او با بیان اینکه «سعی کردیم برنامههای مدون داشته باشیم تا سینما را از تیررس افراد ناآشنا در امان بداریم» در ادامه از هنرمندان خواهش کرده بود که «نگذارید این افقهای ترسیم شده را از شما بگیرند، چون سینما بدون افق معنا ندارد و سینما پدیده به روزی است.»
حیدریان در همان سخنانش تاکید کرده بود که «در سینمای ایران یک همبستگی نیاز است تا این افقها بدرستی ترسیم شود.» و اظهار امیدواری کرده بود که «سینمای ایران هر روز بالندهتر در عرصههای ملی و بینالمللی حضور داشته باشد.»
احمد مسجدجامعی وزیر وقت ارشاد نیز در آن مراسم مطرح کرده بود: «امروز مراسم تقدیر از کسی که عمری خود را در نسبت با سینما تقسیم کرده، است. از نخستین سالهای شکلگیری سینمای جدید ایران همیشه شاهد حضور آقای حیدریان در این حوزه بودیم، ایشان در حوزه نظارت تولید و مدیریتهای فیلم در عرصههای ملی همیشه مشارکت و حضور موثر داشتند و نسبت خود را با سینما و فیلم تعریف کرده است و امروز که ما بزرگداشت ایشان را برگزار میکنیم، در حقیقت بزرگداشت سینمای ایران را برگزار میکنیم.»
در ادامه خبرنگار ایسنا، گفتوگوی برخی سینماگران را دربارهی عملکرد محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی وزارت ارشاد که در سال 84 و همزمان با مراسم تودیعاش در ایسنا منتشر شده بود، بازنشر میدهد.
رسول صدرعاملی با ارزیابی مثبت از عملکرد معاونت سینمایی در زمان محمد مهدی حیدریان گفته بود:«ایشان در شروع مدیریت خود، کاملا با برنامه آمدند. در تمام زمینهها از جمله ساخت مجتمعهای سینمایی و زمینههای مختلف تولید و پخش و ... پیگیریهای بسیار کردند تا برنامهها به نتیجه برسد و به درستی پایهریزی شود.»
ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما و رییس هیات مدیره سابق خانه سینما هم به ایسنا میگفت:«آقای حیدریان به دلیل سابقه بسیاری که در حوزه سینما و تلویزیون و سیمافیلم داشتند به اعتقاد من خیلی به زیرساختها توجه کرد. ایشان معضلات را ریشهایتر درک کرد اما همواره دلایل مختلفی باعث میشود، سرنوشت و تصمیمگیریها به سرانجام نرسد از جمله این در سرنوشت محتوم مدیران است که زمان مدیریتی با توجه به زیرساختها به آنها داده نمیشود و همین موضوع باعث میشود که نتوانند برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشند، هر چند که آقای حیدریان به زیرساخته توجه جدی نشان داد و برنامههای مختلفی در زمینه ساخت شهرکهای سینمایی، سالنسازی و ... ارائه داد که تا چند سال آینده به نتیجه میِرسد.»
اکبر نبوی هم با یادآوری روزهای آغاز به کار حیدریان در معاونت سینمایی یادآور شده بود: «زمانی که آقای پزشک به لحاظ مشکلات جسمی توان ادامه مسئولیت را نداشتند، من خوشحال بودم که آقای حیدریان معاونت سینمایی میشود و به سهم خودم هم ایشان را برای پذیرش این مسئولیت تشویق کردم اما در مسیر مدیریت ایشان بویژه چینش بعضی از مدیران و عدم استفاده از برخی عناصر فکری در حوزه مدیریت سینما بویژه بحث مربوط به سیاستگذاری، شاهد روند رو به رشد مطلوبی در سینما نبودیم، البته روند سینما در کشور هم به گونهای نبود که یک مدیر بتواند در حدود سه سال به میزان قابل توجهی اصلاحات انجام دهد اما این را هم باور دارم ایشان میتوانستند، بخشی از زیر ساختها را در حوزه نرمافزار و سختافزار بنیاد گذارد. مشی ای که سینما را به یک نقطه روشن برساند.»
داریوش بابائیان هم مطرح کرده بود: «به دلیل اینکه ایشان از قبل شناخت کاملی نسبت به سینما داشتند و بچههای سینما را خوب میشناختند در زمان مدیریت موفقتر عمل کردند و اطلاعات کافی و شناخت کافی از اهالی سینما باعث شد،رفتار مناسبی داشته باشند.»
رضا آشتیانی تهیهکننده و بازیگر سینما هم عملکرد این دوره را در مجموع مثبت ارزیابی کرده و معتقد بود: «ایشان نگاه جامعی به سینما داشتند و با حضورشان حرکتهای اصولی سرعت بیشتری پیدا کرد که امیدوارم این کارها در مدیریت آینده هم ادامه پیدا کند.»
حسن زاهدی، صدابردار نیز مهمترین عملکرد حیدریان را تعلق گرفتن وامهایی به صدابرداران خواند و گفته بود: «با اختصاص این وام ابزار و ادوات جدیدی وارد جرگه سینما شد و این کاری بود که سالها به دنبالش بودند و در زمان آقای حیدریان به نتیجه رسید.»
وی همچنین بازگرداندن تعدادی از جوایز فیلم فجر که در گذشته حذف شده بود را از دیگر اقدامات مثبت معاونت سینمایی قلمداد کرد.
علیرضا رئیسیان هم در آن مقطع در خصوص عملکرد معاونت سینمایی تنها به یک بیت شعر بسنده میکند که «ماه رمضان رفت، عید رمضان آمد / صد حیف که آن رفت، صد حسن که این آمد»
تاکید حیدریان بر تدوین منشور اخلاق سینمای ایران
اما حیدریان در آخرین روزهای مسوولیتاش تاکید کرده بود: «باید منشور اخلاقی سینمای ایران تدوین شود تا ضوابط حقوقی مشخصی در بخش تولید، توزیع و نمایش داشته باشیم. این منشور باید روابط و ضوابط اخلاقی حرفهای درون سینمایی و برون سینمایی را تحت پوشش قرار دهد.»
حیدریان با بیان این که عرصهی پژوهش در سینما مورد غفلت واقع شده، تصریح کرده بود:« باید برنامه و سیستمی چیده شود تا تغییرات مدیریتی کمترین تاثیر را در آن داشته باشد.»
وی با بیان اینکه سینمای نوین بعد از انقلاب با رویکرد اندیشه و توجه به سینماگران مولف شکل گرفته است،گفته بود: «مدل توزیع قدرتمند و توجه به وجوه اقتصادی فیلم قبل از تولید به علت اینکه سینمای کشور برای نمایش برخی از مفاهیم انسانی هزینهی مالی و اجتماعی زیادی صرف کرد ممکن است در مواردی منطق با چرخهی سینمای ایران نباشد.
حیدریان با اشاره به اینکه سایهی دولت بر سینما نباید سنگینی کند، تاکید کرده بود: «این عرصه باید به سمت تعادل و تعامل بخشهای خصوصی و دولتی گام بردارد و به حیات طبیعی خود دست پیدا کند.»
او حمایتهای دولتی را سپری حفاظتی برای سینمای ایران دانست و گفته بود: «این نگاه باعث میشود تا مباحث تحقیقی در سینما مطرح شده و با شناخت چالشهای موجود در راستای رفع آن گام برداشته شود.
وی با اشاره به پروسه جهانی شدن یادآور شده بود:« ویژگیهای صنعتی شدن در کشورهای مختلف تا حدودی یکسان شده و ما باید آنها را باتوجه به ضوابط سینمای خودمان تعریف تا از تفاوتهای احتمالی آن آسیب کمتری ببینیم. »
حالا با حکم دوبارهای که پس از 10 سال به محمد مهدی حیدریان داده شد و او دوباره فرصتی دارد که اهدافاش را در سینما محقق کند،باید امیدوار بود که این مدیر سینمایی با تجربهی قبلی مدیریتاش در سینما بتواند،چرخهی سینما را متعادلتر بگرداند.