تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۸۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

شرایط «معلم» شدن

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: موضوع پذیرش و تربیت دانشجو معلمان تقریباً از پنج سال پیش با تأسیس دانشگاه فرهنگیان کلید خورد و تأکید بر داشتن صلاحیت برای افرادی است که قرار است به عنوان معلم به آموزش و پرورش ورود کنند.
تدبیر24»احمد عابدینی با اشاره به مصوبات شورای عالی درباره نحوه ورود به شغل معلمی و صلاحیت‌های مرتبط با آن اظهار کرد: این صلاحیت دارای سه بخش مهم است که شامل صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و صلاحیت‌های حرفه‌ای بوده و کسب این صلاحیت‌ها از سوی داوطلبان، شرط ورود به شغل معلمی است.

وی افزود: در بخش صلاحیت‌های حرفه‌ای فرد باید صلاحیت‌های عمومی را داشته باشد تا بتواند جذب شود، همچنین باید حائز صلاحیت‌های تخصصی باشد؛ یعنی در رشته مورد نظر درس خوانده و سپس دوره‌های مرتبط با روش‌های تدریس و فن معلمی را گذرانده و امتیاز لازم را کسب کرده باشد. یک معلم باید مهارت‌های تدریس و انتقال مطالب و تعامل با دانش آموز را هم بداند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در بخش صلاحیت‌های عمومی، توانمندی‌های جسمانی فرد دارای اهمیت است گفت: همچنین بحث شرایط روحی و روانی که در مصوبات قید شده، برخورداری از سلامت کامل روحی و روانی و جسمانی لازم است.

عابدینی ادامه داد: برای کسی که دارای مشکل روانی باشد به هیچ عنوان تبصره‌ای نداریم اما درباره شرایط جسمانی لازم باید گفت که یک معلم برای کاری که استخدام می‌شود باید بتواند شرایط فیزیکی انجام آن را داشته باشد و در اینجا قید «سلامت کامل» مطرح نیست، یعنی شاید یک عیب که مشهود نباشد در فردی وجود داشته باشد که برای معلمی کردن وی اشکال ایجاد نکند اما در بخش سلامت روانی کلمه «کامل» در تبصره مربوط قید شده است.

وی با بیان اینکه چون قرار است معلم در اجتماع، مدرسه و میان دانش آموزان حضور پیدا کند، باید شرایط مناسب و قابل قبولی داشته باشد تا وجهه اجتماعی وی حفظ شده و موجب ارتقای جایگاه معلمی شود عنوان کرد: تمامی ملاک‌های قید شده برای پذیرش معلم از سوی دانش آموز مؤثر است. بنابراین ظاهر، توانایی، زیبایی و بخصوص توانایی معلم در انتقال مطالب حائز اهمیت است و این بحث یک وجهه علمی و روان شناسی دارد که در تمام کشورهای دنیا مد نظر است و حتی نوع برقراری ارتباط و بسیاری فاکتورهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، کما این که نوع پوشش معلم هم در جذب دانش آموزان مؤثر است.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: معلم حق ندارد با لباس نامناسب و ژولیده در کلاس درس حاضر شود و شورای عالی در قالب طرح جامعی پیش بینی کرده که آموزش و پرورش تسهیلاتی برای لباس مناسب و در شأن معلم ارائه کند تا معلم با لباس مرتب و شیک در کلاس حاضر شود.

عابدینی افزود: قانون عطف به ماسبق نمی‌شود؛ یعنی اگر بنا به هر علتی افرادی وارد آموزش و پرورش شده‌اند که شرایط فیزیکی مطلوب را نداشته باشند ما از این افراد در مدارس استثنایی استفاده خواهیم کرد و توصیه کرده‌ایم آموزش و پرورش این افراد را از چرخه معلمی به سمت و سوی اداری و یا کارهای اجرایی سوق دهند و اخراجی در کار نیست.

وی پیشنهاد شورای عالی برای جذب معلمان ورودی را داشتن دست کم معدل ۱۵ اعلام کرد و گفت: شرایط سنی بین  ۲۲ تا ۳۲سال است چون قصد ما ورود بهترین‌ها به آموزش و پرورش برای شغل معلمی است. در حال بهبود شرایط برای ورود نخبگان و برترین‌های المپیادهای علمی کشوری هم هستیم.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شرایط دریافتی و استخدامی در آموزش و پرورش با دیگر دستگاه‌ها متفاوت است؛ چون ما با روح و روان و سپس جان دانش آموزان سرو کار داریم پس بعضی از قوانین استخدامی کشوری برای معلولان و جانبازان در آموزش و پرورش باید مستثنی شود و این افراد را در امور اداری و یا مدارس استثنایی به کار بگیریم. قانون تاکید کرده هرکسی را که به کار بگیرید باید توانایی حسن انجام کار محوله را داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: