آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 05
کد خبر: ۷۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
دانش آشتیانی:

تغییر نگرش و تأمین نیروی متخصص لازمه تحقق اهداف تربیتی دوره ابتدایی است

«فخرالدین دانش آشتیانی» وزیر آموزش وپرورش، تغییر نگرش و تأمین نیروی متخصص را لازمه محقق اهداف تربیتی دوره ابتدایی دانست و گفت: باید متخصص ترین، خلاق ترین و متفکرترین معلمان برای دوره ابتدایی جذب و برای معلمان کنونی نیز کارگاه های آموزشی در مدارس برگزار شود.
تدبیر24 »عصر چهارشنبه فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی یکروزه معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش وپرورش استان های کشور در باشگاه فرهنگیان تهران، با اشاره به رویکرد مدرسه محوری گفت: اگر در دوره ابتدایی سرمایه گذاری کنیم و اهداف تعلیم و تربیت را در این دوره محقق کنیم، نگرانی در دوره های دیگر تحصیلی نخواهیم داشت.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر اهمیت دوره ابتدایی، از تلاش این وزارتخانه برای اولویت دادن به برنامه های آموزش وپرورش در این دوره تحصیلی نام برد و تصریح کرد: مسأله اصلی این نیست که خواندن و نوشتن را به کودکان آموزش دهیم، بلکه هدف اصلی شکل گرفتن شخصیت انسان ها با کسب مهارت های لازم برای زندگی در جامعه است.
وی، دو موضوع تغییر نگرش و تأمین نیروی متخصص را لازمه تحقق اهداف تربیتی در دوره ابتدایی دانست و افزود: در بازدیدهای سرزده ای که از مدارس داشتم، شاهد حاکمیت آموزش ها به صورت حافظه محوری بودم که البته علت آن شاید عدم فراگیری آموزش های لازم توسط معلمان بوده است.
وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: امروزه در دنیا آموزش ها در مقطع ابتدایی به سمت تلفیقی پیش می رود؛ یعنی طرح درسی را ارائه می دهند که همه درس ها را در خود دارد؛ بنابراین در عین حالی که فرمول های ریاضی آموزش داده می شود، به هنر و ادبیات نیز مربوط می شود و در چنین شرایطی مهارت ها در داخل کلاس درس همراه با خلاقیت معلم شکل می گیرد.
دانش آشتیانی مهم ترین مسأله در سنین کودکی را پرورش تفکر دانست و اضافه کرد: در روش های جدید تعلیم و تربیت اهداف از قبل تعریف نمی شوند، بلکه در مدرسه بستری فراهم می شود تا دانش آموزان به قدر توانایی خود مهارت ها را بیاموزند و خلاقیت خود را بروز دهند.
وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: با انجام اردوهای بیرون از مدرسه، مهارت ها محقق نمی شود، البته این امر تأثیرگذار هست، اما برای تحقق مهارت ها باید موضوعات درسی، ابزار و فراگیری مهارت ها در کلاس جزو اهداف باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق رویکرد جدید تربیتی نیاز به افراد متخصص داریم و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان به شکل سنتی و معمول نمی تواند این هدف را محقق سازد، بلکه بهترین راهکار آن است که ارکان و معلمان مدرسه با تشکیل کارگاه های آموزشی و با تبادل نظر راه حل هایی برای آموزش مهارت ها به دانش آموزان بیابند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: باید متخصص ترین، خلاق ترین و متفکرترین معلمان برای دوره ابتدایی جذب شوند و برای معلمان کنونی نیز کارگاه های آموزشی در مدارس برگزار شود.
وزیر آموزش وپرورش تفویض اختیار به مدارس را یکی از سیاست های مهم کنونی وزارتخانه دانست و افزود: استان ها و مناطق هم باید به مدارس تفویض اختیار کنند؛ سیاست ها و اعتبارات مالی را مشخص کنند و سپس برنامه ریزی را برعهده مدیران بگذارند و مدیران نیز با کمک و مشورت معلمان مدرسه را اداره کنند.
دانش آشتیانی تصریح کرد: باید از ورود هر نوع مؤسسه علمی به مدارس جلوگیری شود و دانش آموزان ابتدایی را وارد آزمون ها و تست های این مؤسسات نکنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: