یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه برای توسعه و تجهیز مدارس مقرر شد از صندوق توسعه ملی برداشت بودجه شود تا مدارس فرسوده تعمیر و تجهیز شود.
تدبیر24 »محمدجواد ابطحی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص جایگاه آموزش و پرورش در
برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم که آموزش و
پرورش را در بخشهای مختلف مد نظر قرار دهیم. چند ماده از برنامه ششم توسعه
اختصاص به آموزش و پرورش دارد.
وی افزود: البته حل شدن مشکلات آموزش و پرورش احتیاج به عزم ملی دارد و
برای تحول و رتبهبندی معلمان و تعیین وضع معیشت آنان یک تلاش مستمر نیاز
است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: به همین دلیل
پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این بود که برای پشتیبانی مالی و
مسائل اقتصادی آموزش و پرورش یک طرحی را تدوین کنیم. به همین منظور اگر
بتوانیم حداقل نیم درصد از بودجههای فرهنگی تمام دستگاهها را به آموزش و
پرورش اختصاص دهیم وضعیت بهتر خواهد شد.
ابطحی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه و تجهیز مدارس مقرر شد از
صندوق توسعه ملی برداشت بودجه شود تا مدارس فرسوده تعمیر و تجهیز شود.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در برنامه ششم
توسعه طرح رتبهبندی معلمان را هم لحاظ کردهایم» گفت: طرح رتبهبندی
معلمان در گذشته ناقص اجرا شد به طوری که معلمان از نحوه اجرای آن ناراضی
هستند. در این خصوص طرحی دادیم که در 5 سال آینده برنامه ششم توسعه
رتبهبندی معلمان آنگونه که در دستورالعمل است اجرایی شود.
وی اظهار کرد: در خصوص خرید خدمات آموزشی، حمایت از نیروهای آموزش و پرورش و
پرداخت معوقات نیروهای حقالتدریس نیز در برنامه ششم توسعه پیشنهادهای
خوبی مطرح شد.
ابطحی افزود: در بحث بودجه سنواتی چون دولت این بودجه را ارائه و پیشنهاد
میکند تغییر چندانی روی آن نمیتوانیم داشته باشیم. امسال بودجه سنواتی
همه دستگاهها 10 درصد افزایش پیدا کرده است و بودجه آموزشوپرورش هم همین
مقدار افزایش داشته است. این میزان افزایش به هیچ وجه نمیتواند به آموزش و
پرورش کمک کند چراکه اگر بودجه سنواتی سایر دستگاهها 10 درصد افزایش پیدا
کرده است باید بودجه سنواتی آموزش و پرورش 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کند
تا شاهد تحول در این نهاد آموزشی باشیم.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس این
پیشنهاد را مطرح کردیم که اگر 2500 میلیارد تومان از جمع منابع درآمدی
اضافه آمد این بودجه اضافی به آموزش و پرورش اختصاص یابد که متأسفانه
کمیسیون تلفیق موافقت نکرد. البته همچنان در تلاش هستیم که این بودجه 2500
میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند چرا که اگر آموزش و پرورش
خود متولی این بودجه باشد در این صورت میتواند بسیاری از مشکلات خود را
حل کند.
وی با بیان اینکه «باید این نگاه عوض شود که آموزش و پرورش یک نهاد درآمدزا
نیست» گفت: متأسفانه برخی نمایندگان هم همین دید را دارند که آموزش و
پرورش صرفاً یک نهاد بهره بردار است. این طرز تفکر اشتباه است. اگر به
آموزش و پرورش بها دهیم آینده کشور درخشان است، چراکه اگر معلمی دغدغه
معیشتی داشته باشد و چند شیفت کار کند نمیتواند دانش آموزان خود را به
خوبی تربیت کند.