ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۸۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

بیم‌ و امیدهای قرارداد با رنو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: قرارداد اخیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو برای تولید مشترک خودرو در ایران همراه با بیم و امیدهایی است که امیدواریم نقاط امید آن اجرایی شود.
تدبیر24»آرش محبی‌نژاد  ‌اظهار کرد: خوشبختانه در قرارداد اخیر با رنو منافع ملی در نظر گرفته شده و چند موضوع حیاتی از جمله آغاز تولید خودروهای مشترک با ۴۰ درصد ساخت داخل، صادرات ۳۰ درصدی خودروهای تولیدی، انتقال دانش فنی و سرمایه از سوی طرف خارجی و همچنین تبدیل ایران به مرکز تحقیق و توسعه رنو در منطقه به درستی در قرارداد نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اجرای درست و کامل این قرارداد باعث دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای جدید و به‌روز جهان خواهد شد، خاطرنشان کرد: با وجود تمام این نقاط مثبت اما این نگرانی وجود دارد که مفاد قرارداد از سوی دو طرف به خوبی اجرایی نشود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر آغاز تولید خودرو با داخلی‌سازی ۴۰ درصد پافشاری کرده و اجازه ندهد حتی یک خودرو با درصد داخلی‌سازی کمتر از این تولید شود.

وی افزود: همچنین در قرارداد پیش‌بینی شده که ظرف سه سال درصد داخلی‌سازی خودروهای تولیدی در ایران به ۷۰ درصد افزایش یابد که امیدواریم با همکاری دو طرف در روند اجرای این قرارداد این مدت زمان به نصف کاهش یافته و ظرف یک سال و نیم داخلی‌سازی به ۷۰ درصد افزایش یابد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه لازمه تحقق این هدف آن است که از هم‌اکنون سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی به شرکتهای قطعه‌ساز ایرانی آغاز شود، تصریح کرد: در این زمینه رنو می‌تواند قطعه‌سازان فعال در زنجیره تامین خود در جهان را تشویق کند که با قطعه‌سازان توانمند ایرانی جوینت شده و به تولید مشترک قطعات بپردازند.

وی ادامه داد: علاوه بر این بهتر بود در کنار امضای قرارداد با رنو، انعقاد قرارداد همکاری چند قطعه‌ساز برتر رنو با قطعه‌سازان برتر ایرانی پیش‌بینی می‌شد تا روند سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی برای تولید قطعات خودروهای مشترک تولیدی از سوی شرکت مشترک رنو و ایدرو از ابتدای انعقاد این قرارداد آغاز می‌شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور اظهار کرد: علاوه بر این موارد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مراقبت کند که از روز اول تولید خودروی مشترک ایدرو و رنو موضوع صادرات ۳۰ درصدی قید شده در قرارداد اجرایی شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: