تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۷۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

روایت ابوطالبی از جلسه استماع گزارش پلاسکو

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، گزارشی از جلسه استماع گزارش حادثه پلاسکو در حضور ریاست جمهوری، ارائه کرد.
تدبیر24 » حمید ابوطالبی در این پست نوشته است:

پلاسکو را فراموش نکنیم

در جلسه استماع گزارش حادثه پلاسکو، عصر امروز «هیأت ویژه گزارش ملی پلاسکو»، گزارش خود را در حضور ریاست جمهوری ارایه کرد.

هیأت در این گزارش اظهار داشته است:

حادثه پلاسکو به نقطه عطفی در کشور تبدیل شده و هیأت در تلاشی فشرده درخلال دو ماه، گزارش ملی کامل خود را تهیه کرده است؛

هیأت در گزارش خود که با همکاری 147 نفر متخصص و طی مکاتبات و استماعات فراوانی تهیه شده است شعار: «پلاسکو را فراموش نکنیم»، را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است؛

هیأت شش کمیته تخصصی و یک کمیته مشترک روش‌ها و تلفیق را تشکیل داده و در گزارش خود به این نتایج رسیده است:

اگر حداقل‌هایی از استاندارد ایمنی رعایت شده بود، حادثه پلاسکو رخ نمی‌داد و حداقل خسارت ایجاد می‌شد؛

وقوع حریق یک اتفاق انسانی بوده است؛ دما ظرف یکی دو ساعت به نزدیک 600 تا 700 درجه رسیده است؛ دما در زیر آوار بالای 1000 درجه بوده است؛

نقشه‌های سازه در درون ساختمان بوده و درنتیجه سوخته و از بین رفته است؛

سازه از داخل روی چهار ستون قرار داشته، که البته در زمان ساخت تقریبا قابل قبول بوده است؛

مرحله اول فرو ریختن، کف طبقه یازدهم بوده است؛ مرحله دوم، سقف‌های بخش‌های دیگری از ساختمان (وفق نقشه ضمیمه) می‌ریزد؛ در مرحله سوم سایر قسمت‌های بالایی ساختمان ریزش می‌کند.

خرابی کف‌ها به ترتیب از بالا به پایین اتفاق می‌افتد؛ نحوه خرابی، خرابی زنجیره‌ای بوده است که به سرعت سبب فروریختن طبقات می‌‌گردد؛

سرعت ریزش کف‌ها شبهه ایجاد انفجار را برای شاهدان ایجاد کرده است؛ درحالی که هیچ شواهدی برای انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده عمده در ساختمان پیدا نشده است؛

هیأت اشکالات فرماندهی عملیات اطفاء و مدیریت بحران را برشمرد مانند وجود دستگاه‌های اجرایی متعدد و موازی‌کاری و هم‌پوشانی در موضوعات واحد به‌ویژه ضعف نهاد هماهنگ‌کننده و عدم وجود الگوی از پیش تعیین شده برای اطفاء؛

اگر در مدیریت میدان، شیوه علمی برای اطفاء به کار می‌رفت حادثه کنترل شده بود؛ چراکه امکانات آتش‌نشانی برای اطفاء کافی بوده است؛

بنیاد مستضعفان که مالک ساختمان بوده اقدام جدی‌ در وظایف خود نکرده است؛

شهرداری در اجرای کامل و به موقع بند 14 ماده 55 قانون کوتاهی داشته است؛

وزارت کار در بازرسی حفاظت فنی از کارگاه‌های واقع در ساختمان پلاسکو کوتاهی انجام داده است؛

وزارت راه و شهرسازی نسبت به اعمال مقررات ایمنی و مسایل ساختمان کم‌توجه بوده است (مبحث 22)؛

وزارت کشور در اجرای مقررات ملی ساختمان (مبحث 22) اقدام مؤثری نکرده است؛

شورای مدیریت ساختمان به مسأله ایمنی فضای کاری کسبه و ساختمان کم‌توجهی کرده است؛

سازمان آتش‌نشانی ابزار قانونی برای انجام وظایفش را نداشته است؛

در شهرسازی رعایت ضوابط ارتفاعی، حجمی، کاربری براساس طرح تفصیلی شهرهای بزرگ انجام نمی شود و شهرهای بزرگ به شکل بسیار پرخطری در حال توسعه هستند؛

64 درصد منازل کشور فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش می باشند؛

در کتب درسی کشور راجع به ایمنی آتش هیچ چیز وجود ندارد؛

صدا و سیما برای پخش برنامه‌های ایمنی و آموزشی سازمان آتش‌نشانی - خلاف مقررات - درخواست هزینه می‌کرده است؛

ضرورت دارد یاد شهدای آتش‌نشان و خدمات آنان گرامی داشته شود.

ابوطالبی در پایان تاکید کرده است: این حادثه باید به نمادی برای تغییرات مبنایی در ایمنی شهرها تبدیل گردد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: