تامین خرید واگنهای متروی اصفهان
با قول مساعد محمد باقر نوبخت، معاون رئیسجمهور اعتبار لازم برای خرید واگنهای مترو اصفهان تامین میشود. البته دولت برای خرید واگنها تعهد کرده است، اما شهرداری نیازمند کمکهای مالی با رقم بالایی است. دولت معتقد است که در بحث خرید واگن باید به شهرداری کمک کند. ما امیدواریم آنطور که قول دادند فاز یک متروی اصفهان در سال ۹۶ به بهره برداری برسد، اما اینکه چقدر بهره برداری مترو اصفهان پیشرفت کند سعی میکنیم که نظارت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم مدیران را تشویق کنیم که کار متروی اصفهان را سریعتر انجام دهند. احتمال میدهیم تا پایان سال ۹۶ متروی اصفهان تا آخرین مسیر که تا صفه است قابل بهره برداری شود، اما برخی ایستگاههای مترو هنوز تکمیل نشده است و نیاز به تعمیرات دارد.
عملیاتی نشدن متروی اصفهان به علت کمبود بودجه
برای تسریع در عملیات احداث مترو از سازمان برنامه و بودجه درخواست کمک کردهایم، منتها باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدف اصلی از احداث متروی اصفهان این بود که مترو از شاهین شهر تا بهارستان و حتی خط دوم آن از زینبیه تا نجف آباد را در بر گیرد. امیدواریم وضع مالی دولت بهتر شود و علت اینکه تاکنون متروی اصفهان عملیاتی نشده است، بحث کمبود بودجه است. اگر در ۱۲ سال گذشته بودجه شهرداری بر بحث مترو متمرکز شده بود احداث مترو به پایان رسیده بود. بهرغم این همه انرژی، منابع و هزینهای كه صرف صنایع خودروسازی میشود، اگر اولویت ما صنایع ریلی میبود و این همه یارانهای كه برای خودروسازی اختصاص داده شده برای صنایع ریلی پرداخت میشد از لحاظ اشتغالزایی، امنیت و صرفهجویی در هزینه و زمان برای كشور بسیار به صرفهتر بود. این در حالی است که شهردار اصفهان اعلام کرده است که پیشبینی کرده ایم هزار میلیارد تومان در بحث مترو هزینه کنیم و با این رقم به احتمال قوی احداث خط اول متروی اصفهان به پایان میرسد. مشکل اصلی در اصفهان عدم بهره برداری کامل از مترو است که امیدواریم این پروژه هر چه زودتر به بهرهبرداری برسد. در مدت اخیری که پروژههای شهری را دنبال کردم متوجه اقدامات خوب شهرداری اصفهان در این راستا شدم که این اقدامات نشان دهنده تلاش و برنامهریزی بلند مدت مدیریت شهری است. بنابراین با تلاش و همت مدیران شهری امیدواریم در آینده از پروژههای بیشتری رونمایی شود.
احتمال خسارت به آثار باستانی کم است
برای ریل گذاری باید طرحی داده میشد تا بخشی از ریل از زیر آثار باستانی عبور نکرده و ضربه کمتری را به بدنه تونل وارد کند. در همین راستا مطالعات زیادی انجام دادند، ریلهای دیگری گذاشتند و زیرساختی را آماده کردهاند که این زیرساختها کمک میکند تا ضربههایی که قطار به ریل میزند به بدنه منتقل نشود و این خودش در جای خود زمان زیادی گرفت. بنابراین از نظر پیشگیری خسارت احتمالی به آثار باستانی کارهای خوبی انجام شده است. به عبارت دیگر بستری فراهم شد که ریل سوار آن شود و از نظر تکنیک، زیرساختها به گونه ای هستند که ضربههایی که قطار به ریل میزند به بدنه تونل وارد نمیشود و از این منظر احتمالا خسارتی به آثار باستانی اصفهان وارد نخواهد شد.
الزام راهاندازی مترو در شهرهای توریستی
با توجه به اینکه اصفهان شهری توریستی است و باید منظر شهر از لحاظ توریستی حفظ شود سرعت بیشتری برای راه اندازی مترو نیاز است، چرا که مترو از طرفی نقش قابل ملاحظه ای برای تردد افراد دارد و مسافرتها را تسهیل میکند و از طرف دیگر آثار باستانی را حفظ میکند و باعث میشود که شهر زیبایی داشته باشیم، چرا که این مساله برای جذب توریست بسیار مهم است. به عبارت دیگر با توجه به اینکه آلودگی هوا روی ساختمانها به ویژه ساختمان میراثی اثر تخریبی دارد باید با راهاندازی مترو و کاهش تردد خودرو در نقاط مرکزی شهر به حفظ آثار باستانی و جلوگیری از خسارت بیشتر آنها کمک کنیم تا به این طریق هم برای شهروندان اصفهانی آسایش را به همراه داشته باشد و هم توریستهایی که از کشورهای دیگر میآیند بتوانند از وجود آثار تاریخی این منطقه و سهولت دسترسی به آن لذت ببرند. بنابراین باید بیش از پیش دولتمردان کمک قابل توجهی به راه اندازی متروی اصفهان داشته باشند و این موضوع را به تعویق نیندازند، چرا که باید حملونقل عمومی برای مردم تمام شهرها در نظر گرفته شود و مردم اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.