بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۷۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

بی ‌برنامگی کاندیداهای مدعی!

در اولین مناظره انتخاباتی میان کاندیداهای ریاست جمهوری، آقایان حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به نوعی از عملکرد تهاجمی آقای محمدباقر قالیباف غافلگیر شدند.زیرا آقای قالیباف از قبل برنامه داشت که تهاجمی رفتار کند، اما سایر کاندیداها چنین برنامه‌ای نداشتند.

 تدبیر24»در دومین مناظره آقایان روحانی و جهانگیری تصمیم‌ گرفتند که تهاجمی برخورد کنند، زیرا گفته می‌شود که در سیاست بهترین دفاع، حمله است. در این مناظره غیر از آقای هاشمی‌طبا، سایرکاندیداها هم تهاجمی برخورد کردند. حتی آقای سید مصطفی آقامیرسلیم نیز در این مناظره به جمع مهاجمان پیوست. اگر مناظره‌ها را بررسی کنیم، متوجه می‌شوید که سه نفر از کاندیداها وابسته به یک جریان فکری هستند و سه تن دیگر به جریان فکری دیگر تعلق دارند. به گونه‌ای که آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا در یک جبهه قرار دارند و آقایان سیدابراهیم رئیسی، قالیباف و میرسلیم در طرف مقابل هستند. این رفتارهای تهاجمی مانند تمامی دعواهایی که در زندگی روزمره ما جریان دارند که اگر فردی حرفی تند بزند طرف مقابل نیز می‌خواهد حرفی تندتر به زبان آورد. برای آنکه این تصور به وجود نیاید که افکار عمومی گمان کنند وی کم آورده است. تندی‌ها به صورت مشاجرات لطفی و گاه بالاتر مطرح می‌شوند. آن موضوعی که در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری نیست. جوابگویی و زیر پا گذاشتن چارچوب‌های اخلاقی از سوی برخی کاندیداهاست که گاه به دشنام سیاسی بدل می‌شود. انتظاری که از کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌رود این است که در مناظره‌ها در شأن رئیس‌جمهور ظاهر شوند و مودبانه و با حفظ اخلاق و احترام با یکدیگر سخن بگویند. مهم‌ترین عیبی که در بگومگوهای انتخاباتی وجود دارد این است که مناظره‌ها را علاوه برآنکه از چارچوب اخلاقی خارج می‌کند از محتوای کارشناسی نیز تهی می‌کند. مردم انتظار دارند کاندیداها در شأن رئیس جمهور در مناظره‌ها حاضر شوند و با ارائه گزارش، ارقام و آمارهای دقیق، با دست گذاشتن روی نقاط کور قوه مجریه، راهبردها و برنامه‌های خود را ارائه کنند. متاسفانه کاندیداها به‌جای ارائه برنامه و راهکارهای خروج از مشکلات کشور، به مچ‌گیری و برگه رو کردن برای یکدیگر می‌پردازند، یعنی تقریبا همان ادبیات ناپسندی که در بگم‌بگم‌ها متجلی شده بود. اینکه کاندیدایی می‌گوید شما فلان خلاف را کردید و دیگری هم می‌‌گوید شما نیز در فلان جا مرتکب این خلاف شدید، شایسته کاندیداهای ریاست جمهوری و در شأن مردم ایران نیست. مردم انتظار دارند در مناظره‌ها رئیس‌جمهور قدرتمندی را به عنوان عنصر اجرایی کشور شاهد باشند. فردی که مشرف به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. فردی که ادعای ریاست جمهوری می‌کند باید بتواند در همه زمینه‌ها به‌صورت کارشناسانه حرف بزند.



مهدی ایتی، تحلیلگر سیاسی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: