نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۸۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
وزارت اقتصاد نیازمند خانه تکانی است

عامل مهم کاهش مشکلات

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر در مدیریت و ساختار وزارت اقتصاد و دارایی و سپردن سکان این وزارتخانه مهم به دست فرد توانمندی سال ها در حوزه اقتصادی قدم برداشته می تواند مشکلات اساسی اقتصاد کشور را برطرف و از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد دفاع کند.
تدبیر24»ناصر موسوی لارگانی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دکتر نهاوندیان» گزینه مناسبی برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی است، افزود: تجربیات آقای نهاوندیان می تواند در حل مشکلات اقتصادی موثر باشد چون ایشان تجربه ارزشمندی را طی سال ها در اتاق بازرگانی داشته اند و حدودا از مشکلات کشور مطلع هستند و مشکلات اقتصادی را می شناسند و انتخات ایشان می تواند این مشکلات را برطرف کند.
وی ادامه داد: آقای دکتر نهاوندیان در بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، فردی فعال و پیگیر مشکلات بخش خصوصی بودند و بیشتر مشکلات بخش خصوصی که مربوط به مباحث اقتصادی و مشکلاتی در رابطه با تعهدات بانکی، امور مالیاتی، صادرات و واردات است که اینها بیشتر مرتبط با وزارت اقتصاد هستند. با ارتباطاتی که ایشان با بخش خصوصی دارند بهتر می توانند در خصوص رفع مشکلات اقتصادی کشور کار انجام دهد.
موسوی لارگانی وابستگی به نفت را مهمترین مشکل اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: مشکل اصلی اقتصاد ما وابستگی به نفت است که ربطی به دولت یازدهم و دولت های گذشته ندارد. الان هم که اگر بخواهیم از نفت جدا شویم اول اینکه باید این قدم ها را آهسته برداریم چراکه اگر بخواهیم به یکباره اقتصاد را از نفت منفک کنیم باید فشار را روی بحث مالیات بیاروریم و مالیات بیشتری بگیریم. وقتی که روی تولیدکننده و صنعتگر فشار آوریم که مالیات بیشتری بدهند قطعا توان کافی نخواهند داشت و باید دست به تعدیل نیرو بزنند که تعدیل نیرو و تعطیلی باعث می شود مشکلات اقتصادی گریبان کشور را بگیرد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این اقدام صنعتگر ما وقتی از نظر فشار مالیاتی در مضیقه قرار گرفت به تبع تولیدش کاهش می یابد و نمی تواند به دیگر تعهدات خود مثل تعهدات بانکی عمل کند و یا پول آب، برق و گاز را نیز بپردازد و از هر طرف تحت فشار قرار می گیرد. مسلما با این اقدام دچار مشکلات اقتصادی که الان گریبان گیر کشور است روبرو می شویم، رکود حاکم و اشتغال جوانان که زیر سوال رفته از تبعات این اقدام هستند.
وی اظهار داشت: به نظر من جدا شدن از نفت کار ارزشمندی است و باید آن را انجام دهیم که این خواست مقام معظم رهبری هم هست که بارها فرموده اند امیدواریم زمانی برسد که چاه های نفت را پلمپ کنیم اما باید اینکار را باید با شیب ملایم انجام دهیم و نباید یک مرتبه مالیات را افزایش دهیم.
موسوی لارگانی همچنین با تاکید بر فرار مالیاتی گفت: تعدای هستند که فرار مالیاتی دارند و هیچ زمانی مالیات نداده اند و الان هم فرار مالیاتی دارند، این افراد باعث می شوند به کسانی که مالیات می دهند فشار بیشتری وارد شود در حالی که اگر این موضوع مدیریت شود مشکلات اقتصادی با جلوگیری از واردات بی رویه و واردات کالای قاچاق به کشور، قطعا می تواند مشکلات اقتصادی را مرتفع کند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصدی وزارت اقتصاد و دارایی از سوی دکتر نهاوندیان می تواند در کاهش مشکلات اقتصادی موثر باشد یادآورشد: آقای نهاوندیان زمان تصدی در اتاق بازرگانی در رابطه با مباحث اقتصادی عملکرد خوبی داشتند همچنین عملکرد وی در چهار سالی که رئیس دفتر آقای رئیس جمهور روحانی در دوره یازدهم بودند نیز مثبتی بوده است.
وی گفت: البته آقای طیب نیا را هم فرد قوی در حوزه اقتصادی می دانم و ایشان هم آدم متدین، دست پاک و استاد تمام اقتصاد بوده و مورد تایید و وصول اقتصاددانان هستند اما نکته ای که وجود دارد این است که مشکلات موجود در اقتصاد و وزارتخانه به شخص طیب نیا بر نمی گردد بلکه مربوط به زیرمجموعه وزارتخانه است. یعنی آقای نهاوندیان اگر بخواهد وزیر مقتدر، توانمند و اثرگذاری باشد باید تغییراتی در وزارتخانه انجام دهد.
موسوی لارگانی تاکید کرد: خیلی از اوقات پیش آمده که وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور دستور می دهد که زیرمجموعه زیربار اجرا نمی رود و موارد متعددی از این دست وجود دارد که با وجود صراحت در دستور زیرمجموعه آن را انجام نداده است. در آن موقع نمی گویند فلان فرد خوب عمل نکرد بلکه این عملکرد دولت است که زیر سوال می رود.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من در صورتی ایشان موفق هستند که خانه تکانی اساسی در زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی داشته باشند و باز در صورتی موفق هستند که وزاری اقتصادی هم رای و هم نظر شوند چون جدای از وزیر اقتصاد وزاری دیگری هم هستند که بی
شتر فعالیتشان در مباحث اقتصادی است و این تجمیع نظر است که آن اثر و نتیجه مطلوب را به دنبال خواهد داشت.
وی تغییر مدیریت را موثر در بهبود رویه اقتصادی کشور دانست و افزود: آقای طیب نیا خودش فردی متدین، دانا و عالم به علم اقتصاد و مورد تایید و وصول هم هست منتهی تغییر مدیریت اگر بخواهد انجام شود باید تغییر جدی ای باشد چراکه فقط فرد تاثیری در حل مشکلات اقتصادی نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: