تدبیر24غلامرضا ظریفیان در گفتوگو با ایسنا، درباره سهمخواهی و فشار برخی جناحها به رئیس جمهور در چینش کابینه و انتخاب وزرا اظهار داشت: از زمان انتخاب رئیسجمهور تا معرفی کابینه شاهد گمانه زنیهای مختلف، ارائه لیستهای متنوع، لابیگری برای انتخاب یک فرد و انتظار برای در نظر گرفتن سهمیه های متنوع هستیم که اینها نشان میدهد هنوز انتخاب وزرا در نظام جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم روشن و شفافی ندارد.
وی افزود: گمانه زنیهای مختلف در مورد وزاری پیشنهادی، وزارتخانههایی که تا پایان دولت باید وظایف خود را انجام دهند را دچار فراز و نشیب کرده و وقت زیادی از افکارعمومی، رسانه ها و افراد می گیرد. اینها آسیب نظام انتخاب وزراست که حتی رئیسجمهور را هم با مشکل جدی روبرو میکند. به هر حال رئیسجمهوری که رای آورده وعدههایی داده و گفتوگوهایی کرده که برای تحقق آن وعده ها انتظاری جدی ایجاد شده ؛ بنابراین افرادی باید وارد کابینه شوند که بتوانند این وعدهها را محقق کنند.
وی با اشاره به اینکه «سهمخواهیها و شرطها رئیسجمهور را با معادلات پیچیدهای روبرو کرده است»، تصریح کرد: نظام انتخاب وزرا با اشکالات جدی روبرو است که ممکن است در نتیجه آن انتخاب احسن انجام نشده و مدیریت کشور تحت تاثیر عوامل دیگری قرار گیرد تا عواملی مثل شایستگی، کارآمدی، چابکی و وفاداری به وعده ها.
این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها همچنین خاطرنشان کرد: البته برخی فشارها یا شرطها برای این است که دست رئیسجمهور بازتر شود نه بستهتر . یعنی اگر با فشار به رئیسجمهور فردی وارد کابینه شود، در مجلس این هشدار داده می شود که به او رای نخواهند داد. البته بخش دیگری از این فشار ها هم تهدید است که اگر فلان فرد از فلان قوم یا جناح نباشد به او رای نمیدهیم.
وی در پاسخ به این پرسش که راه حل شما برای این مشکل چیست؟ گفت: در نظامهای دموکراسی در دنیا مدلهای مختلف و تجربههای جهانی وجود دارد که باید از آن تجارت استفاده کرد. البته باید از تجارب بومی خود و تعامل و گفتوگو با نخبگان نیز بهره برد. راه دیگر هم تقویت احزاب وایجاد نظام انتخابات حزبی و همچنین ایجاد یک بانک اطلاعاتی از افراد متخصص و با تجربه است.