ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۸۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

ایجاد ۲۷ هزار کیلومتر بزرگراه براساس طرح جامع حمل و نقل

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور باید ۲۷ هزار کیلومتر بزرگراه در جاده‌های کشور احداث شود.
تدبیر24»امیر امینی در بازدید از پروژه احداث بزرگراه سبزوار-خوشاب- قوچان و طرح راه آهن سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح بزرگراه بجستان- بردسکن- سبزوار- خوشاب- قوچان- دوغایی و لطف آباد یکی از این طرح ها است.

وی ادامه داد: احداث این بزرگراه نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که با تخصیص اعتبار از محل منابع ملی این پروژه تکمیل و احداث می‌شود.

امینی گفت: این بزرگراه با عنوان کریدور شماره پنج راه‌های مواصلاتی کشور شناخته می‌شود که با عملیات اجرایی آن نقاطی که دارای بار ترافیکی و ترانزیتی محسوب می‌شود مرتفع و احداث شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی  عنوان کرد: در حال حاضر عملیات تعریض و آسفالت ۱۲ کیلومتر از طرح احداث بزرگراه سبزوار- قوچان به اتمام رسیده است.

 وی افزود: طرح دوبانده شده محور مواصلاتی سبزوار- اسفراین نیز از برنامه‌های این وزارتخانه است که هم‌اکنون مطالعات آن توسط پیمانکار شروع شده است.

تکمیل طرح راه آهن سبزوار در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: طرح تکمیل طرح راه آهن سبزوار از مهمترین اولویت‌های این وزارت‌خانه است.

جبار علی ذاکری با اشاره به پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصدی این راه آهن اظهار کرد: در بودجه سال ۱۳۹۶ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.

وی افزود: تکمیل طرح راه آهن سبزوار در جهت راه‌اندازی راه آهن در مسیر مناطق صنعتی و محورهای پرتردد کشور است.

ذاکری گفت: پنج طرح مهم ریلی کشور به عنوان طرح‌های اقتصادی مقاومتی در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده که در دستور کار قرار گرفته است.

تکمیل محور سبزوار- قوچان نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی نیز گفت: تکمیل طرح محور مواصلاتی سبزوار-قوچان نیاز به ۳۰۰ نیاز به  میلیارد اعتبار دارد.

اخوان عبداللهیان افزود: پیمانکار این طرح نیز ۳۰ میلیارد ریال مطالبه دارد که تلاش می شود با اختصاص اعتبارات ملی زمینه با پرداخت آن زمینه  تکمیل طرح ایجاد شود.

وی با بیان اینکه طرح محور سبزوار- قوچان در سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به دلیل نبود اعتبارات متوقف بود، تصریح کرد: این محور ۴۵ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر آن در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.  

اتصال راه آهن سبزوار به راه آهن سراسری شمال و جنوب در دستور کار 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از بهره‌برداری راه آهن سبزوار اتصال آن به خط سراسری خواف در آینده نزدیک فراهم می‌شود.  

رمضانعلی سبحانی فر اظهار کرد: طرح اتصال خط سبزوار به خط آهن ایران-افغانستان تصویب شده است که این طرح از طریق فاینانس و یا تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

وی افزود: برای تکمیل این طرح ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با دستور وزیر راه و شهرسازی قرارداد خرید ریل خط آهن سبزوار در دست پیگیری و انعقاد است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار کرد: ایستگاه خط آهن سبزوار- خوشاب به صورت دو منظوره باری و مسافری ساخته می‌شود.

وی افزود: پیمانکار طرح راه اهن سبزوار ۶۰ میلیارد ریال مطالبه دارد که  با اقدامت صورت گرفته در مرحله پرداخت است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: