آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۴ - 2025 October 30
کد خبر: ۸۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

حق‌التدریسی باید برچیده شود

چهره ماندگار علمی کشور با بیان اینکه باید سیستم حق‌التدریسی در دانشگاه برچیده شود، گفت: اساتید نباید برای تأمین مسائل مالی به کارهای دیگری روی بیاورند؛ سیستم حق‌التدریسی موجب می‌شود که اساتید از ورود نیروی جوان استقبال نکنند.

تدبیر24»دکتر امیدعلی شهنی کرم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتظارات جامعه علمی و دانشگاهی از وزارت علوم دولت دوازدهم اظهار کرد: وزیری که برای وزارت علوم انتخاب می‌شود باید فردی با تجربه باشد و واقعاً برای دانشگاه وقت بگذارد؛ چیزی که در این سال‌ها اتفاق افتاده، کاهش کیفیت فارغ‌التحصیلان و همچنین دانشجویان ورودی به دوره‌های تحصیلان تکمیلی است. شرایط شرکت و سطح برگزاری آزمون‌ها به‌گونه‌ای است که تقریباً تمام کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند، حتی با توانایی‌های ضعیف در دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

وی افزود: جامعه دانشگاهی از دولت انتظار دارد که در وضعیت آیین‌نامه‌های دانشگاه‌ بازنگری شود و افراد با تجربه‌ای که سابقه فعالیت‌های دانشگاهی واقعی دارند، به‌کار گرفته شوند. باید به کیفیت دانشجویان ارشد، دکتری و اساتید توجه ویژه‌ای شود.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: کاهش سطح کیفی و افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کشور مفید نیست؛ کشور نمی‌تواند برای فارغ‌التحصیلان موجود نیز کار فراهم کند. این درست است که دانشگاه مسئول کاریابی نیست، اما نباید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که چنین شرایطی برای دانشجویان و کشور ایجاد شود.

شهنی کرم‌زاده خاطرنشان کرد: باید از افراد شاخص و برجسته دانشگاه‌ها برای انتخاب رئیس دانشگاه و رؤسای دانشکده‌ها نظرخواهی شود تا افراد شایسته انتخاب شوند؛ همچنین باید دانشگاه استقلال واقعی داشته باشد. وزارت‌خانه تنها باید سیاست‌ها و اهداف کلی را تعیین کند، اما اجرا و جزئیات برنامه‌ها باید بر عهده دانشگاهیان باشد تا دانشگاه با توجه به شرایط محیطی و امکانات موجود در راستای اهداف وزارت‌خانه پیش برود.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات مختلفی درباره مقاله‌نویسی در دانشگاه می‌شود، افزود: کشور ما در بحث مقالات از نظر کمی در سطح جهانی بسیار عالی است، اما باید تلاش کنیم از نظر کیفی نیز وضعیت مقالات خود را بهبود دهیم؛ چراکه در کارهای تحقیقاتی و مقاله‌نویسی مسائل کمی مطرح نیست. کسی که 100 مقاله دارد لزوماً از کسی که 20 مقاله دارد، برتر نیست. دانشگاه باید به سمت کیفی‌شدن پیش برود.

این استاد گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: پدیده حق‌التدریس باید در دانشگاه‌ها از بین برود. حقوقی که استاد دریافت می‌کند، باید برای زندگی او کافی باشد تا برای رفع نیاز مالی به کارهای دیگری روی نیاورد. هر استاد حق‌التدریس اگر ساعت بیشتری درس بدهد، هزینه بیشتری دریافت می‌کند و همین مسأله موجب می‌شود که در برخی گروه‌ها از استخدام نیروی جدید استقبال نشود؛ به‌جای اینکه یک استاد کار پنج نفر را انجام دهد، باید نیروی جوان به اندازه کافی باشد. پولی که به‌راحتی به حق‌التدریس‌ها پرداخت می‌شود، می‌تواند به حقوق اساتید اضافه شود و با تأمین نیازهای آن‌ها سیستم حق‌التدریس از بین برود.

شهنی کرم‌زاده در پایان تأکید کرد: باید به سمت انجام کار کیفی، استفاده از روش‌های انسانی و واقعی و تکریم حرمت و جایگاه استاد و حل مشکلات جامعه علمی و دانشگاهی با بکارگیری توان افراد مجرب باشیم؛ همچنین دولت باید تلاش کند تا رابطه میان صنعت و دانشگاه را واقعی کند.

برچسب ها: حق‌التدریس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: