وزارت گردشگری اسرائیل تاکید کرد، کابینه مرحله نخست این طرح را که پیشبینی میشود هزینه کل آن به ۲۰۰ میلیون شِکِل (۵۰ میلیون یورو) برسد، تصویب کرد.
تلفریک که طول کابلهایش ¼ کیلومتر است ۳۰۰۰ تن را در یک ساعت در دو مسیر منتقل میکند و سرعت آن به ۲۱ کیلومتر در ساعت میرسد. پیشبینی میشود آن در سال ۲۰۲۱ راهاندازی و بهره برداری شود.
شرکت فرانسوی سوئز انوایورنمنت در سال ۲۰۱۵ به دلیل بحث سیاسی آن مشارکت در این پروژه را رد کرد.
این در حالی است که سازمان همکاری اسلامی هدف اسرائیل را از این تلفریک ایجاد میراث یهودی ساختگی به جای میراث اسلامی قدس اشغالی خواند.
احمد الرویضی، نماینده سازمان همکاری اسلامی در فلسطین گفت: تلاش سیاسی و حقوقی برای رویارویی با این طرح یهودی سازی اسرائیلی در جریان است تا مانع از اجرای آن شویم به خصوص با یونسکو همکاری میکنیم و از آن میخواهیم تیمی تحقیقاتی برای اطلاع از آنچه بر سر اماکن تمدن اسلامی و عربی در قدس میآید، به منطقه بفرستد.
روزنامه عبری زبان معاریو نوشته بود: دولت طرحی را به ارزش ۲۰۰ میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل) به منظور توسعه بخش قدیمی قدس و ساخت پلهها و راهروهایی در زیر زمین به منظور دسترسی به بخش قدیمی قدس و دیوار ندبه به اجرا میگذارد.
این طرح همچنین شامل توسعه زیرساختهای بخش قدیمی قدس به منظور تشویق یهودیان و گردشگران خارجی برای بازدید از دیوار براق است.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی برای اجرای این طرح باید حفاریهای گستردهای را در زمین و محوطههای براق انجام دهد که این مساله آثار و اماکن اسلامی و عربی را به خطر میاندازد و هدف از آن تبدیل محوطههای دیوار براق به محلی برای یهودیان به منظور سلطه کامل بر این منطقه است.