رییس اداره آموزش و مشارکت مردمی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: مدارس طبیعت از دو سال قبل ایدهپردازی و آغاز به کار کردند و در این مدت تعداد ابن مدارس در کل کشور از مرز 40 مدرسه گذشته است .
تدبیر24 » فریبا رضایی در نشست تخصصی مدارس طبیعت که در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران برگزار شد، گفت: در استان تهران هم حدود 5 مدرسه ثابت و سیار طبیعت در ورامین، فشم ، دماوند و تهران آغاز به فعالیت کرده اند.
وی با اشاره به لزوم آشنایی کودکان با محیط زیست اظهار کرد: در کلانشهری مثل تهران ارتباط مستقیم کودکان با طبیعت به حداقل رسیده است و ایده مدارس طبیعت تنها راه آشتی کودکان با محیط زیست است؛ چراکه امروز باید به سمتی گام برداریم که کودکان به جای استفاده از بازی های رایانه ای و محیط های مصنوعی علاقه مند به حضور و بازی در مدرسه طبیعت باشند.
رییس اداره آموزش و مشارکت مردمی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان این که در مدارس طبیعت دانش آموزان یادگیری خودانگیخته را تجربه می کنند، گفت: در این مدارس المان های محیط زیست مثل آب، خاک ، حیات وحش و غیره وجود دارد تا نقشی در این آموزش داشته باشند. ما میخواهیم محیطزیست به دست کسانی سپرده شود که فرهنگ حفظ محیط زیست در آنان نهادینه شده باشد.
رضایی درباره موانع و مشکلات مطرح شده توسط مدیران مدارس طبیعت گفت: نحوه ارتباط با ادارات آموزش و پرورش و درخواست تسهیلات و امکانات از جمله مسائل مطرح شده بود. علاوه برآن مقرر شد که کارگروهی متشکل از آموزش و پرورش استان تهران و مدیران مدارس طبیعت برای حل مسائل تشکیل شود.
وی افزود: مدارس طبیعت یک گفتمان جدید در حوزه آموزشهای زیست محیطی به دانش آموزان مدارس است که عشق به طبیعت را در نهاد کودکان پرورش می دهد.
رضایی اظهار کرد: از ویژگی های این مدارس فرصت آفرینی برای آشنایی دانش آموزان با بنیان های محیط زیستی در حوزه های آب، خاک، هوا، حیات وحش و موضوعات مشابه است.
رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی استان تهران گفت: از طریق آموزش های لازم در این مدارس می توان به دانش آموزان اجازه داد تا نسبت به موضوعات زیست محیطی تجربه کسب کرده و با نگاه خلاقانه خود به موضوعات اجتماعی به ویژه محیط زیست پیوند درونی پیدا کنند.