ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۸۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

توسعه دپیلماسی علمی در دولت یازدهم پس از برجام اقبال بیشتری یافت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری ها و توسعه دپیلماسی علمی در دولت یازدهم افزایش یافت و پس از برجام نیز با اقبال بیشتری مواجه شد.
تدبیر24»محمد فرهادی روز سه شنبه در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی کشور اظهار داشت: در دولت یازدهم شاهد استقرار مدیریت هایی در دانشگاه ها بودیم که مورد وثوق دانشگاهیان بودند.
وی گفت: این مدیران در ایجاد فضای با نشاط فرهنگی در دانشگاه ها از هیچ کوششی دریغ نکردند و در دوره انتخابات ریاست جمهوری بیش از 430 برنامه در قالب سخنرانی، مناظره، کرسی های آزاد اندیشی و غیره در دانشگاه ها برگزار شد.
وزیر علوم افزود: در ابتدای قبول مسوولیتم در این وزارتخانه، برنامه های را در مورد سیاست های کلی اموزش عالی همچون کمک به تولید، ثروت و ثاتیر علم و دانش بر اقتصاد مقاومتی و ایجاد دانشگا ه های کار افرین و نسل سوم ارائه کردم.
وی ادامه داد: توجه به اسناد بالادستی و حمایت از نهادهای علم و فناوری در دانشگا ه ها و اغاز تدوین سند راهبردی اموزش عالی از جمله اقدامات در این دوره بود.
فرهادی تصریح کرد: اکنون احکام برنامه ششم توسعه در حوزه اموزش عالی انصافا جامع است و اقدامات فراوانی انجام شده که از جمله انها تدوین سند گفتمان اموزش عالی بود.
فرهادی اظهار داشت: تشخیص چالش های اصلی و راهبردها و روش های اجرایی، تهیه طرح امایش عالی سرزمینی، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و توسعه دپیلماسی علمی از جمله اقدامات این دوره بود.
وی گفت: طی سال گذشته بیش از 150 رییس دانشگاه از کشورهای خارجی به ایران امدند و تفاهمنامه هایی زیادی نیز منعقد شد که درصد عملیاتی اجرایی انان از صفر تا 70 درصد است.
وزیر علوم ادامه داد: امیدواریم تفاهمنامه هایی جدیدی بسته نشود و همین تفاهمنامه به طور کامل عملیاتی شود زیرا درغیر این صورت سبب بدبینی خواهد شد.
وی افزود: تاسیس دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی، انجام 235 پروژه تحقیقاتی مشترک داخلی و خارجی از جمله دیگر برنامه ها بود.
فرهادی ادامه داد: در زمینه تبادل استاد و دانشجو نیز اقدامات ارزشمندی صورت گرفت به گونه ای که سال گذشته حدود 500 نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای تدریس دوره های کوتاه مدت به ایران آمدند و 2086 استاد خارجی نیز به کشور سفر کردند.
وی افزود: پذیریش دانشجو از خارج از کشور نیز در دستور کار بوده و خوشبختانه دفاتر کنسولی در دانشگاه ها افتتاح شد و همکاری های دستگاه ها و سایر مراکز اطلاعاتی کشور افزایش یافت زیرا زمانی شاهد آن بودیم که با اتوبوس امدند و دانشجویان خارجی را به بیرون از مرزهای کشور بردند.
وزیر علوم گفت: در امر مسایل فرهنگی و فضای نسبتا با نشاط در دانشگاه ها، اقدامات خوبی شده و بیش از یکهزار کرسی ازاد اندیشی طی سال گذشته در دانشگاه ها دولتی و بیش از 2 هزار در دانشگاه های غیردولتی برگزار شده است.
فرهادی افزود: همچنین تشکل های دانشجویی در این دوره افزایش یافته و بازبینی و بازنگری برنامه های درسی و ارتباط بیشتر با صنعت سیر صعودی طی کرده به گونه ای که پروژه هایی که از صنایع و وزارتخانه ها منعقد شده بالغ بر 3 میلیارد تومان بوده است.
وزیر علوم گفت: کار ارزشمند دیگر، رونمایی از نسل سوم علمی کشور، بازسازی خوابگاه و افزایش وام های دانشجویی و شفافت هر چه بیشتر امور مالی بوده است.
فرهادی افزو: متعقدم کارهایی نیز برای اینده باید انجام شود که از جمله انها طراحی و پیاده سازی الگوی های ایرانی - اسلامی پیشرفت، تحول در علوم انسانی و انسجام در نظام تصمیم گیری است زیرا متاسفانه مراجع مختلفی برای دانشگاه ها تصمیم می گیرند.
برچسب ها: تدبیر24 وزیر علوم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: