ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۸۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴

لزوم تغییر در کابینه دوازدهم

تغییرات در کابینه تابع دو موضوع مهم است. از یک‌سو برنامه‌ اعلامی آقای روحانی و وعده‌هایی که به مردم دادند و از سوی دیگر، مطالباتی که مردم به جهت عقبه رأی آقای روحانی از او دارند.
تدبیر24» آقای روحانی باید از یک‌طرف به وعده‌های خود عمل کند و از طرف دیگر، بررسی کند که مردم چه انتظاراتی از او دارند و طبعا این انتظارات بی‌ارتباط با وعده‌های او نخواهد بود. البته برخی انتظارات هم وجود دارد که در برنامه‌ها و وعده‌های او شاید مغفول مانده باشد، اما مردم آن را از آقای روحانی خواستارند. یکی از انتظارات مردم از رئیس‌جمهور که باید بدان توجه شود نحوه چینش کابینه دوازدهم است. مردم انتظار تغییر دارند. کابینه اول آقای روحانی در شرایطی بسته شد که آقای روحانی یک مجلس مخالف را پیش روی خود داشت. مجلس که از یک سو به دولت قبلی وابسته بود و از سوی دیگر حاصل هشت سال تسلط اصولگرایان بود. در حقیقت می‌توان گفت دست آقای روحانی در انتخاب وزرای دولت یازدهم بسته بود. در این شرایط آقای روحانی نتوانست کابینه مطلوب خود را بچیند. در حال حاضر می‌توان گفت این دولت بایستی ویژگی‌هایی داشته باشد که تعامل با دنیا را استمرار دهد، برجام را اجرا و پیاده‌سازی کند و تهدیدات موجود را دفع کند و از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی نیز سیاست‌های موفقی را به اجرا بگذارد. دولت یازدهم وزرای موفقی داشت که آقای روحانی می‌تواند از آنها در دولت دوازدهم نیز استفاده کند. یکی از این وزرا آقای ظریف بود که در سطح بین‌المللی عملکرد موفقی داشته و از این‌رو ابقای او در این وزارتخانه ضروری به نظر می‌رسد. وزیر موفق دیگری که می‌تواند در کابینه دوازدهم حضور داشته باشد وزیر نفت است که پابه‌پای وزارت‌خارجه توانسته فضا را برای استفاده از توافقات صورت‌گرفته در طی مذاکرات هسته‌ای باز کند و در اوپک گام‌های مثبتی بردارد. از این‌رو آقای زنگنه نیز توانسته کارنامه قابل قبولی به نمایش بگذارد. از سوی دیگر، لزوم تغییر در برخی وزارتخانه‌ها بسیار احساس می‌شود. یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها وزارت کشور است که در دولت یازدهم در این وزارتخانه، چندان موفق نبوده است. با وجود تلاش‌ها و تجدیدنظرهایی که از سوی آقای رحمانی‌فضلی در سیاست‌های وزارت کشور صورت گرفته، اما عملکرد این وزارتخانه کافی نبوده و باید تجدیدنظری در این وزارتخانه صورت گیرد و شخصی که شناخت کافی از وزارت کشور داشته باشد بر مصدر این وزارتخانه تکیه زند. از دیگر تغییراتی که باید در کابینه دوازدهم شکل گیرد، تغییر در وزارتخانه‌های اقتصادی است. گرچه تیم اقتصادی فعلی دولت توانسته در سیاست مهار تورم و تثبیت قیمت‌ها موفق عمل کند، اما در بازار سرمایه و خروج از رکود با اینکه چشم‌انداز مثبت است، هنوز تحرکی در ارتباط با خروج واحدهای تولیدی در خروج از رکود نمی‌بینیم. از این‌رو برای وزرتخانه‌های اقتصادی باید گروهی با رویکرد اقتصادی متناسب با شرایط امروز و اوضاع اقتصادی کشور و هماهنگ با هم انتخاب شوند. رویکرد آقای روحانی باید بیشتر متوجه کارآمدی و شایسته‌سالاری در دولت باشد و ملاحظات و فشارهای بیرونی را کمتر در نظر بگیرد تا بتواند پاسخگوی عقبه رأی خود باشد.


علی صوفی؛  فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: