ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۸۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

گلایه آموزش و پرورش از وزارت کار

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت گلایه کرد و گفت: ۱۰ سال از آخرین زمان انتشار استانداردهای کار ما گذشته است. در سال‌های اخیر چند بار مکاتبه با وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به‌روز کنند اما جوابی نگرفتیم.

تدبیر24»حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه  امسال کتب شاخه فنی و حرفه‌ای جدیدالتالیف هستند، اظهار کرد: رویکرد ما در کتب فنی‌ و حرفه‌ای، مهارت‌محوری و پاسخگویی به نیازهای اشتغال جامعه است.

وی افزود: نگاه جدی به مقوله اشتغال و اقتصاد مقاومتی داریم به طوری که فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی ما بتوانند جوابگوی نیازهای بازار کار باشند و آمادگی اشتغال را داشته باشند. حتی در افق‌های دور صادرات نیروی کار را پیش بینی کردیم و برای تحقق آن باید استانداردهای آموزشی را با استانداردهای جهانی کار منطبق کنیم. اگر قرار باشد نیروی کار ما به کشورهای منطقه صادر شود و بتوانند از عهده کار در جای دیگری هم بر بیاید باید دستگاه‌های متولی کار و اشتغال هم،پای کار بیایند و به ارتقای استانداردهای کار کمک کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز نیازهای بازار کار در جامعه ما مشخص نیست،اظهار کرد: گله‌مندی ما این است که هیچ کس آینده مشاغل را برای ما تصویر نمی‌کند که بدانیم در ۱۰ سال آینده چه مشاغلی و با چه نیازهایی مورد احتیاج جامعه است و معمولا دست به عصا راه می‌رویم. 

محمدیان افزود: هرچند دروس به نحوی طراحی شده‌اند که دانش‌آموز ما از پایه مهارتی برخوردار باشد و اگر تغییراتی در بازار کار ایجاد شد فارغ التحصیلان با گذراندن یک دوره مهارتی به‌روزآور شوند اما انتظار داریم از فرآیندهای اشتغال در جامعه مطلع باشیم و استانداردهای جدید مشاغل را تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مشاغل و مهارت‌ها دستخوش تغییر شده‌اند، گفت: به عنوان مثال در گذشته رشته مکانیک را داشتیم اما امروز به دلیل تغییرات صنعت خودرو، رشته «مکاترونیک» که تلفیقی از مکانیک، الکترونیک و برق است، ایجاد شده است زیرا دیگر در مجموعه ایران خودرو یک مکانیک قدیمی نمی‌تواند کار کند و باید حتما از آموزش‌های نوین برخوردار شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: انتظار داریم بنگاه‌های اقتصادی، بخش صنعت و وزارت کار بتوانند آینده مشاغل را برای ما تصویر کنند تا استانداردهای آموزشی جدید را تدوین کنیم. این یک حلقه مفقوده است و ما دچار  کمبود در این زمینه هستیم و حتما باید در توسعه و برنامه‌ریزی رشته‌ها با احتیاط پیش برویم.

محمدیان با بیان اینکه مردم باید بدانند ۱۰ سال از آخرین زمان انتشار استانداردهای کار ما گذشته است، گفت: استانداردهای کار فعلی تحت عنوان «مجموعه هشتم» در اختیار ماست و  در سال‌های اخیر چند بار مکاتبه با وزارت کار و بخش‌های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به‌روزآوری کنند اما جوابی نگرفتیم. قرار نیست هزینه و نیروی آماده به کار تربیت کنیم اما وقتی از سیستم بیرون رفتند کارآمدی نداشته باشند. امید است دستگاه‌های متولی کمک کنند و آموزش و پرورش در این میدان تنها نباشد.

وی تاکید کرد: وقتی در نظر داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی هدایت کنیم باید در مسیری پیش برویم که آنان با بصیرت انتخاب رشته کنند و به خانواده‌ها اطمینان بدهیم که بازار کار برای فرزندانشان مهیاست. باید هنرآموزی که سه سال در هنرستان می‌ماند، توانمندی و شایستگی حرفه‌ای در سطح یک، دو و یا سه به دست آورد، به این معنا که حداقل به سطح دو در فنی و حرفه‌ای و به سطح سه در شاخه کاردانش برسد و توانمند شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: