سردرگمي در سرنوشت معلمان
سیدعبدالرزاق موسوی. عضو شورای شهر شیراز
تدبیر24»برای ایجاد گفتمان تغییر در نظام آموزشوپرورش باید به چند نکته اساسی توجه کرد:
۱. یکی از موانع جدی توسعهنایافتگی آموزشوپرورش، نادیدهگرفتن مشارکت جدی
و ماهوی معلمان در اداره آموزشوپرورش و تعیین سرنوشت حرفهای آنان است.
این مانع جدی متأثر از نوع نگاه به نقش و جایگاه مردم در توسعه کشور است و
البته در آموزشوپرورش بسیار تأثیرگذارتر است. تا زمانی که این مشارکت به
صورت قانونی نهادینه نشود، امیدی به توسعه آموزشوپرورش نباید داشت.
۲. مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر نگاه سیاستگذاران و
دولتمردان نسبت به آموزشوپرورش است. مسئولان باید باور کنند آموزشوپرورش
واقعا محور توسعه است. درواقع مسئولان مربوطه و کارشناسان در حوزه
برنامهریزی با این نگاه باید برای آموزشوپرورش سیاستگذاری و برنامهریزی
کنند.
۳. درنهایت تغییر ساختار آموزشوپرورش با توجه به دو نگاه فوق ممکن میشود.
آنچه بهعنوان اولویت اهمیت دارد، نقش محوری قائلشدن برای مدرسه بهعنوان
کانون اصلی تحول و اصلاح نظام گزینش و آموزش معلمان است.