ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 20
کد خبر: ۸۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

قیمت پژو ۲۰۰۸ اصلاح شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا درست است ایران‌خودرو پس از پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ قیمت ۸۰ میلیون تومانی اعلام شده را به بهانه‌های مختلف تغییر دهد، گفت: این کار درست نیست و قیمت باید حتما اصلاح شود.

تدبیر24»علی اسدی‌کرم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بازدید کمیسیون صنایع مجلس از کارخانه ایران‌خودرو قرار شد بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، مدیرعامل شرکت و کارشناسان قیمت‌گذاری و فروش آن با حضور در کمیسیون صنایع و معادن توضیحات کامل  بدهند. بحث همین است، اگر بخواهیم در بازار خودرو حرکتی ایجاد کنیم، باید  رقابت به وجود آوریم، رقابت هم منوط به تولید خودرو با قطعات با کیفیت است. در این صورت، هم امکان رقابت داخلی به وجود می‌آید و هم، در صورت فراهم شدن امکان صادرات، فضا برای رقابت با برندهای خارجی باز می‌شود. مدیرعامل ایران‌خودرو در آن نشست از کیفیت پژو ۲۰۰۸ و قابل رقابت بودن این خودرو با برندهای خارجی، بسیار تعریف کرد.

نماینده شهربابک در مجلس در واکنش به حواشی به وجود آمده پیرامون افزایش ۱۹ میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۰۸، گفت: در بازدیدی که چندی قبل از کارخانه ایران‌خودرو داشتیم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت، ۶۰ میلیون تومان دریافتی از ناحیه پیش فروش پژو ۲۰۰۸ را علی‌الحساب اعلام و تاکید داشت «قیمت هنوز نهایی  نشده» که در همان جلسه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به افزایش قیمت گلایه کردند.

وی افزود: قیمت خودرو در داخل کشور تحت «هر عنوانی» افزایش داده می‌شود یا توسط  «جاهایی» بر روند قیمت‌گذاری تاثیر گذاشته می‌شود که افزایش قیمت‌ها را در بازار موجب می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا درست است ایران‌خودرو پس از پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸  قیمت ۸۰ میلیون تومانی اعلام شده  را به بهانه‌های مختلف تغییر دهد، گفت: این کار درست نیست و قیمت باید قطعا تغییر کند. در همان بازدید قرار شد بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، مدیرعامل ایران‌خودرو و کارشناسان قیمت‌گذاری و فروش این شرکت با حضور در کمیسیون صنایع و معادن توضیحات کامل را بدهند.

اسدی کرم ابراز امیدواری کرد: باید فضای رقابتی در صنعت خودروسازی کشور به وجود آید که موجب عرضه خودروهای باکیفیت و تعدیل قیمت‌ها شود. اگر رقابت با معنا و مفهوم واقعی در این صنعت به وجود آید می‌توان نسبت به تعدیل قیمت‌ها هم امیدوار شد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس در پاسخ به این پرسش که  مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم چطور می‌توانند نظام قیمت‌گذاری خودرو را اصلاح کنند، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در آن بازدید تاکید کرد شرکت های خودروسازی  به معنای واقعی کلمه باید طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی شوند. حضور  وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم شرایطی را به وجود می آورد که با همکاری مجلس می‌توان شرایط خصوصی سازی ایران خودرو و سایر شرکت های خودروساز را به وجود آورد.

شیوه اجرا، لطمات بدی به بخش تولید  زد به نحوی که شیوه واگذاری‌ها و عملکرد شرکت‌های واگذار شده، اعتراضات شدید نمایندگان مردم را هم در پی داشته است. با این وضعیت امیدوارم شرکت‌های خودروساز طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بدون رابطه و رانت واگذار شوند و البته امیدوارم این واگذاری‌ها به نحوی نباشد که بعد از چند سال بگوییم کاش این واگذاری انجام نمی‌شد و حفظ وضعیت سابق بهتر بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد تا آن طور که  مدیرعامل ایران‌خودرو معتقد است، نیروی کار این شرکت از مصادیق هزینه‌های سرباری تولید تلقی نشود، گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو در بازدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس از این شرکت روی این مسئله تاکید داشت که نیروی کار مازاد شرکت بسیار زیاد است و اگر ایران‌خودرو، خصوصی شود بسیاری از آنان تعدیل می‌شوند اما ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدیم با تخصصهایی که نیروی کار این شرکت دارند و با قراردادهایی که بین آنان و مالکان خصوصی آینده این شرکت منعقد می‌شود، نیروی کار ایران‌خودرو تعدیل نشود و کیفیت تولید و  رقابت در این شرکت بهبود یابد.

اسدی کرم با اشاره به بزرگ‌ترین مانع خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا، گفت: بزرگ‌ترین مانع، حاکم نبودن قانون است. متاسفانه کسانی میدان‌دارند که نهایت سوء استفاده را می‌کنند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس به شدت معتقدند پتروشیمی کرمانشاه و آلمینیویم المهدی بندرعباس و سایر واگذاری‌ها، قانونی انجام نشده بلکه براساس «رابطه» انجام گرفته است، گفت: دولت و مجلس باید تیم تخصصی قدرتمند تشکیل داده و بدون رابطه، قانون را حاکم کنند. اگر برای واگذاری‌ها «شاخص» تعریف شود با مشکلاتی از این دست روبرو نخواهیم شد. اکنون همه معتقدند واگذاری‌ها به بدترین شکل ممکن انجام شده است. علت متوقف شدن واگذاری‌ها نیز طبق گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، فراهم نبودن شرایط و ضوابط لازم برای انجام درست واگذاری‌هاست.

وی تاکید کرد: تا شاخص‌های درست واگذاری‌ها به خوبی تعیین نشود و شرایط واگذاریِ قانونی و واقعی به درستی فراهم نشود با تداوم وضعیت نابسامان جاری روبرو خواهیم بود. مدیران سازمان خصوصی‌سازی به دلیل فراهم نبودن همین شرایط جرات نکردند باشگاه‌های استقلال و پیروزی را بفروشند. در ایران‌خودرو و سایر شرکت‌ها نیز با همین وضعیت روبرو هستیم. باید در واگذاری‌ها شرایطی به وجود آید که جامعه احساس کند بخش خصوصی وارد کار شده و می‌خواهد رقابت به وجود آورد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش دولت دوازدهم در چه صورتی می‌تواند روند معیوب واگذاری‌ها را اصلاح و خصوصی‌سازی واقعی را حاکم کند، گفت: اگر تیم اقتصادی دولت دوازدهم هماهنگ، مقتدر و قوی باشد و سیاستش اجرای واقعی خصوصی‌سازی باشد می‌توان نسبت به آینده واگذاری‌ها امیدوار شد اما تا این لحظه آینده خوبی برای خصوصی‌سازی نمی‌بینم.

برچسب ها: پژو ۲۰۰۸ اصلاح
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: