وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به توضیحاتی در مورد وضعیت مسکن پرداخت و گفت: ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانواده در ایران وجود دارد که تعداد خانهها ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه است. در ظاهر تعداد خانهها بیشتر از خانوار است، اما در عمل این طور نیست. به طوری که ظرف ۵ سال حدود ۲ میلیون خانه خالی به ایران اضافه شد.
به گفتهی وی، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم وجود دارد که این یعنی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خانه خالی در کشور است. اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار بدانیم یعنی حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این کشور در خانههای خالی و دوم انباشته شده است. این رقم بیش از ۴ برابر کل ارزش بازار بورس ایران است.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه قیمت زمین در تهران در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ ، ۹ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت که در همین بازه زمانی قیمت آپارتمان ۶ برابر زیاد شده است آن هم در شرایطی که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود.
آخوندی با بیان اینکه بیش از ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی مطلق زندگی میکنند، افزود: ما در این شرایط در منطقه ۱ تهران ۳۱ هزار خانه خالی داریم که این اتلاف منابع مالی است.
وی ادامه داد: تا این تاریخ بانک مرکزی برای یارانههای مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت دارد. سوال ما این است که آیا با این وضعیت و وجود این حرف از مطالبات فزاینده بانکی نباید شرایط مسکن را همچون دولت قبل ادامه میدادیم یا با سوداگری و فساد در بازار ساختمان ایران مقابله میکردیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در واکنش به اظهارات یکی از مخالفان مبنی بر اقداماتش برای مقابله با برج سازی گفت: ما جلوی شهر فروشی و فروش مجوز و تراکم را گرفتیم به طوری که تورم در مسکن حتی پایینتر از تورم آمد. ما جلوی شهرفروشی ایستادیم.
آخوندی با بیان اینکه ۴ گروه خانه اولی، حاشیه نشینان، بافتهای فرسوده و کم درآمد در مسکن وجود دارد، گفت: خانه اولیها جوانهایی هستند که میخواهند تشکیل خانواده دهند، حاشینه نشینها ۱۱ میلیون نفرند که در وضعیت بد مسکنی مطلق هستند. ۸ میلیون نفر در بافتهای فرسوده در شرایط بد زندگی میکنند. این ۴ گروه اصلیترین مخاطبان مسکن هستند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه در واکنش به انتقاداتی دربارهی پروژهی مسکن مهر گفت: در پروژهی مسکن مهر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد سوال این است که آیا ادامه این روند درست بود؟ من در همان ادامه کار تعهد اجرای پروژهی مسکن مهر را دادم و ۹۰۰ هزار خانه را تمام کرده و تحویل دادم. اما هیچگاه تلاش نکردم از آن به عنوان کار تبلیغاتی استفاده کنم چون معتقدم نباید این پروژه ادامه پیدا کند.
آخوندی با تاکید بر اینکه کشور به وزرای شجاع نیاز دارد، گفت: وزرای شجاع یعنی کسانی که حاضرند تغییرات ساختاری اعمال کنند و تحولی ایجاد نمایند. من هیچ وقت برای تغییر جهت مسکن نترسیدم به همین خاطر جلوی سودا گران شهری ایستادم.
وی افزود: گفته شد که من ۱۲۳ شرکت دارم، این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد و حتی یک مورد از این اتهامات اثبات نشد. من میفهم که چه کاری انجام میخواهم بدهم. میخواهم شهر فروشی را متوقف و مشکل مسکن را برای اقشار کم درآمد حل کنم و مسالهی بافت حاشیهای را سر و سامان دهم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که ۲ هزار و ۷۰۰ محله برای احیای بافت آن وجود دارد، گفت: ما میخواهیم هر سال ۲۷۰ محله را احیا کنیم به همین دلیل سیاست محله محوری را دنبال میکنم. از طرف دیگر موضوع خانه اولیها را از طریق پس انداز پیگیری کردم که از قبل آن بیش از ۲۱۱ هزار نفر در این پروژه پس انداز کردند این یعنی تامین منابع بیش از ۴ هزار میلیارد تومان آن هم بدون اتکا به بانک مرکزی.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ۸ درصدی برای احیای بافتهای فرسوده گفت: کل اعتبار بافت فرسوده ۳۷ میلیارد تومان بوده که اکنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده که این نشان از توجه ما به بافت فرسوده دارد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درباره برنامهاش برای مسکن اجتماعی گفت: افراد کم درآمد زیر نظر کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مسکن هستند، لذا ما بنیاد مسکن را محور قرار دادیم تا به عنوان هماهنگ کننده بین این ۴ دستگاه سالانه ۱۰۰ هزار واحد احداث شود. موضوعی که در هیات وزیران و برنامه ششم نیز تصویب شد.
آخوندی درباره موضوع حمل و نقل و اقداماتش گفت: در ایران ۲۷۰ هزار کیلومتر راه از روستایی تا آزادراه وجود دارد. کل راه ریلی فرعی و اصلی نیز ۱۳ هزار کیلومتر است که در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابجا شد که ۴۰ میلیون تن آن توسط ریل بوده است.
وی با بیان اینکه در حومه تهران سالیانه ۷۰۰ میلیون سفر انجام میشود، گفت: ۲ درصد این سفرها توسط ریل انجام میشود. در برنامه ششم مکلف کردید که باید ۳۰ درصد حمل و نقل بار یعنی ۴۰ میلیون تن توسط ریل انجام شود که این به معنای افزایش ناوگان ریلی است که ما میتوانیم به کمک مجلس این کار را انجام دهیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه کل میانگین توسعه خطوط ریلی سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر است، گفت: انشاءالله امسال ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی مورد بهره برداری قرار میگیرد که این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی است.
آخوندی با بیان اینکه تامین اعتبارات از طریق منابع بین المللی صورت میگیرد، گفت: با توجه به وضعیت بودجه طبیعتا باید به دنبال تامین مالی از منابع بین المللی رفت که ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه برای استفاده از بخش خصوصی ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد فعال امضا شده است، گفت: در حمل و نقل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که این میزان باید از منابع بین المللی تامین شود. اکنون نیز استفاده از منابع بخش خصوصی به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان در حال تصویب هیات وزیران است که این یعنی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان توافق امضا کردیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ابهاماتی درباره نظام مهندسی گفت: با توجه به امضا فروشی در بخش مهندسی ما به دنبال این هستیم که مالک و مهندس بدون هیچ واسطهای با یکدیگر در ارتباط باشند و مهندسان بتوانند به بهترین وجه امور را به پیش ببرند.
وی در پایان با اشاره به حضور ۶۵ هزار کارمند و بیش از ۲ هزار مدیر در وزارت شهرسازی و دستگاههای تابعه گفت که تمامی تلاشش در جهت استفاده از مدیران نسل آینده و بهرهگیری از افراد لایق و جوان بوده است.