بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۷۴۳۵
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
محمد تقی کروبی در گفت و گوی اختصاصی با تدبیر24 :

محاکمه علنی خواسته پدر از روحانی / ادامه فعالیت سیاسی پس از آزادی / پوکی استخوان دستاورد حبس طولانی

پدرم به جد نگران وضع معیشتی مردم هستند و امیدوارند سیاست تعامل دولت بتواند کشور را از انزوای بین المللی خارج کند. اما در عین حال با عنایت به ساختار کشور از ابتدا فرمودند به دوستان بگوئید . . .

تدبیر24 : خبر کوتاه و صریح بود اما موجی از نشاط و سرزندگی را در میان جامعه و به خصوص فعالان سیاسی جاری ساخت . خبر احتمال رفع حصر دو تن از رهبران جبهه اصلاحات در آستانه عید غدیر همان قدر که برای سیاسیون امید بخش بود برای مردمی که در 24 خرداد به اعتدال و میانه روی رای داده بودند هم نماد تحقق خواسته هایشان بود . اگرچه این اتفاق نه برای مهدی کروبی و نه برای میرحسین موسوی نیفتاد اما دریچه مناسبی شد برای پیگیری خواسته های مردم برای آزادی این دو یار امام و مردان تاریخ انقلاب . برای آگاهی بیشتر از احوال این روزهای یکی از این بزرگواران به سراغ فرزند مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی، نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی رفتیم تا در اجابت درخواست های مکرر خوانندگان گرامی از شیخ اصلاحات کسب اطلاع کنیم .

دکتر محمد تقی کروبی که داری مدرک دکترای حقوق می باشند تا پیش از این به عنوان استاد حقوق در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس می پرداخت . وی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مدیریت تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی پدرش را بر عهده داشت.دکتر کروبی در سال های دفاع مقدس به درجه جانبازی نایل شده است. وی که هم اکنون در انگلستان زندگی می کند با خوشرویی پاسخگوی سوالات تدبیر24 شد .

 

از اینجا مصاحبه را آغاز می کنیم که آخرین وضعیت پدر در چه حالی است و شما آخرین بار کی موفق شدید با وی دیدار کنید ؟

تمامی اعضای خانواده به استثنای حسین آقا که از ملاقات محروم اند چهارشنبه گذشته خدمت ایشان بودند. در حال حاضر درد مفاصل موجب شده که دیگر نتوانند حتی درون آپارتمان قدم بزنند. محرومیت از نور آفتاب و هوای تازه عوارض بسیاری را برای ایشان ایجاد کرده است که مهمترین آن پوکی استخوان است.

اخباری پیرامون آزادی ایشان و آقای موسوی در عید غدیر مطرح بود شما چقدر در جریان امر قرار داشتید؟

بعد از انتخابات خرداد امسال انتظاری به حق در جامعه به وجود آمد که محوری ترین نکته آن کنار گذاشتن اهرم سرکوب بود. در آستانه اعیاد سعید قربان و غدیر این انتظار با توجه به این واقعیت که شورای امنیت ملی با ترکیب جدید اش می تواند به موضوع ورود ماهوی کند بوجود آمد. اما ظاهرا هنوز عده ای بر نقض قانون و رفتارهای فراقانونی اصرار دارند و مانع بازگشت آرامش و عقلانیت به حکومت هستند. من آزادی زندانیان سیاسی را مقدمه ای بر آزادی پدر و مهندس میدانم و امیدوارم به زودی شاهد آن باشیم.

فکر می کنید روند اعتدال دولت یازدهم چقدر می تواند به شفاف شدن پرونده پدر برای خروج از حصر و یا محاکمه به صورت قانونی کمک کند؟

دولت اعتدال یا دولت راستگویان می تواند با شفاف عمل کردن در این زمینه به اعاده اعتماد میان مردم و دولت مبادرت کند. صادقانه بگویم این پرونده بر خلاف روند قضایی کشور طی شده و کلید حل آن بطور مستقیم در دست دولت نیست اما به باور من دولت موظف است شفاف و روشن تلاش خود را در جهت حاکمیت قانون بیان کند. مهمتر آنکه دولت باید به زیر مجموعه خود از جمله آقای علوی که فردی متشرع و قانونمند است بگوید همان کاری که حکومت در هزار روز گذشته مدعی آن بوده را انجام دهد، یعنی آقای کروبی را از خانه امن اطلاعات به منزل شخصی اش انتقال داده و اجازه دهند بعد از گذشت 1000 روز از این پس حصر و حبس را در منزلش سپری کند یا آنکه برخورد ماموران را کنترل کنند تا حادثه تلخی مانند آنچه با فرزندان مهندس موسوی رخ داد دیگر تکرار نشود. توقع ما از دولت اعتدال در همین حد است. اما در باب فراهم کردن رسیدگی قضایی به پرونده، میدانیم بازداشت غیر قانونی جرم است و اعمال مجازات سرخود از سوی هر مقامی مغایر اصل قانونی بودن جرم و مجازات و قوانین جاری کشور است. اگر دولت بتواند حاکمیت را مجاب کند که اسباب محاکمه علنی با پخش زنده آن را فراهم کند کار مهمی انجام داده. این خواسته پدرم است که در نامه آخر مادرم خطاب به دکتر روحانی تکرار شده.

نظر پدر را در خصوص روی کار آمدن دکتر روحانی چه برداشت کرده اید؟

پدر آقای روحانی را از گذشته دور می شناسند، ایشان سال ها در مجلس همکارشان بودند. حتی اگر اشتباه نکنم در مجلس سوم ایشان نایب رئیس مجلس بودند.پیروزی ایشان که به معنای احترام و تن دادن مجدد به رای مردم بود موجب خوشحالی پدر شد. لذا پدر روی کار آمدن این دولت را عنایت الهی خواند و اظهار امیدواری کرد که ایشان بتواند کشور را از شرایط سخت امروز خارج کند. پدرم به جد نگران وضع معیشتی مردم هستند و امیدوارند سیاست تعامل دولت بتواند کشور را از انزوای بین المللی خارج کند. اما در عین حال با عنایت به ساختار کشور از ابتدا فرمودند به دوستان بگوئید سطح توقع و انتظار جامعه را از ایشان و دولت شان بالا نبرند.

اگر امروز پدر آزاد شوند آیا به فعالیت های سیاسی ادامه می دهند و یا ترجیح می دهند فقط نظاره گر صحنه باشند؟

فکر می کنم کسانیکه آقای کروبی را می شناسند میدانند او بر اساس تکلیف دینی و ملی خود پا در این عرصه پر هزینه گذاشت. برای شناخت او لازم است سیر زندگی اش مجددا مورد مطالعه قرار گیرد. در سال های گذشته بارها گفتند "من مهدی کروبی فرزند احمد ام". مرحوم آیت الله احمد کروبی را قدمای انقلاب می شناسند که در چه سن و سالی به تکلیف شرعی خود عمل کرد بنابراین باید بدانیم که مهدی فرزند احمد در صورت برخورداری از آزادی از همه حقوق یک انسان آزاد بهره خواهد گرفت. به جای نگرانی از امر به معروف و نهی از منکر ایشان بهتر است زمینه ارتکاب منکر از سوی ماموران محدود یا ممنوع شود . آخر این چه حرفی است که در سرزمینی که افتخارش قیام امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر بوده زده می شود.

فکر می کنید چه زمانی قرار است حوادث 88 از دستاویز بودن برای افراطیون خارج شود؟

 این سوالی است که باید دیگران پاسخ دهند اما اجازه دهید تنها به این نکته بسنده کنم که برای اصلاح هیچگاه دیر نیست. آشتی حکومت با مردم نشان عقل است نه ضعف.

چقدر فکر می کنید دولت تدبیر و امید بتواند در اجرای تفکرات اصلاح طلبی و بخشی از تفکراتی که آقای کروبی آن را نمایندگی می کرد موفق باشد؟

بسیار امیدوارم که این دولت بتواند نشاط و امید را مجددا به جامعه و مردم بازگرداند. اما به نظر می رسد عده ای عامدانه و هوشمندانه بدنبال آنند که پایگاه مردمی این دولت که خواستار اصلاحات در درون جامعه هستند را از این دولت جدا کنند و دولت را در حوزه امنیت و سیاست داخلی ناکارآمد نشان دهند. از منظر آنان دولت تدبیر و امید تنها گذری برای عبور از بحران تحریم هاست و باید برای حل و فصل مشکلات بین المللی دست اش تا حدودی باز باشد. اگر چنین شود آنها با جدا کردن بدنه اجتماعی از دولت ، در گذر زمان به اهداف خود دست خواهند یافت. به نظر می رسد این تفکر خطرناک درون بخشی از دولتی ها هم نفوذ پیدا کرده به نحوی که برخی سخن از تفکیک مسائل بین المللی و داخلی و تقدم و تاخر آن کردند. البته بر این باورم که دکتر روحانی و تعداد قابل توجهی از یاران ایشان به این مهم توجه دارند و عوارض این تفکر را می دانند.

به نظر شما الان فضای کشور خواهان آزادی پدر هست؟

فکر می کنم مردم در شب بعد از انتخابات و شب راهیابی فوتبال مان به جام جهانی پاسخ این سوال را دادند.

درخواست شما از مسئولان کشور چیست؟

حاکمیت قانون. اجرای قانون بهتر از بی قانونی است.

اگر بخواهید یک خبر تازه و شنیده نشده از پدر به خوانندگان ما بدهید چه می گویید؟

خاطره ای از شب یلدا 89 می گویم. آن شب بعد از شام مادر از پدرم خواست خواب شب گذشته اش را برایمان تعریف کند. پدر خندید و گفت پیش از نماز صبح خوابی دیده که برای ما خوشایند نیست. خلاصه آن خواب این بود که او را در بیابانی تنها گذاشته بودند. مادرم به مزاح گفت "بازهم بیانیه صادر کن"، من هم گفتم گفته اند "جز راست نباید گفت اما در این سیستم هر راست نشاید گفت بخصوص وقتی .... " پدرم خندید و گفت من خودم را برای همه چیز آماده کردم، چه تبعید باشد یا چیز دیگری. 6 ماه بعد از حصر و بدنبال انتقال ایشان به ساختمان امن اطلاعات ایشان برای مدتی ممنوع ملاقات شدند ، تنها در یک مورد بیش از 4 ماه احدی از خانواده ایشان را ملاقات نکرد، ماموران هم روزانه فقط 2 بار برای تحویل آذوقه و چک کردن به ایشان سر می زدند. به گفته خودشان در آن ایام در 24 ساعت به تعداد انگشتان دو دست سخن نگفتند. در دو سال گذشته بارها یاد آن خواب شان افتادم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
NAZI
|
France
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
32
18
کروبی ....
بورو همون انگلیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
30
17
قانون از نظر شما یعنی نقض قانون آقای کروبی؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
36
19
واقعا با چه رویی میگویید کروبی باید آزاد بشه با اون کاری که پدرتون کردن و کشور رو به هم ریختند؟!!!!!!!
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of)
کشور رو آقای کروبی و موسوی بهم نریختن کشور رو اون آقایی بهم ریخت که 11 میلیون نفر گفت خس و خاشاک!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ریسجمهور آقای روحانی هم در مجلس به مردم توهین کردند
عليرضا
| Russian Federation
با عرض پوزش
همه اون 11 ميليون كه سطل زباله آتش نزدند
به مغازه هاي مردم حمله نكردند و شهر را به اشوب نكشيدند
مردم ما خيلي با شعور تر از اين حرفها هستند
اونهايي كه باعث آشوب در شهر شدند و نظم جامعه رو بهم ريختن خس و خاشاك هستند
من و تو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
12
27
واقعا متاثر شدم چرا ما باید نیروی انقلاب را به جایی بکشانیم که به این روزگار بیفتد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
چون خودش چندرغاز مرام سیاسی نداشت که نتیجه ... قبول کنه
آشنای اول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
16
32
کروبی و میرحسین هرچه سریع تر باید آزاد شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آزاد بشن و مردم پاسخگو باشن!
حسین
| Iran (Islamic Republic of)
آزاد بشن تا دوباره جامعه رو به گند بکشن؟!
محمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
16
29
آزادی این دوستان خواست اکثریت جامعه هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
منظورتون از اکثریت جامعه همون تعدادی هست که روز عاشورا رو بهم ریختند؟!
شناس
| Iran (Islamic Republic of)
روز عاشورا رو اونایی بهم ریختن که تقلب کردند. من با چشم خودم دیدم که .... کسایی رو می شناسم که ..ر به جای یک بار در سال 1388 رآی دادن......
ناشناس
| Germany
من هم با چشم خودم دیدم که طرفداران میرحسین چطوری یه آدم عادی رو به خیال اینکه بسیجی هست لت و پار کردن!
سینا
| Iran (Islamic Republic of)
این قدر گفتید تقلب آخرش هم نتونستید ... کنید!!!!
کاظم
| Iran (Islamic Republic of)
ناشناسی که صحبت از تقلب کردی منهم باتو هم عقیده میشوم وباهمینگونه استدلالهابالاترش رامیگویم.اصلامیدانی چراهاشمی در76وهمووخاتمی در88 قبل ازانتخابات احتمال تقلب رامطرح کردندومیرحسین در88درروزانتخابات وبعدش دم ازتقلب زدبرای اینکه میدانستندمیشودتقلب کردآخه میرحسین درسال68 با... هاشمی راسرکارآوردواوهم دردوره دوم درسال72 بنفع خودش ...کردودر76 ... خاتمی رارییس کردوایضاسال80 و84 و92 .خب احمدی نژادهم در88 ازاین سنت پیروی کردفقط همین.چیزیکه عوض داره گله نداره.روحانی هم ...رییس شدمنتهادر88 14میلیون رای ...شددر92 دیدندزیاده روی کردندتعدیلش کردندبه کمتراز500هزاروباصطلاح ناپلیونی آوردنش.آره عزیزکم به همین سادگی.
شناس
| Iran (Islamic Republic of)
کاظم جان دلبندم، شما از اون ادمایی هستی که اون دنیا همه ی خرابکاریهاشو می اندازه گردن شیطان!!! "چون اون تقلب کرد منم کردم!" استدلال خنده داری بود و اینکه لطفا در دفاع از کسی که....ارزشها رو زیر سوال نبر...
کاظم
| Iran (Islamic Republic of)
نه ناشناس عزیزمن خواستم به استدلالهای آبکی وبی پایه واساس آنهاییکه دم ازتقلب زدند پاسخی درسطح استدلالهای خودشان بدهم تاببینند اگر طرفشان سکوت میکندازاحساس مسولیتش هست وگرنه میشوددهان رابازکردوهمه چیزگفت.جای تاسف است ساده اندیشانی چون شمادرحالیکه عده ای ازنظریه پردازان متواری شده تقلب راردکرده اندهنوزدم ازتقلب میزنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
17
11
بله،آقامحمدتقي انگليس خوش مي گذره ؛خداامام روبيامورزه كه . . . را به يه نوايي رسوند!
عباس عسکرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
11
13
زندان خصوصی پدرتان در بنیاد شهید یادمان نرفتن پیر شده و مشکل همه پوکی استخوانه و دادگاه عمومی هم خواسته ما هم است
حامد قزوینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
12
16
حصر این 2 عزیز قانونی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
نمرديم و معني عزيز رو فهميديم!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
13
18
درود بر کروبی و خانواده اش ، آزادی میرحسین و کروبی خواست ایرانیان آزاده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
همون شما با پرچم آمريكاييت ايراني آزاده هستي و بس
از طلا بودن پشيمان گشته ايم مرحمت فرموده ما را مس كنيد ......
احمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
14
16
درود بر شرف کروبی و موسوی که اخرت شان را به دنیای دیگران نفروختند. الحق که فرزند آن بزرگ مرد هستی دکتر جان
احمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
12
18
درود بر شرف کروبی و موسوی که اخرت شان را به دنیای دیگران نفروختند. الحق که فرزند آن بزرگ مرد هستی دکتر جان
پاسخ ها
علی
| Germany
عجبا!!! فرزند یه فتنه گر افتخار داره؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شما آخرتت رو به پا به دنيا نفروشي
هرجند ميدونم نظرم رو درج نمي كنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
11
15
درود بر زندانیان و دربندان کروبی میرحسین رهنورد تاجزاده و ....
خسرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
13
9
کروبی وموسوی باید محاکمه ومجازات شوند کار انان خیانت بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
11
14
درودبر کروبی و موسوی
عسکرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
1
4
این کروبی باعث شد جوک لری بوجود بیاد و خانم میر حسین که گفت داماد لر حالا اگر یکی از این دو میشه جنگ جنگ لری میشد بین داماد و پسر لر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
7
10
کروبی و موسوی مجیزگوی هیچکس نیستند آنها انسانهای آزاده ای هستند که جرمشان این است که از حق دفاع کردند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
2
2
... چون در مقابل مصدق .... بود او را 10 سال حبس خانگی کرد.!
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
7
3
تدبیرجان تودیگه چرا سرت رازیربرف کرده ای یامثل مورچه ای که درآب افتاده میگویی دنیاراآب برد.کدوم نشاط وسرزندگی.باتفسیرتواگرفردابگویند همه قاتلین وجنایتکاران وووقراره اززندان آزادشوندچه شود؟!میگویی این دویارامام.باباشمر هم یارعلی(ع)بودوطلحه وزبیرهم یاررسول الله(ص).تاریخ اسلام پراست ازاین ریزشهاویارویشهایی چون حر.امام راحل(ره)باتیزبینی وآینده نگری خاص خودش فرمودجمع کنیدبساط اینهمه سفسطه ومغلطه را.کسانیکه آنهمه خسارت بکشورومردم واردکردندحتی اگر بهرتوجیهی آزادهم بشوندمنفورملتند.میدانیدچراهرکس درمیان ملت جایگاهی نداردآغوش گرم انگلیس برایش باز میشود.چون درایام محرم هستیم بمناسبت مثالی میزنم تابدانیداین روش وافرادی رابرای روزمبادادرآبنمک خواباندن سیاستی بیش از1000ساله است.یزیدپس ازتولدتوسط راهبان مسیحی تربیت شدوپس رسیدن بقدرت گفت وکردآنچه که میدانیدومیدانیم.مطمین باشیدانگلیس نشینی موجب افتخارنیستکه اینگونه باآب وتاب مطرح میکنید.وجالب است که این آقای باصطلاح دکترشماخودش وپدرش رامعادل مردم میداند!آنجاکه صحبت ازقیام امام حسین(ع) کرده ایدمعلوم میشوداطلاعات تاریخی شماهم بسیار ناقص هست.امام آنجمله رابمناسبت خروج ازمکه بیان فرمودندوحوادث منجر بشهادترابدلیل نجات دین جدشان ازانحراف.
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
5
3
تدبیر24 چراپیرو گوبلزشده ای وفکرمیکنی دروغ هرقدربزرگترجاانداختنش راحتترواگریک دروغ بارهاتکرارشودراست جلوه میکند؟!
عليرضا
|
Russian Federation
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
2
6
در كوزه همان تراود كه در اوست
النا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
10
5
هر دوشون بخاطر رسیدن به قدرت خیانت کردند.
هم به دین هم به مردم ایران حالا طرفدار هاشون چشماشونو بستند ودهنشونو باز کردند بماند...اما اگر فکر کردید یادمون میره طرفدارهای این مثلا اولاد پیامبر چی بسرمجلس عزای نوه پیامبر آوردندواین آقایون کک هم نگزیدشون کور خوندیدحق با شماست باید محاکمه علنی بشن حالا هر چند سال که بگذره.
falah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
9
3
سلام میبینم لقمه حرام اثرات خودرا گذاشته است حتی روی شما تدبیر 24 نکنه شما هم جیره خوار بنی امیه ... هستید ؟
هادی عسگرپور
|
United States of America
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
6
یا مجازات یا آزادی
اگر که گناه کار هستند مجازات اگه بی گناه هستند آزاد شوند...
baharannews.com
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
0
1
... بر سرشون

...
نظر شما: