بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۷۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
ناصر هادیان:

ترامپ می‌خواهد امنیت را به کالا تبدیل کند

یک استاد دانشگاه تهران در نشستی با عنوان «با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟» اظهار کرد: ترامپ به دنبال این است که هرچه بیشتر موضوع امنیت را تبدیل به کالا کند و قیمت آن را افزایش دهد.
تدبیر24 »ناصر هادیان در نشستی که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی و با حضور کیهان برزگر، کارشناس مسائل بین‌المللی و صادق خرازی و همچنین مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه برگزار شد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که هیچ کس نمی‌داند ترامپ می خواهد چه کار کند و حتی خود او هم نمی‌داند می‌خواهد چه کاری را انجام دهد. او هنگامی که کمپینش را سامان می‌داد تصور نمی‌کرد که رئیس جمهور شود و در این چارچوب هرچه را که می‌خواست به زبان می‌آورد.

وی با بیان اینکه معلوم نیست که ترامپ به چه میزان می‌تواند حرف‌ها و شعارهایش را تبدیل به رفتار و عمل کند، اظهار کرد: او در ظاهر تلاش می‌کند به قول‌هایی که داده عمل کند و می‌گوید بین ذهن و زبان من فاصله‌ای وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی دیگر از ویژگی‌های ترامپ اظهار کرد: او به موضوع کسری بودجه حساس است و فکر می‌کند اگر کشوری از آمریکا درآمدهایش بیشتر باشد این به ضرر آمریکا است و باید این روند عوض شود. در حالی که به تبعات آن توجهی ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید برا ینکه ترامپ ذهنیت و ابزار تحلیل پیچیده‌ای ندارد چرا که در این چارچوب آموزش ندیده است، خاطرنشان کرد: او به دنبال این است که هرچه بیشتر موضوع امنیت را به کالا تبدیل کند و قیمت آن را افزایش دهد و در همین چارچوب این تصور وجود دارد که کشورهایی که امنیت‌شان به نوعی به آمریکا وابسته است زیر بار این موضوع رفته و هزینه‌ای که ترامپ از آنها طلب می‌کند را می‌پردازند.

وی همچنین با اشاره به نگرش ترامپ در راستای دیوارکشی مصنوعی و واقعی، ادامه داد: او تأکید بر این دارد که آمریکا باید اول باشد و تفکرش با موضوع جهانی شدن که سال‌ها در آمریکا بر آن تأکید شده بود مغایرت دارد.

هادیان با بیان اینکه بر اساس تحلیل‌ها به نظر می‌رسد که او نمی‌تواند در برابر امر جهانی شدن بایستد و شعارهایی که در این چارچوب داده را محقق کند، گفت: او به خاطر برخی از موفقیت‌هایی که در عرصه تجاری داشته دارای روحیه و اعتماد به نفسی اشتباهی است. این تصور وجود دارد که در دوران وی محور تصمیم‌گیری‌ها در آمریکا کاخ سفید باشد و چند نفر از اطرافیان وی محور تصمیم‌گیری‌های اصلی در آمریکا باشند و نهادهایی مانند سنا، کنگره، پنتاگون و دپارتمان‌های کارشناسی در حاشیه قرار می‌گیرند. در واقع این اقدامات و تصمیم‌ها بدون کار کارشناسی و سبک و سنگین کردن آن انجام می‌شود.

هادیان همچنین با اشاره به اینکه رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا منتقد ترامپ هستند، افزود: ترامپ با آنها درگیر شده و آنها نیز با ترامپ درافتاده‌اند و سعی می‌کنند که از وی مشروعیت زدایی کنند و این فرصت خوبی را برای ما ایجاد می‌کند و ما باید از فضای مدیا که در این ارتباط ایجاد شده است استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که با آمدن ترامپ بازار طنزپردازان رونق گرفته است،‌ ادامه داد: موضوع مهم این است که ما خودمان را در رادار این فرد قرار ندهیم. توجه اصلی ترامپ به طور کلی به ایران معطوف نیست، علیرغم شعارهایی که در زمان مبارزات انتخاباتی داده است و ما نیز باید حواسمان جمع باشد که بهانه و آتویی به وی ندهیم.

وی با بیان اینکه چند گروه و کشور می‌خواهند ما را در رادار توجه ترامپ قرار دهند، گفت: اسرائیلی‌ها و شخص نتانیاهو تلاش می‌کنند که ما را در مرکز توجه ترامپ قرار دهند و استراتژی ایران هراسی را به پیش ببرند. از دیگر سو عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز چنین دیدگاهی دارند و در داخل آمریکا نیز لابی گروه‌های مورد اشاره و همچنین منافقان به دنبال تحقق این موضوع هستند. آنها هم با دولت و هم با کنگره در این ارتباط گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی را کرده و می‌کنند. با توجه به این موضوع ما نباید خودمان کمکی به آنها در ارتباط با پیشبرد این پروژه داشته باشیم و باید کاری کنیم که هرچه می‌توانیم از رادار این فرد خارج شویم و بهانه‌ای را نباید به دست او بدهیم.

هادیان به بیزینس‌من بودن و علاقه ترامپ به فعالیت‌های تجاری اشاره کرد و گفت: این نیز موضوعی است که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم و به نظر می‌رسد که پیشنهادهای تجاری می‌تواند برای او انگیزه‌های اقتصادی را برای همکاری ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با طرح این پیشنهاد که ممکن است در مورد نحوه برخورد با آمریکای دوران ترامپ ستادی ملی زیر نظر رهبری تشکیل شود، گفت: این پیشنهادی است که من چندین بار مطرح کرده‌ام و همه سیاست‌های کشور در ارتباط با موضوع مورد اشاره می‌تواند در این ستاد بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه من برای چهار، پنج سال آینده نگران هستم چرا که ممکن است در نوع تعامل ایران و آمریکا اتفاقی بیفتد و ترامپ برداشت اشتباهی بکند و از آن به عنوان بهانه‌ای جهت ایجاد درگیری با ایران استفاده کند، گفت: ما نباید کاری کنیم که حتی ناخواسته به مرحله‌ای برسیم که وی بخواهد اقداماتی عملی به ضرر ما انجام دهد.

هادیان با بیان اینکه دلیلی ندارد که با گرفتن و دستگیری برخی از شهروندان دوتابعیتی هزینه‌هایی را برای خود ایجاد کنیم به موضوع دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت‌: در این دوران باید دیپلماسی فرهنگی ما فعال شود و زمینه را برای تسهیل رفت‌وآمد مردم، نخبگان و افراد تأثیرگذار آمریکا جهت سفر به ایران تسهیل کنیم تا آنها هرچه بیشتر با واقعیت‌های ایران آشنا شوند. در حال حاضر رسانه‌ها و مدیا با ترامپ مخالفت دارند و تمایل بیشتری دارند که واقعیت‌های ایران را منعکس کنند و ما می‌توانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. چرا که هر کدام از این رسانه‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و ما باید این زمینه را فراهم کنیم که  آنها هرچه راحت‌تر بتوانند به ایران بیایند و واقعیت‌ها را منعکس کنند.

وی همچنین به اهمیت دیپلماسی خصوصی در این برهه زمانی اشاره کرد و گفت: در این عرصه ما می‌توانیم از ظرفیت‌های افرادی چون اصغر فرهادی و محمدرضا شجریان استفاده کنیم. آنها می‌توانند فرمانده ارشد یک مواجهه و مبارزه فرهنگی در برابر تبلیغاتی باشند که در این دوران علیه ایران انجام می‌شود. آنها می‌توانند با ظرفیت و پتانسیل خود واقعیت‌های ایران را معرفی کنند.

هادیان با بیان اینکه ما باید با دید بازتری به مسائل نگاه کنیم به ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها در اطراف کشور اشاره کرد و گفت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ما باید در راستای حفظ امنیت کشور باشد و اجازه ندهیم که با برخی از اقدامات این امنیت مورد خدشه قرار گیرد.

برچسب ها: ترامپ امنیت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: