وی در پاسخ به پرسشی درباره اخبار منتشر شده در خصوص نسخههای میلیاردی پزشکان گفت: معتقد هستم نسخ اینچنینی باید دوباره مورد بازنگری قرار بگیرند. شخصا معتقد نیستم چنین نسخههایی داشته باشیم. وقتی راهنمای بالینی وجود ندارد. بار مراجعات مردم به پزشکان هم بالا بوده و ممکن است چنین مسائلی پیش بیاید؛ اما با پررنگ کردن آن به هیچ وجه موافق نیستم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: باید حتما بر اساس شواهد صحبت کنیم و باید حتما این اطلاعات مجددا بررسی شوند و دقت کنیم اطلاعاتی را که رسانهای میکنیم بر مبنای کار کارشناسی باشند. همه ما معتقدیم پیاده نشدن راهنماهای بالینی و نبود سیاستهای یکپارچه درمان یک ناهمگونی را درباره مراجعه و نگارش نسخ ایجاد میکند و باید حتما علت را واکاوی کنیم.
کبیر ادامه داد: برنامه عملیاتی سازمان طی دو سال اخیر پیاده شده و تلاش داریم از آن به عنوان ابزار مناسب جهت نظام اصلاح و ثبت و گزارش دهی به منظور بهبود نظام مدیریت هزینه استفاده کنیم. هزینه کرد منابع باید مبتنی بر برنامه باشد و لازم است از هر گونه اظهار نظر مبتنی بر کار غیرکارشناسی صرف نظر کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا کمیتهای برای بررسی نسخ در بیمه سلامت فعال است و برخوردهایی با این نسخ انجام داده است یا خیر؟ گفت: بله کمیته بررسی نسخ با موارد اینچنینی و نسخههای گران برخورد میکند. ما لغو قرارداد هم با پزشکان داشتهایم. در سال 95 با کارکرد استانها در کمیتههای تحلیل هزینه استانی جلوی پرت منابع به ارزش 300 میلیارد تومان گرفته شد. هر چند کافی نیست و باید چهارچوب علمی قابل قبول ملاک عمل سازمانهای بیمه گر باشد.
وی درباره بودجه سازمان بیمه سلامت در سال آینده نیز گفت: در سال 96 هم میزانی از مطالبات و کسری بودجه ما به سال 96 منتقل میشود. البته هنوز خیلی شفاف نیست. برآورد ما انتقال 4000 تا 4500 میلیارد تومان از کسری بودجهمان به سال آینده است و امیدواریم در سال 96 با تمهیدات مورد توافق ما و وزارت بهداشت و وزارت رفاه بخشی از شکافهای مربوط به پرت هزینهها کنترل شود.
کبیر ادامه داد: با توجه به سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص 110 درصدی بودجه اعتبار ما در سال 96 به 11 هزار میلیارد تومان میرسد همچنین منابع داخلی ما 2000 میلیارد تومان است و 2700 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده و در واقع جمع اعتبارات ما به 15 هزار و 700 میلیارد تومان میرسد.
وی ادامه داد: البته اگر در سال 96 منابع کل سلامت در بیمه سلامت تجمیع شود و اعتبارات تصادفات یک درصد مالیات و 2000 میلیارد تومان پزشک خانواده در بیمه سلامت انباشت شود، قدرت ابتکار عمل ما در مدیریت منابع بالا میرود. در کشوری چون ایران راهی جز انباشت منابع نداریم زیرا منابع پراکنده کارآیی و اثربخشی ندارد. حالا که قرار است ذیل وزارت بهداشت قرار بگیریم حداقل کار ممکن این است که در سال 96 با استقلال و اقتدار بیمه سلامت به عنوان خریدار خدمت، منابع را با کمک وزارت بهداشت تجمیع کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا منابع تامین اجتماعی نیز با بیمه سلامت تجمیع میشود گفت: فعلا در گام نخست منابع تجمیعی از محل منابع عمومی دولت است و تجمیع منابع بیمه سلامت و وزارت بهداشت مد نظر قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعرفههای پزشکی سال آینده و پیش بینی میزان رشد آن گفت: تعیین تعرفهها در شورای بیمه مطرح شده است و نیازمند کار کارشناسی مبتنی بر مستندات هستیم. مهمترین تاکید رئیس جمهور تناسب میان منابع و مصارف است. البته نمیتوان هزینه ناشی از نرخ تورم و هزینههای جاری مراکز درمانی را نادیده گرفت.
کبیر ادامه داد: در مجموع هر افزایش تعرفهای نیازمند آن است که ابتدا منابع آن تامین شود زیرا سازمان بیمه سلامت سازمانی است که متکی به درآمدها و منابع دولت است و میدان مانور ما در پرداخت هزینهها آنقدر بالا نیست که بتوانیم بدون تامین منابع تصمیم بگیریم.