وی افزود: برخی آقایان فکر میکردند دارای صلاحیت بالایی هستند و حتما در لیست قرار میگیرند اما وقتی براساس سازوکار تهیه لیست آنها انتخاب نشدند، برافروخته شده و چنین صحبتهایی را در مورد شخص عارف انجام دادند. درحالی که وقتی یک روش پذیرفته می شود باید به نتیجه آن هم تن داد.
وی درباره سازوکار تهیه لیست 21 نفره شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: یک ترکیب 42 نفره که شامل 14 شخص حقیقی و 28 شخصیت حزبی میشد، پیش از آنکه اصلا گزینهای مطرح شود دو قاعده را در شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان ایجاد کردند. اول اینکه 30 درصد لیست به جوانان، 30 درصد به زنان و 40 درصد هم به افراد صاحب امتیاز تعلق بگیرد و در واقع یک تفکیک سنی و جنسیتی انجام گرفت. قاعده دوم این بود که افراد براساس تخصص و توانایی خود و نیاز شورای شهر در کمیسیونهای مختلف تقسیم شوند.
رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی ادامه داد: از مجموع حدود 600 نفر، 150 نفر نمره لازم را در گزینشهای نهایی به دست آوردند. این 150 نفر در فراکسیونهای مختلف از جمله مدیریت شهری، حقوقی، مالی، محیط زیست و ... تقسیم شدند. مثلا سهمیه کمیسیون مدیریت 4 نفر بود اما 20 نفر در آن کمیسیون حضور داشتند. بنابراین 16 نفر از آنها انتخاب نشدند که این اتفاق موجب اعتراض برخی از این افراد شد. براساس همین فرآیند تفکیک سنی، جنسیتی و تخصص افراد، لیست نهایی تهیه شد. نمرهدهی هم براساس فرمی بود که پیش از این در شورای عالی سیاستگذاری تهیه شده بود.
وی با اشاره به اینکه «اگر تفکیک جنسیتی و سنی انجام نمیشد، بسیاری از زنان و جوانانی که در لیست قرار گرفتند هرگز وارد لیست نمی شدند و یک عدهای که پیش از این سابقه بالایی داشتند در این لیست قرار می گرفتند»، گفت: حزب اعتماد ملی مخالف تفکیک جنسیتی و سنی بود اما وقتی اکثریت در شورای سیاستگذاری به این تفکیک رای دادند ما هم تابع رای اکثریت شدیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه «فقط ده نفر از افراد شناخته شده و سرشناس از 150 نفری که به مرحله گزینش نهایی راه یافته بودند در نهایت در لیست قرار گرفتند»، تصریح کرد: افرادی که انتخاب نشدند دو نوع رفتار داشتند. یک عده مثل آقای مهر علیزاه اعلام انصراف دادند اما برخی از افراد به تصمیم نهایی شورای سیاست گذاری تمکین نکردند و لیستهای مشابهی را ایجاد کردند. عدهای به نام شورای هماهنگی احزاب اصلاحطلب لیست دادند و حتی یک نفر هم حاضر شد در لیست خدمت که همان لیست رقیب است قرار بگیرد. این رفتارها نشان داد این افراد شعار حمایت از تصمیم جمعی میدادند اما وقتی در لیست قرار نگرفتند از تصمیم جمع تمکین نکردند.
این عضو حزب اعتماد ملی همچنین تاکید کرد: این لیستی که تهیه شده است ایراداتی هم دارد اما نباید آن را منکر شویم. ایرادات این لیست کمتر از لیست شورای چهارم است اما ما باید سازوکاری را برای کم کردن این ایرادات فراهم کنیم نه اینکه شخصیت محمدرضا عارف را زیر سوال برده و سرمایه های اجتماعی خود را بسوزانیم. این لیست در یک فرآیند دموکراتیک تهیه شد پس باید از آن حمایت کرد.
وی در مورد این دیدگاه که سید محمد خاتمی تحت فشار مجبور شد از این لیست حمایت کند، تصریح کرد: در عالم سیاست چانه زنی و لابیگری یک امر طبیعی است که ما از آن بهره بردیم. این مساله با فشار آوردن به رئیس دولت اصلاحات متفاوت است. آقای خاتمی دوست داشت لیست بهتر از این بسته شود اما بسیاری از افراد درجه یک حاضر به نامزدی در انتخابات نبودند و افراد باقیمانده هم براساس فرآیند دموکراتیک وارد لیست شدند و آقای خاتمی هم از لیست حمایت کرد. حمایت خاتمی از لیستی که براساس یک فرآیند دموکراتیک تهیه شده است به معنای اجبار وی به حمایت از این لیست نیست.
وی ادامه داد: پیش از این خود خاتمی بر ادامه فعالیت شورای سیاست گذاری تایید کرده بود بنابراین بیمعناست که بگوییم وی مجبور به حمایت از لیست شده است. عده ای با مطرح کردن این صحبتها میخواهند هم لیست را زیر سوال ببرند و هم سید محمد خاتمی را و بگویند وی تحت فشار از لیست حمایت کرده است.
رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در پایان گفت: حمایت رئیس دولت اصلاحات از لیست اصلاحطلبان یک الزام عقلانی در حمایت از لیستی است که در یک فرآیند دموکراتیک تهیه شده است.