بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۸۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

معجزه تبریز و یزد ادامه دارد

رتبه‌هاي برتر كنكور ۹۶ ديروز اعلام شد. در بين اين رتبه‌ها پس از تهران، بيشترين رتبه‌هاي تك رقمي متعلق به شهرهاي يزد و تبريز بود. از بين ۳۶ رتبه برتر كنكور ۹۶ در پنج گروه آزمايشي، چهار رتبه تك رقمي متعلق به تبريز و چهار رتبه ديگر هم متعلق به يزد بوده است.
تدبیر24»تماشاگران امروز در ادامه نوشت: سال گذشته هم پنج رتبه تك‌رقمي كنكور متعلق به دانش‌آموزان يزدي بود. اين بيست و دومين سال متوالي است كه دانش‌آموزان يزدي موفقيت‌هاي چشمگيري را در كنكور سراسري به دست مي‌آورند. با وجود آنكه ۱۷ نفر از ۳۶ نفر داراي رتبه برتر امسال از تهران هستند اما با توجه به جمعيت شهرهاي يزد و تبريز مي‌توان گفت اين دو شهر موفقيت بيشتري در كنكور داشته‌اند چراكه جمعيت تهران حدود ۱۰ ميليون نفر است اما جمعيت يزد حدود يك ميليون و ۱۳۸ هزار نفر و جمعيت تبريز حدود يك ميليون و ۷۷۳ هزار نفر است
هزينه‌هاي كم براي آموزش، عامل موفقيت يزدي‌هاست
توفيق مرتضي‌پور، دبير رياضي و از اعضاي كانون صنفي معلمان تبريز مي‌گويد: «استان يزد از لحاظ آموزشي از كل كشور متمايز است. در يزد كلاس‌هاي آموزشي گران‌قيمت وجود ندارد. مشاركت عمومي در آموزش زياد است. خيرين مدارس اهدايي زيادي در اين شهر ساخته‌اند.» مرتضي‌پور با توجه به هزينه‌هاي تحصيلي بالا در كشور توضيح مي‌دهد: «همكاران ما در يزد از نداشتن كلاس درس در ديگر استان‌ها و همچنين از گران بودن هزينه‌هاي كلاس‌هاي خصوصي در سطح كشور تعجب مي‌كنند. در تهران و در بسياري ديگر از شهر‌هاي كشور، كلاس‌هاي ويژه و خصوصي برخي معلمان تا ساعتي ۸۰۰ هزار تومن هم مي‌رسد اما به طور كلي يزد شهر گراني براي زندگي و تحصيل نيست.»

اين معلم تبريزي در خصوص وضعيت آموزشي تبريز مي‌گويد: «دانشگاه تبريز، اساتيد و معلمان اين شهر، صنعتي بودن اين شهر و مديران مدرسه‌اي كه بر روي تحصيل دانش‌آموزان نخبه حساس هستند، همگي دست به دست هم داده‌اند و حتي با وجود اين سيستم آموزشي غلط، باز هم پيشرو هستند. هزينه تحصيل در تبريز بالاست اما از تهران كمتر است.»

او معتقد است: «در تبريز، مشوق‌هاي زيادي براي دانش‌آموزان وجود دارد. براي مثال پزشكان متخصص و فوق‌تخصصي كه اينجا مشغول به كار هستند، بعد از پزشكان شاغل در تهران، حرف اول را مي‌زنند و به گونه‌اي براي دانش‌آموزان الگو و مشوق خوبي هستند. علاوه بر اين، دانش‌آموزان با ديدن نخبه‌ها و دانشجويان نخبه تبريزي كه در دانشگاه‌هاي برتر كشور درس مي‌خوانند، براي درس خواندن تشويق مي‌شوند. مدارس تيزهوشان هم در تبريز سابقه و تعداد زيادي دارند. در حال حاضر ۱۰ مدرسه تيزهوشان براي دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد. همه اين شرايط بر روي تحصيل دانش‌آموزان و موفقيت آنها تأثير مثبت گذاشته است.» 

دكتر مهدي نكويي نیز مي‌گويد: «رتبه يك كنكور كشور بيش از ۲۰ سال است كه بدون استثنا در اختيار يزدي‌هاست. در حالي كه تهران با احتساب جمعيت بالايش و وجود مراكز آموزشي موجود در آن، از نظر رتبه‌بندي در خصوص اينكه هر ساله چند نفر را در بين ده نفر برتر رشته‌هاي مختلف دارد، در جايگاه پانزدهم قرار مي‌گيرد. تبريز هم حدود پنج سال است كه جايگاه بالايي در اين زمينه دارد چراكه مدارس تيزهوشان سيري صعودي را در تبريز طي كرده‌اند. هر دوي اين شهر‌ها مردمي بسيار سخت‌كوش و اهل علم و ادبي هم دارند. البته براي سنجش ميزان موفقيت تحصيلي، پارامتر‌هاي زيادي وجود دارد، مثل بافت شهري ثابت و سيستم آموزشي منظم اما هزينه‌هاي تحصيلي هم بر اين مسئله تأثير‌گذار است؛ هزينه‌هاي تحصيل در اين شهرها بسيار كمتر از تهران و حدودا يك‌چهارم هزينه‌هاي تحصيل در اين شهر است. »

برچسب ها: تدبیر24 تبریز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: