وی با بیان اینکه هیچ شعر دیگری توانایی رقابت با شعر محتشم را ندارد، افزود: محتشم کاشانی با کشف راز و رمز معناگرایی و عمل به آن در زبان شعر همیشه ماندگار شد و هر شخصی این راز را مانند محتشم کاشانی کشف کند و بپیماید جاودانه خواهدشد.
دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی تصریح کرد: مرثیهسرایی، مداحی، روضهخوانی، سینهزنی و عزاداری در ایران شیعی هر روز داغتر و داغتر میشود و هیچ جا این نمادها و نمودهای عزاداری به جامعیت و عمق ایران شیعی نیست.
یونسی افزود: ویژگیهای مرثیهسرایی، مداحی، روضهخوانی، سینهزنی و عزاداری از عرب به اینجا سرایت نکردهاست یا بازسازی قبل از اسلام نیست گرچه هردو مورد گفتهشدهاست و قرائنی نیز دارد ولی نباید محدود به این حد شود که اگر چنین شود به ملت ایران جفا میشود.
وی،تاکیدکرد: این نمادها، نمودها، شعارها و ویژگیها را نه بازسازی مرثیههای رستم و سهراب و سیاوش و نه تقلید از اعراب است بلکه آنچه به لسان عربی و زبان روایت آمدهاست ذکر مصیبت از ناحیه امامان شیعه در یادآوری اینست که نگذاریم فاجعه کربلا فراموششود.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی گفت: امروز از این نمادها و نمودها وجود دارد تجلی همه هنر ایرانی و هنرهای انحصاری در آن است که کمترین شباهتی با جاهای دیگر ندارد.
یونسی اظهار کرد: مداحی، روضهخوانی و سینهزنی از انواع هنرهایی است که از جایی دیگر نیامده است گرچه برخی تلاش دارند بگویند از جاهای دیگر آمده است و این هنرها در ظرف ایران شیعی بهعنوان ویژگی معناگرایی بالیده و عمیق شده و رشدکرده است.
وی ایرانیها را ملتی معناگرا و باطنگرا دانست و گفت: ایران شیعی ملتی است که بهسرعت از قالب، ظاهر، فرم، شکل و ماده عبور میکنند و به عمق هدف و معنی راه پیدا میکند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی افزود: ایرانیان زود متوجه شدند که اسلام، شخصیتهای دینی، رجال مذهبی و حوادث دینی مثل هر دین، شخصیت و حادثه دیگر یک ظاهر و باطن و به تعبیر قرآن محکم و متشابه دارد.
یونسی با اشاره به اینکه ظاهر دینی مثل دین اسلام، شخصیت دینی مثل امام حسین(ع) و حادثه مذهبی مثل کربلا این است که مشمول همه قوانین مادی و زوالپذیر و تغییرپذیر است، افزود: شخصیت دینی امام حسین(ع) از نظر ظاهری در کربلا کشته و حادثه مذهبی مثل کربلا در ظاهر تمام میشود و دین اسلام را هر کسی از حیث ظاهر یک چیزی اتخاذ میکند.
وی باطن، معنا، عقلانیت و جان دین را با هدایت بشر ماندگار دانست و خاطرنشان کرد: خداپرستی، اخلاق و عقلانیت روح و باطن دین ماندگار است.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی تصریح کرد: مردم ایران بهسرعت ظاهر دین را کنار گذاشتند و اسیر شکل و فرم نشدند و نگفتند باید عرب بود تا دیندار بود بلکه اسلام ناب محمدی را با محوریت اهلبیت(ع) انتخابکردند.
یونسی گفت: واژه اهل بیت وسیعتر از واژه تشیع است و مردم ایران نیز با اتکا به اهلبیت (ع) معنای دین را گرفتند، رجال و شخصیتهای دینی را بهسرعت شناسایی کردند، آنچه را باید باشد دریافتند و آنها را هرکدام مظهر یک ارزش ماندگار شناختند.
وی با تاکید بر اینکه این ارزشها هرگز کهنه و محدود در زمین و زمان نمیشود، افزود: مردم امام علی(ع) را مظهر ماندگار عدالت، امام حسین(ع) را مظهر آزادگی، امام رضا(ع) را مظهر عقلانیت و امام زمان(عج) را مظهر امید و آینده میدانند و اینها ارزشهایی است که همیشه بشر به آن احتیاج دارد.
وی اظهار کرد: ملت ایران ملت باستانی است که با این ارزشها و مفاهیم آشنا بود هرگز ملت ایران آتشپرست و بتپرست نبود همیشه یکتاپرست و معناگرا بود اگر این طور نبود ملت ایران مسلمان نمیشد و اسلام ناب را انتخاب نمی کرد.
یونسی افزود: این ویژگی ملت ایران است که ایران سرزمین همه نمادهای معنوی شد ایران است که همه مکاتب عرفانی، معنوی، صوفی، صوفی درویشی یعنی بیش از 90 درصد مکاتب عرفانی در آن ظهور کرد و همه فرق شیعی در آن جان گرفت.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، مرثیهسرایی را هنر ایران شیعی دانست و گفت: مرثیهسرایی در ایران شهر بالیده شد، توسعه و عمق یافت.
یونسی با اشاره به اینکه محتشم کاشانی به این راز و رمز رسید که مردم ایران دین، باطن و شخصیتهای آن را تاریخی نمیدانند، افزود: مردم امام حسین(ع) و کربلا را حادثه تاریخی نمیدانند با این ائمه زنده هستند، زندگی میکند، حرف میزنند و درد دل میکنند چون به معناگرایی رسیدند و این مطلبی است که روشنفکران آن را نمیفهمند.
وی اظهار کرد: ملت ایران حوادث و شخصیتهای مذهبی را تاریخی نمیدانند بلکه آن را جز زندگی خود نه جر تاریخ و اتفاقات خوب و بد آن میدانند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی گفت: محتشم با مصرع "زان تشنگان به عیوق میرسد هنوز ز بیابان کربلا" می خواهد مخاطب این نوای عطش را ملموس و محسوس بشنود.
یونسی گفت: محتشم با این مصراع که "این کشته فتاده به هامون حسین توست" یا وقتی میگوید "بین تنهای کشتگان در خاک و خون" یا "سرهای سروان را بر نیزه ها ببین" تاکید بر دیدن را با وجود فاصله زمانی و مکانی 1400 سال می خواهد نشان دهد که فاصله در ذهن مخاطب از بین رفته است.
دبیر افتخاری کنگره بین المللی محتشم کاشانی افزود: ترکیب بند این شاعر مرثیه سرا بازسازی افسانه های تاریخی نیست هر چند آنها هم در جای خود ارزش دارد.
یونسی گفت: شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که ارزش خود را از امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر عفت، پاکدامنی و دفاع از حق و مظلومیت و حقیقت را دارد.