اين معلم تبريزي در خصوص وضعيت آموزشي تبريز ميگويد: «دانشگاه تبريز، اساتيد و معلمان اين شهر، صنعتي بودن اين شهر و مديران مدرسهاي كه بر روي تحصيل دانشآموزان نخبه حساس هستند، همگي دست به دست هم دادهاند و حتي با وجود اين سيستم آموزشي غلط، باز هم پيشرو هستند. هزينه تحصيل در تبريز بالاست اما از تهران كمتر است.»
او معتقد است: «در تبريز، مشوقهاي زيادي براي دانشآموزان وجود دارد. براي مثال پزشكان متخصص و فوقتخصصي كه اينجا مشغول به كار هستند، بعد از پزشكان شاغل در تهران، حرف اول را ميزنند و به گونهاي براي دانشآموزان الگو و مشوق خوبي هستند. علاوه بر اين، دانشآموزان با ديدن نخبهها و دانشجويان نخبه تبريزي كه در دانشگاههاي برتر كشور درس ميخوانند، براي درس خواندن تشويق ميشوند. مدارس تيزهوشان هم در تبريز سابقه و تعداد زيادي دارند. در حال حاضر ۱۰ مدرسه تيزهوشان براي دانشآموزان دختر و پسر وجود دارد. همه اين شرايط بر روي تحصيل دانشآموزان و موفقيت آنها تأثير مثبت گذاشته است.»
دكتر مهدي نكويي نیز ميگويد: «رتبه يك كنكور كشور بيش از ۲۰ سال است كه بدون استثنا در اختيار يزديهاست. در حالي كه تهران با احتساب جمعيت بالايش و وجود مراكز آموزشي موجود در آن، از نظر رتبهبندي در خصوص اينكه هر ساله چند نفر را در بين ده نفر برتر رشتههاي مختلف دارد، در جايگاه پانزدهم قرار ميگيرد. تبريز هم حدود پنج سال است كه جايگاه بالايي در اين زمينه دارد چراكه مدارس تيزهوشان سيري صعودي را در تبريز طي كردهاند. هر دوي اين شهرها مردمي بسيار سختكوش و اهل علم و ادبي هم دارند. البته براي سنجش ميزان موفقيت تحصيلي، پارامترهاي زيادي وجود دارد، مثل بافت شهري ثابت و سيستم آموزشي منظم اما هزينههاي تحصيلي هم بر اين مسئله تأثيرگذار است؛ هزينههاي تحصيل در اين شهرها بسيار كمتر از تهران و حدودا يكچهارم هزينههاي تحصيل در اين شهر است. »