ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۸۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

باید نبایدهای روحانی در چینش کابینه

روز گذشته لیست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و گمانه‌زنی‌ها نسبت به چینش کابینه دوازدهم به حقیقت بدل شد
تدبیر24»روز گذشته لیست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و گمانه‌زنی‌ها نسبت به چینش کابینه دوازدهم به حقیقت بدل شد؛ انتقادها نیز بیش از پیش نسبت به معرفی برخی از وزرا و عدم تحقق انتظارات موجود در جامعه فزونی یافت، زیرا اگرچه حسن روحانی موفق شد در معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم سن بالای کابینه دولت یازدهم را از میانگین سنی ۶۱/۳ به میانگین سنی ۵۸/۲ کاهش دهد اما همچنان گرایش سیاسی، عدم سابقه مشخص برخی از وزرا، عدم تغییر وزرای ناموفق دولت یازدهم و عدم حضور زنان در کابینه روحانی مورد بحث و تحلیل محافل سیاسی قرار دارد، زیرا لیست کابینه دوازدهم نشان می‌دهد که 11 گزینه از وزرای پیشنهادی برای کرسی‌های وزارت در دولت دوازدهم با گفتمان و اندیشه اصلاح‌طلبی به صورت آشکار منطبق نیستند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان همه توان و ظرفیت خود را برای پیروزی روحانی در کفه اخلاص گذاشتند اما روحانی بدون توجه به تلاش‌ها و حمایت‌های اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی این جریان در دو انتخابات 92 و 96 به انتخاب وزرایی روی آورد که کمترین شباهتی با رویکرد اصلاح‌طلبی ندارد. بنابراین از آنجا که مساله اعتماد آحاد ملت ایران، سرنوشت یک ملت 80‌میلیونی و نسل‌های آینده مطرح است؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی برحسب انتظار باید قبل از گرایش سیاسی و منافع فردی و حزبی به‌عنوان وکلای ملت در مجلس منافع ملی و مصالح کشور را در رأی اعتماد خود به وزرای پیشنهادی لحاظ کنند. بر این اساس اکنون پس از اتمام ماموریت رئیس جمهور در چینش کابینه، نگاه‌ها و امیدها به سمت تصمیمات وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی است. بنابراین با توجه به مهلت 7 روزه‌ای که مجلس شورای اسلامی دارد، اگرچه شاید بازهم این فرصت برای بررسی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور و سپردن سرنوشت کشور به کابینه دوازدهم محدود و ناکافی باشد اما با این همه انتظار می‌رود که مجلس بازهم با نگاهی دغدغه‌مندانه، ملی‌گرایانه و با وسعت دید و دقت نظر بیشتری به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بپردازد. از سویی حتی اگر کابینه‌ای مطابق با خواسته‌های جریان اصلاحات و بدنه اجتماعی این جریان بر روی کار نیاید، جریان اصلاحات نباید از حمایت دولت ناامید شوند. بلکه باید همچنان به حمایت منطقی و قانونی خود از دولت دوازدهم برای گذر از بحران‌ها و حل مشکلات کشور ادامه دهند تا روزی شاهد موفقیت و توسعه همه جانبه کشور عزیزمان ایران باشیم. از سویی رئیس جمهور فراموش نکند که در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در میان همه حاضران و مهمانان خارجی برای رشد ایران و تحقق خواسته‌های ملت بزرگ‌مان سوگند یاد کرد. امید می‌رود که از نام روحانی در آینده به نیکی یاد شود.



غلامعباس توسلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: