این قطعه ۳۲ کیلومتری که با افتتاح آن به مسافت سفر به استانهای شمالی ۶۰ کیلومتر کاهش مییابد با توجه به قرار گرفتن بیش از ۱۵ پل و ۳۰ کیلومتر تونل رفت و برگشت یکی از پیچیده ترین پروژههای زیرساختی کشور به حساب میآید که پس از نزدیک به ۲۰ سال درجا زدن در طول ماه های گذشته با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان پیشرفتی قابل توجه را به ثبت رسانده است.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی در طول ۱۹ سال گذشته پیشرفت این قطعه تنها ۳۳ درصد بوده است، اما از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۵ پیشرفتی بیش از ۴۵ درصدی به ثبت رسیده و هم اکنون به ۸۵ درصد رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان بازدید امروز ابراز امیدواری کرد: در کنار پایان کار قطعه نخست که در ماههای آینده اتفاق میافتد شرایط برای تکمیل قطعات بعدی نیز با سرعت بالایی فراهم شود.
به گفته آخوندی، تونل البرز به عنوان طولانی ترین تونل ایران که در قطعه دوم این آزاد راه قرار گرفته در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصدی را به ثبت رسانده است و سرعت آماده سازی تونلهای این آزاد راه ۱۰ برابر بالاتر از متوسط عملیات لاینینگ در دیگر تونلها بوده است.
براساس برآوردهای وزیر راه و شهرسازی کار در قطعه ۳ این آزاد راه نیز همزمان با قطعه دوم آغاز خواهد شد و در این زمینه بحث برای مسائل مهندسی تامین مالی و اجرای عملیات با یک شرکت کرهای و سه شرکت چینی ادامه دارد.
براساس صحبتهای امروز مسوولان عمرانی کشور میتوان انتظار داشت کل پروژه ۱۲۳ کیلومتری آزاد راه تهران – شمال که ۱۴۵ تونل در مسیر رفت و برگشت آن قرار دارد و پلهای این مسیر نیز به ۹۷ دهنه پل نیز در آن ساخته خواهد شد تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری کامل خواهد رسید.