ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۸۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

ماه رمضان و خشکاندن ریشه های غفلت با ایمان به معاد

ایمان به معاد و ضرورت توجه به یاد قیامت به عنوان عاملی بازدارنده در ارتکاب گناه و خطا محسوب می شود و در شب های قدر؛ انسان با تفکر و تدبر در مساله معاد می تواند ریشه های غفلت را بخشکاند و حرص و آزمندی را در وجود خود فروکش و روح و جان خود را تلطیف و شفاف کند.
تدبیر24»اصل معاد در دین مبین اسلام بدان معناست که تمام انسان ها، پس از مرگ در جهان دیگری زنده می شوند و سرانجام در روز قیامت در دادگاه عدل الهی حضور می یابند و با رسیدگی به اعمال آنها در بهشت به سعادت ابدی می رسند یا در دوزخ به خشم و غضب الهی گرفتار خواهند شد.

بررسی ها نشان می دهد که در میان مسایل عقیدتی هیچ مساله ای در اسلام پس از توحید به اندازه معاد و اعتقاد به حیات بعد از مرگ و حسابرسی اعمال بندگان، پاداش، کیفر و اجرای عدالت اهمیت ندارد. وجود هزار و 200 آیه درباره معاد در قرآن، شاهدی بر این مدعا است پروردگار متعال در قرآن کریم و در آیه 39 سوره غافر با اشاره ای به اهمیت معاد و زندگی ابدی می فرماید: «ای قوم من! این زندگی دنیا، تنها متاع زودگذری است و آخرت سرای همیشگی است.»

پیامبر اکرم(ص) هم در این باره در سفارشی به مومنان می فرمایند: «بدترین مردم آن کسی است که آخرت خود را به دنیای خود بفروشد و بدتر از او آن کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگری بفروشد!»

مساله معاد و جهان آخرت همواره در سرلوحه دعوت انبیا قرار داشته است و پیامبران الهی با وجود مخالفت های سرسختانه مخالفان، همواره بر آن تاکید داشتند و مردم را به اعتقاد به آن دعوت کردند و این مقاومت و پایداری انبیاء در طرح معاد و آشنا ساختن مردم با جهان پس از مرگ، نشانگر اهمیت بسیار این اصل اعتقادی در زندگی بشر، سعادت و کمال نهایی انسان به شمار می رود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان و آستانه آخرین شب قدر به منظور اهمیت شناخت معاد و جهان پس از مرگ به گفت وگو با حجت الاسلام «سیدجواد حسینی رضایی» مدرس و مبلغ در حوزه علمیه قم و پژوهشگر و کارشناس امور دینی پرداخته است.

حجت الاسلام حسینی رضایی، معاد را به عنوان یکی از اصول مهم دین و از مسایل اصلی مذهب معرفی کرد و گفت: یاد مرگ کارکرد های فراوانی را در زندگی بشر دارد که از آن جمله می توان به از میان بردن شهوت ها، هواهای نفسانی و غفلت از یاد خدا اشاره کرد. تفکر و تدبر در مساله معاد ریشه های غفلت را خواهد خشکاند و دل انسان را نسبت به وعده های الهی امیدوار می سازد و طبیعت و قلب انسان را تلطیف و شفاف می کند. فردی که به مرگ و معاد می اندیشد، همه چیز را در گذر و فانی می بیند بنابراین به این دنیای زوال پذیر دل نمی بندند و بدین ترتیب نشانه های هوا و هوس در انسان می شکند و حرص، آزمندی و زیاده طلبی را در وجودش فرومی نشیند.

این کارشناس امور دینی با بیان این که انسان تا زمانی که گرفتار این دنیا باشد و آن را پایدار بداند، آتش طمع در وجودش شعله ور می ماند، اظهار داشت: چه بسا که حرص و آزمندی بشر، بسیاری از اصول انسانی و اخلاقی را از میان ببرد اما زمانی که به مرگ و معاد فکر می کند و دنیا را فانی و زوال پذیر می بیند، آتش حرص و آزمندی در وجودش خاموش می شود و فکر به معاد، دنیا را در چشم انسان کوچک می کند چراکه به جاودانگی، معاد و مرگ باور دارد. از جمله گزاره هایی که در ارتباط با مرگ در روایت های ائمه معصومان(ع) بیان شده این است که اگر انسان یک ساعت به مرگ و معاد فکر کند تاثیرگذاری آن بیشتر از که یک سال عبادت خواهد بود.

این مدرس حوزه، تامل در معاد را سبب آسان شدن سختی ها و مصایب در نظر انسان دانست و در این ارتباط بیان داشت: با اندیشیدن در مرگ و معاد روح انسان بزرگ تر از دنیا می شود به راحتی می تواند از این دنیای گذرا و فانی دست بشوید. اگر انسان هیچ واعظ و پنددهنده ای نداشته باشد، معاد می تواند یک راهنمای روشن و بلیغ و واعظ تاثیر گذار در زندگی او محسوب شود.

وی رمضان و شب های قدر را فرصتی برای تامل کردن و اندیشیدن درباره خویشتن ارزیابی کرد و در این باره یادآور شد: رمضان فرصت خیلی خوبی برای تفکر در ارتباط با هدف از خلقت و وظیفه و رسالت انسان در این دار فانی به شمار می رود. این ماه مبارک مجال اندیشه، تفکر، بازگشت، توبه، تزکیه و پاک شدن است. شب های قدر هنگامه ای شگفت انگیز، مهم و قلب ماه مبارک رمضان و همچنین زمان نزول قرآن محسوب می شود. بزرگان دین شب های قدر را سرآغاز سالشمار زندگی عبادی افراد می دانند که اهمیت بسیاری دارد و خداوند سوره ای از قرآن را به آن اختصاص داده و برای این سوره ارزش های فراوانی قایل شده است. شب قدر می تواند نقطه عطف زندگی هر فردی باشد و تمام سرنوشت یک فرد و خانواده اش با شب قدر ارتباط مستقیم دارد.

حجت الاسلام حسینی رضایی با اشاره به این موضوع که از میان 6 هزار و 236 آیه قرآن، بیش از هزار آیه به صورت صریح و حدود یک سوم آن غیر مستقیم به مساله مرگ، معاد و فرجام انسان اختصاص دارد و همزمانی شب قدر با نزول قرآن را نشانه ای از ارتباط نزدیک شب قدر و مساله معاد ارزیابی کرد و بیان داشت: در شب قدر قرآن نازل شده کتابی که درباره مرگ و معاد بسیار سخن گفته است. بنابراین در این لحظه های ملکوتی و عرفانی انسان می بایست که با تفکر و تامل درباره معاد، تقدیر و برنامه زندگی خود را برپایه رضایت معبود رقم بزند. شب قدر به عنوان شب اندازه گیری و تقدیر به شمار می رود که در آن سرنوشت انسان رقم می خورد. اهل ایمان باید که تلاش کنند تا پس از آن که گناهان آنها بر اثر لطف و بخشش الهی بخشیده شد از آلوده شدن در دام گناه و معصیت بپرهیزند.

این مدرس حوزه در ادامه با اشاره به آن که بزرگان و ائمه اطهار(ع) مسیر سعادت و تکامل بشر را در گذرگاه دشوار زندگی ترسیم و تبیین کرده اند، تصریح کرد: هر فردی با هر ویژگی در این آستان لطف الهی و در پیشگاه معبود بی همتا سعی دارد تا زندگی نوینی برای خویش رقم بزند و شب قدر که زمان تعیین سرنوشت انسان محسوب می شود به مساله معاد گره خورده است تا به واسطه آن مومن به گونه و ترتیبی راه و مسیر خویش را انتخاب کند که در فرجام و نهایت این مسیر که به جاودانگی و ابدیت می انجامد به سعادت حقیقی دست یابد و شرمنده و سرشکسته انتخاب هایش نباشد.

این کارشناس امور دینی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا خداوند مساله معاد را جزو اصول دین قرار داده است، گفت: چون موضوع معاد و جهان آخرت بخش بزرگی از تمام هستی و زندگی انسان به حساب می آید که به واسطه آن انسان در می یابد که هدف پروردگار از خلقت او چه بوده است و در این دنیای فانی چه وظایفی برعهده دارد و سرانجام و غایت تمام هستی و حرکت عالم به کجا منتهی خواهد شد. از این جهت معاد یک بخش ثابت و رکن اصلی در دین مبین اسلام محسوب می شود و به این خاطر آن را جزو اصول دین نامیده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: