ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 July 31
کد خبر: ۷۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

شورای شهر تهران و پاک‌دستی

حضور در شوراهای شهر و روستا به معنی حضور در بخشی از قدرت و حاکمیت است که راه‌یافتگان به قدرت، آشکار و پنهان به ابزارهای قدرت از جمله ثروت، اختیارات و ارتباطات دسترسی پیدا می‌کنند.
 تدبیر24 »دو رویکرد در تعامل با منابع قدرت در جامعه وجود دارد؛ در رویکرد اول، افراد این ابزارها را برای اولویت‌بخشیدن به منافع فردی و در نهایت تأمین منافع مادی خود می‌دانند و در این مسیر ضمن انجام خدمت به مردم، تلاش آنها محدود به تلاقی‌نداشتن منافع فردی با منافع ملی و مردم است و در نتیجه دستیابی برای رسیدن به قدرت، تلاقی‌نداشتن انجام وظایف او با منافع و مصالح فردی است و با اینکه شورای شهری مثل شهر تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور اختیارات، امکانات و پتانسیل بالایی برای تطمیع و تسلیم و به‌تردیدانداختن اعضا برای این مهم در ذات خود دارند، متأسفانه کارنامه برخی افراد در این حوزه قابل دفاع نبوده و نیست؛ به‌ویژه این مهم در هشت سال استقرار دولت اصولگرایان در ساختار مدیریت کشور از جمله شورای شهر تهران نهادینه شده و در چهار سال گذشته با وجود تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای ریشه‌کنی این رویکرد باید اذعان کرد رویه گذشته در برخی نهادهای غیردولتی و عمومی مانند شهرداری تهران که دور از دسترس دولت و نهادهای نظارتی هستند، همچنان ادامه دارد. 

رویکرد دوم اولویت‌بخشیدن به منافع ملی و جمعی بر منافع فردی و استفاده از ابزارهای قدرت برای خدمت مؤثر به مردم است، موضوعی که امروز مردم و جامعه ما بیش از هر زمان بر آن تأکید و پافشاری می‌کنند و حتی حضور و مشارکت در انتخابات را مشروط به حمایت از افرادی می‌دانند که پاک‌دستی آنان از گذشته اثبات شده باشد. همه ما اذعان داریم دشمن واقعی کشور ناکارآمدی ساختار مدیریتی کشور و مهم‌تر از آن فساد سازمان‌یافته در ساختار مدیریتی و سوءاستفاده از منابع قدرت است و این مهم در نهادهایی مانند شهرداری‌ها که به منابع نامحدود و غیرشفاف قدرت و ثروت دسترسی دارند، بیش از هر جای دیگر در معرض آسیب است؛ بنابراین به‌صورت همه‌جانبه و مبتنی بر داده‌های علمی و حرفه‌ای باید راه نفوذ فساد را بست.  مطالعات نشان می‌دهد راه مبارزه با فسادهای سازمان‌یافته در چهار مؤلفه اصلی تمرکز می‌یابد: 
١- حضور افراد پاک‌دست در نهادهای تصمیم‌ساز ٢- اصلاح فرایندها و رویه‌های سازمانی٣- تقویت نقش مدیریت و برنامه‌ریزی شوراها و سازمان‌ها ٤- نظارت مستمر و نهادینه بر روند اجرای فرایندها. 
 تلاش برای انتخاب افراد پاک‌دست و کارآمد برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا قدرت مسئولیت‌پذیری افراد را افزایش می‌دهد؛ بررسی‌ها نشان داده بین پاک‌دستی و مسئولیت‌پذیری رابطه معنی‌دار و مستقیمی برقرار است.  افراد پاک‌دست مصالح ملی را بر منافع فردی ترجیح می‌دهند و آنها در همه شرایط مصالح مردم را بر همه‌چیز اولویت خواهند داد. نگارنده معتقد است باید یک عزم فراگیر برای تشخیص افراد پاک‌دست و انتخاب اصلح آنها وجود داشته باشد و در این مسیر احزاب اصلاح‌طلب که در این عرصه‌ها پیشینه خوش‌نامی دارند، با تأسی از بزرگان اصلاحات باید بیش از دیگران همت گمارند.


زهرا صدراعظم‌نوری . اولین شهردار زن کشور

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: