بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۷۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

بهتر است شعارهای قالیباف اصلاح شوند

حمیدرضا فولادگر
تدبیر24 »حمیدرضا فولادگر، عضو اصولگرای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از اعضای جمنا در گفت‌و‌گو با «ایران» شعارهای انتخاباتی قالیباف را قدری غیر واقعی و نیازمند برنامه می‌داند. او خود یکی از نمایندگان نزدیک به قالیباف در مجلس و از حامیان او محسوب می‌­شود اما معتقد است که شعارهای قالیباف برای انتخابات باید اصلاح شوند.

آقای قالیباف بعد از ثبت‌نام شعارهایی مثل اشتغال 5 میلیون نفری و افزایش دو و نیم برابری درآمد کشور را مطرح کردند. چقدر این شعارها منطقی است؟

من یک جواب کلی دارم و یک جواب جزیی. کلی این است که اقتصاد ما به جایی رسیده که باید حرکت جمعی کرد و توصیه‌ام به آقای قالیباف این است همان‌طور که تا الان به صورت جمعی با جمنا جلو آمده‌اند، به صورت جمعی هم ادامه دهند. برنامه گروهی هم بدهند برای اداره کشور. نکته دوم این که بحث آقای قالیباف به‌عنوان یک آرمان برای کشور خوب است و نیازمند کارهای بزرگی هستیم، چه برای اشتغال و چه افزایش درآمد. اما استدعای ما از ایشان این است که برای این شعارها برنامه بدهند.

فکر می‌کنید برنامه‌ای دارند یا نه؟

اتفاقاً شعارها را دیدم برایم جالب بود که بدانم برنامه ایشان چیست، چون به هر حال حرف‌های بزرگی زده شد. سؤال هم کردم و به من گفتند برنامه داریم برای اینها. اما اینکه برنامه آقای قالیباف چیست؟ هنوز ما هم نمی‌دانیم. من خودم آقای قالیباف را نیروی اجرایی قوی می‌دانم و توقع این است که سریعتر برنامه عملی رسیدن به 5 میلیون شغل و افزایش دو و نیم برابری درآمدها را بدهند.

بدون این برنامه به نظرتان آینده آقای قالیباف در انتخابات چه می‌شود؟

ایشان به هر حال باید این برنامه را بدهد. یعنی قبل از رأی‌گیری روز انتخابات خود اصولگرایان نیاز دارند تا این برنامه‌ها را داشته باشند برای اینکه به نامزد واحد برسند. ما خودمان هم نمی‌توانیم صرفاً بر مبنای شعار نامزد واحد را انتخاب کنیم.

با وضعیت کشور شعارهای قالیباف را اجرایی می‌دانید یا خیر؟ مثلاً برای 5 میلیون شغل ما نرخ رشد اقتصادی حداقل 18 درصدی در طول 4 سال می‌خواهیم.

خب این درست است. این شعارها خیلی افق دور از دسترسی دارند. همین الان هم که نرخ رشد اقتصادی را 7 درصد یا همین حوالی اعلام می‌کنند، با احتساب فروش نفت است. اگر نفت را کنار بگذاریم در بخش حقیقی اقتصاد نرخ رشد ما حدود 2 درصد است. یعنی ما سال دیگر هم همین نرخ 7درصدی را نداریم. با این شرایط اینکه 4 ساله بتوانیم درآمد کشور را دو و نیم برابر کنیم قاعدتاً عملی نیست و خیلی با واقعیت اقتصاد ما فاصله دارد.

برای ایجاد 5 میلیون شغل چه؟

ما ضمن اینکه اینها را آرمان‌های خوبی می‌دانیم و معتقدیم آقای قالیباف مدیر اجرایی خوبی است، از ایشان تقاضا داریم که برنامه عملی رسیدن به این آمار را بدهند و قدری هم در طراحی شعارها و برنامه‌ها به واقعیت موجود کشور و اقتصاد توجه کنند. بهتر است اگر این شعارها قدری غیرواقعی هستند، اصلاح شوند.

کارنامه آقای قالیباف در شهرداری چقدر جای این امیدواری را به وجود می‌آورد که ایشان توان چنین کارهایی را دارند؟

ما مدافع مدیریت ایشان هستیم اما کارنامه ایشان بی‌نقد هم نیست. به هر حال همین‌که منابع درآمد شهرداری بعد از 12 سال همچنان به مواردی مثل تراکم فروشی متکی است جای نقد دارد. البته همین دوره هم کارهای بسیار مهمی انجام شده که همه دارند می‌بینند و قابل لمس است. به هر حال کشور هم درگیر مشکلات بوده و اداره شهرداری هم بسیار سخت بوده در این دوره. اما خب بهتر هم می‌توانست باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: