تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۸۱۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
استاندار سیستان و بلوچستان:

رای بالا مردم استان به رییس جمهور از شگفتی های انتخابات بود/ اقدامات دولت یازدهم بر مردم سیستان و بلوچستان پوشیده نیست / اختصاص ۱۸۰۰ میلیارد تومان منابع اتفاقی نادر در طول تاریخ سیستان وبلوچستان است

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به آخرین اقدامات دولت یازدهم در خصوص رفع مشکلات مردم این استان از دلایل رای بالای مردم سیستان و بلوچستان به آقای روحانی می گوید. گفت و گوی پاد با وی را در ادامه می خوانید.

تدبیر24»استان سیستان و بلوچستان بر اساس نتایج انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری از استان هایی بوده که بیشترین رای (۷۳ درصد آرا)  را به آقای دکتر روحانی داده اند. با توجه به مشکلات مردم این استان، دلیل بالا بودن جایگاه اجتماعی آقای روحانی در این استان را در چه می دانید؟

دلیل عمده آن به کارنامه و رویکردو نوع نگرش و میزان توجه به حقوق شهروندی مردم استان بر می‌گردد. جمعیت غالب این استان جزء اقلیت و اهل سنت هستند و به عنوان مرزداران و مرزبانان هستند که تا امروز راه را برای هر گونه شرارت بستند و در تامین امنیت نقش قابل توجهی داشتند؛ هم مردم سیستان و هم مردم منطقه بلوچستان. در دوره چهار سال گذشته دولت دکتر روحانی اتفاقات مبارکی در این استان رقم خورد. هم به تعادل اجتماعی رسیدیم و هم امنیت ارتقا پیدا کرد. ناامنی در سطح مردم این استان به صورت محسوس کاهش داشت. تغییر نوع نگاه کشورهای همسایه به موقعیت استراتژیک استان سیستان و بلوچستان  را شاهد بودیم که این ها از تغییر نگرش و برنامه ها حکایت دارد.

 در کنار این مسائل تامین منابع برای رفع مشکلات منطقه در این چهار سال نیز در نوع خود بی نظیر بوده است. از  سال ۵۸ تا ۹۲  حدود ۹۲۰۰ میلیارد تومان منابع در بخش راه، مخابرات، بهداشت و  آموزش پرورش اختصاص داده شده (البته با عنایت به ارزش پول درمقطع زمانی خودش)  ولی در سه چهار سال اخیر ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش بندر، راه آهن، گاز، آبیاری تحت فشار، معادن، واحدهای بزرگ صنعتی و آب و برق سرمایه گذاری شده که این ها نشان دهنده اهتمام دولت یازدهم به رفع مشکلات مردم این استان بوده است. علاوه بر این مسائل، توجه به نیروی انسانی و جلوگیری از عدم ماندگاری در تحصیل، ترغیب بازماندگان به حضور در سر کلاس هم از دیگر اقدامات دولت آقای روحانی بوده است. این برنامه ها بر مردم پوشیده نیست. از طرف دیگر توجه به نقش نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه اثرگذار با اجتناب از تبعیض و روی آوری به عدالت و شایستگی انسانی از جمله عواملی بودند که موجب شده مردم این استان از عملکرد دولت یازدهم رضایتمند باشند.

از سویی دیگر نقش دادن برجسته به واقعیت اجتماعی، اداری و سیاسی خانم ها نیز از دیگر موارد مورد اهمیت است. در این شرایط و در حالی که  از ۷۵ درصد مشارکت ۷۳.۶ درصد آرا در سبد آقای  روحانی بوده است، ۴۲۱ خانم هم در شورای شهر و روستا کرسی داشتند که این هم جز شگفتی های انتخابات این استان بوده و مجموع این عوامل در کنار جهت گیری دولت در افزایش سهم  بانوان در توسعه و مدیریت کشور موجب شده تا اشتیاق مردم این استان به ایشان بیشتر شود. در واقع این جریان با رویکرد مطالبات مردم نزدیک بوده  است.

با افزایش گرما در هفته های اخیر شاهد مشکلاتی از جمله قطعی برق مردم استان سیستان و بلوچستان بودیم. آخرین اقدامات دولت در این خصوص چه بوده است؟

با توجه به نبود زیرساخت های آبی و برقی که بتواند با توجه به وسعت استان پاسخگو باشد مشکلاتی در خصوص تامین آب و برق مردم این استان در هفته های اخیر به وجود آمد. این مشکلات را در افطاری که با آقای دکتر روحانی داشتیم مطرح کردیم و خوشبختانه  ایشان با حساسیت و نگاه مسئولانه  دستور دادند که به صورت سریع مشکلات بررسی شود. وزیر نیرو فردای آن روز با مراجعه به سیستان و بلوچستان و بازدید میدانی و با گفتگویی که با مردم داشتند،  گزارش های قابل توجهی برای ارائه به هیات دولت تهیه کردند. بعد از آن مصوب شد سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و استانداری نسبت به طرح های کوتاه مدت ومیان مدت استان برای رفع مشکلات مردم اقدام کنند. با صحبت هایی که با آقای نوبخت انجام شد تصمیم گرفته شد تا به جای بررسی این مساله در هیات دولت و برای بررسی هر چه سریع تر، این موضوع در خود استان پیگیری شود و ایشان به دلیل نگاه بلندش به استان به اتفاق وزیر ومعاونین به استان آمدند. جلسه نادری در طول تاریخ سیستان وبلوچستان بود که دریک جلسه ۱۸۰۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۰۰ درصد برای استان اختصاص یابد.

چه طرح هایی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت؟

آب مناطق شهری، توزیع آب به روش سیار، بحث استفاده بهیه از منابع آب سدها، بحث تکمیل سدهای نیمه تمام و یا مطالعه شده آماده عملیات اجرایی مطرح شد. همچنین بحث تامین نیازهای برق از مانده اعتبار پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری سیستان که از تبخیر ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب جلوگیری می‌کند و کیفیتی را به کشت و برداشت و تغییر الگوی کشت می دهد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه بحث  تعرفه برق به خصوص در مناطق گرمسیری و طوفانی مطرح شد و خوشبختانه نتایج آن رضایت مردم را در برداشت و از همه مهمتر به کارگیری ژنراتورهای برقی که بتواند۲۰۰ تا مگاوات برق در ۲۵ نقطه که در انتهای خطوط با افت فشار مواجه هستیم را پوشش دهد. همچنین چند مجمتع آبرسانی روستایی در دست احداث که می تواند جهشی در شاخص استان به وجود آورد مورد توجه قرار گرفت. از طرفی دیگر مطالعاتی در هفت هشت ماه اخیر راجع به آب های ژرف در اعماق زمین در سطح استان داشتیم. این مطالعات انجام شده و در حال حاضر با آهنگ خوبی کار پیش می رود. خوشبختانه در این زمینه نیز با درخواست ما موافقت شد و  ۲۵ میلیارد تومان برای حفر اولین چاه ژرف در کشور در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت و امیدواریم هر چه زودتر شاهد نتایج خوب آن باشیم که می تواند بخش زیادی از مشکلات آبی استان را حل کند.

تصمیماتی دیگر در زمینه سد کوهک در سیستان  داشتیم. بحث لایروبی برای جلوگیری از سیل در منطقه داشتیم و همه این ها  با نگاه مثبت برای منتفی کردن مشکلات مردم سیستان و بلوچستان  مورد عنایت قرار گرفت. امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات که از نوع خود بی نظیر است (چون نوعی تکریم و احقاق حق شهروندی است) سریع این کاستی ها را کم کنیم و فضا را برای ارتقا و رفاه نسبی برای مردم این استان فراهم کنیم.

روز چهارشنبه کارخانه لاستیک سازی احداث شد. راه‌اندازی و فعالیت این کارخانه چه تاثیرات اقتصادی در این استان دارد؟

این کارخانه یکی از تعهدات سفر رئیس جمهوری در ۲۶ فروردین سال ۹۳ بودکه به دلیل شرایط سخت تحریم و طولانی شدن مناقصه و ارائه قیمت های بالا اجرای آن به تاخیر افتاد.  کلنگ ساخت این کارخانه سال گذشته به زمین زده شد و هم اینک دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است. این طرح بزرگ با مشارکت دو  سازمان توسعه نگر «شستا و ایدرو» که در صنایع مختلف و معادن ممتاز نقش دارند به همراه یک شرکت چینی اجرا و راه اندای خواهد شد و این سازمان ها منابع این کارخانه که ۸۴۰ میلیارد تومان بود را تأمین کردند که ظرف سه سال زمان اتمام ساختمان را کم کردند و اشتغال ۱۳۰۰ نفر با برد صادراتی که ۵۰ درصد نیاز بازار افغانستان یا پاکستان را تامین می کند.

این واحد صنعتی جزء بزرگترین واحدهای صنعتی در طول تاریخ ۵ هزار ساله سیستان خواهد بود؛ چون استان فاقد واحدهای صنعتی بوده است. از سویی دیگر در شرایطی که اقلیم تغییر کرده و منابع آبی کم است اراده جوانان جویای کار این الگوها و ایجاد فضا برای ورود شرکت های توسعه نگر مثل شستا می تواند آینده نوید بخشی برای استان باشد. من این اراده را در  دولت آقای روحانی می بینیم که تغییرات محسوسی در استان رقم بزنند که از این شرایط فاصله دار با استان های توسعه یافته کاسته شود. شرایطی که بتواند تضمین پایداری جمعیت در استان را فراهم کنند.

انتظارات مردم  سیستان و بلوچستان از دولت دوازدهم چیست؟

انتظارات مردم سرعت بخشیدن به کارهای بزرگی است که در سطح استان تا کنون صورت گرفته است از جمله راه آهن، توسعه بندر و توسعه شبکه گاز. توقع این است که به شایستگی مدیریت انسانی در اعطای مدیریت توجه شود. در مجموع اگر حرکت هایی که در چهار سال گذشته شروع شده ادامه پیدا کند می تواند نقش قابل توجهی از انتظارات مردم را پوشش دهد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
Finland
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
وعده پرداخت سود سهام عدالت دولت احمدی نژاد و افزایش حقوق ها و ارسال پیامک برای برقراری مجدد یارانه کسانی که توسط دولت تدبیر یارانه آنان قطع شده بود و نیز وعده ریشه کنی فقر مطلق و دهها وعده اقتصادی یک هفته قبل از انتخابات باعث رای تعداد زیادی از هموطنان عزیز به روحانی شده - با شعارهای پوپولیستی رأی جمع کردید
نظر شما: