ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۸۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

۶ مرداد روز بزرگی است

در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۶ مرداد را به نام روز (فنی و حرفه‌ای) نامگذاری کرده‌اند.
تدبیر24»روز بزرگداشت فنی و حرفه‌ای یعنی روز برتری مهارت گرایی بر مدرک گرایی. شاید هنوز پس از گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مردم و مسئولین عنایت نداشته باشند که چرا مهارت گرایی از مدرک گرایی بالا‌تر است و چرا تاکنون به این موضوع توجه کافی نشده است؟ 

یک نگاه گذرا به کشورهای مدرن و فوق مدرن پس از جنگ جهانی دوم نظیر ژاپن و آلمان نشان می‌دهد که اگر این کشور‌ها امروز بر قله دانش و تکنولوژی قرار گرفته‌اند به دلیل همین اجرای صحیح استراتژی مهارت گرایی به جای مدرک گرایی بوده است. 

آنچه که کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان سوم را آسیب پذیر کرده این است که به گمان مردم و مسئولین ارزش هر انسان به مدرکی است که از دانشگاه گرفته و همین مساله باعث شده که متاسفانه چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن، تب داغ کنکور و کابوس قبولی در دانشگاه سال‌های سال اعصاب و روان دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها را فرا گرفته و حاصل کار جز رنج و زحمت و آسیب‌های روحی و روانی چیزی نبوده و در آخر در یک مسابقه غیرمنطقی به نام کنکور کسانی برنده میدان شده‌اند که با داشتن امکاناتی توانسته گوی سبقت را از دیگران بربایند و مثلا در یک دانشگاه و در یک رشته خوب قبول شده و به کسب مدرکی نائل آیند. 

صرفنظر از مزایای قبولی و علم آموزی در یک دانشگاه خوب جای بسی تامل و تاسف است که حتی استادان بزرگ همین دانشگاه‌ها هم اکثرا در مقام نظری و تئوری صاحب نظر هستند و از نظر مهارت‌های عملی و تجربی تخصصی (فنی و حرفه‌ای) در عرصه و میدان عمل و اجرا بسیار ضعیف و ناتوانند. 

بنابراین ارزش گذاری و بزرگ شماری روز ۶ مرداد باید عملاً و نه حرفاً در نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. یعنی ما باید با الگو گرفتن از کشورهای مدرن و مترقی یک انقلاب آموزشی را در کشور برنامه ریزی کنیم و به جای مدرک گرایی به سرعت به سمت مهارت گرایی و نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای سوق پیدا نماییم. 

چه فقط در این شرایط خواهد بود که درب کلاس‌های دلال بازی کنکور و بورس بازی مدرک گرایی در دانشگاه‌ها و خرید و فروش سوالات امتحانی بسته خواهد شد و تنها در این حالت است که ملاک ارزشی تخصص افراد به مدرک کاغذی آن‌ها نخواهد بود بلکه به مهارت‌های عملی و تخصصی و تکنولوژیک آن‌ها خواهد بود و فقط در چنین حالتی است که یک کشور به قله‌های رفیع دانش و تکنولوژی و صنعت دست پیدا می‌کند. 


مهدی آیتی، نماینده مجلس ششم


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: