کاهش داد.

به طور قانونی رئیس جمهور آمریکا تنها مقامی است که می تواند دستور پرتاب تسلیحات هسته‌ای را صادر کند، حتی اگر ابتدا کشور دیگری به آمریکا حمله نکرده باشد. این به معنی آن است که دونالد ترامپ یا هر یک از روسای جمهور آینده آمریکا می‌توانند روزی از خواب برخاسته و دستور حمله هسته‌ای را صادر کنند و کنگره نیز نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. حتی دادگاه عالی نیز نمی‌تواند از انجام این اقدام جلوگیری کند. در تئوری افسرهای ارشد نظامی که مسئول اجرای این دستور هستند می‌توانند از انجام آن سر باز زنند، اما چنین اقدامی به ندرت اتفاق افتاده و به نوعی سرکشی محسوب خواهد شد.

ما به عنوان یک آمریکایی به دموکراتیک بودن خود افتخار می کنیم. ما برای استقلال خود جنگیده ایم. قانون اساسی ما با همه جزئیات قدرت‌ها را از یکدیگر جدا ساخته تا یک فرد یا سازمان کنترل و قدرت کامل را در اختیار نداشته باشد. اما زمانی که پای ترامپ، خطرناکترین و مخرب‌ترین تسلیحات در تاریخ بشر به وسط می‌آید، قوانین آمریکا به مثل قانون یک حکومت دیکتاتوری تبدیل می شود. بند 8 ماده یک قانون اساسی آمریکا به کنگره این قدرت را می‌دهد تا اعلان جنگ کند. پرتاب حتی یک سلاح هسته‌ای به هر نحوی که می تواند جمعیت یک کشور را نابود کند، یک جنگ محسوب می‌شود.

هم اکنون زمان آن فرا رسیده است تا کنگره امتیاز اعلان جنگ خود را ابقاء کند. اد مارکی،‌ سناتور دموکرات ایالت ماساچوست و تدلیو، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا اخیرا طرحی را ارائه کرده اند که دموکراسی را به زمینه استفاده از تسلیحات هسته ای آمریکا وارد می کند. در صورت تصویب چنین طرحی پیش از آنکه رئیس جمهور دستور حمله هسته‌ای را صادر کند، کنگره باید اعلان جنگ کرده باشد. این طرح منطقی ضمن افزایش قدرت کنگره باعث کاهش چشمگیر خطر اشتباهات محاسباتی و ایجاد یک جنگ هسته ای می شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: