آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 05
کد خبر: ۸۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

سانسور کیفیت خودروهای داخلی

با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ایسنا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی کامل منتشر خواهد شد و نمرات منفی (ایرادات کیفی) خودروها نیز به اطلاع رسانه‌ها و عموم شهروندان خواهد رسید.
تدبیر24»شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ادواری کیفیت خودروهای در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی را ارزیابی کرده و ماهانه گزارش کامل ارزیابی کیفیت این محصولات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.

البته این گزارش برای اطلاع افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها نیز قرار می‌گیرد اما نکته این است که مدتی است نسخه‌ سانسور شده و محدودی از این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و برخی شاخص‌های مهم مربوط به ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی به ویژه نمرات منفی خودروها در گزارش عمومی منتشره، دیده نمی‌شود.

نمرات منفی شاخص‌های ۹ گانه‌ای است که وضعیت کیفیت خودروهای تولیدی در حوزه‌هایی همچون وجود سر و صدای اضافی، نفوذ آب و غبار در خودرو، وضعیت تزئینات داخلی، کیفیت رنگ و ایرادات بدنه خودرو را نشان می‌دهد و هرچه نمره منفی خودرویی در این شاخص‌ها بالاتر باشد نشان‌دهنده بدتر بودن وضعیت کیفیت آن خودرو در شاخص مربوطه است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سال گذشته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در دی ماه ۱۳۹۵ را به همراه نمرات منفی این خودروها منتشر کرد. این موضوع تمرکز برخی رسانه‌ها بر نمرات منفی خودروهای داخلی را به دنبال داشت و ایسنا نیز گزارش‌هایی در این زمینه از جمله درباره وجود مشکل نفوذ آب و گرد و غبار در برخی خودروهای داخلی شامل "سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) " منتشر کرد.

به دنبال انتشار گزارش‌های انتقادی‌ از کیفیت خودروهای داخلی، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش‌های بعدی ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را سانسور و نمرات منفی خودروها را از گزارش‌های منتشره برای رسانه‌ها حذف کرد.

محدود شدن اطلاعات مندرج در گزارش ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی شائبه اعمال نفوذ برخی خودروسازان بر وزارت صنعت، معدن و تجارت را ایجاد کرد و به همین دلیل ایسنا در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان، دلیل سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را پیگیری کرد که آنها نیز خواستار رفع سانسور از این گزارش‌ها شدند.

در این زمینه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: " باید مشخص شود چه مرجعی با کدام اختیارات و مبنای قانونی از انتشار عمومی و کامل گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی جلوگیری می‌کند".

امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، نیز عنوان کرد: " ما همواره می‌گوییم که دانستن حق مردم است، بنابراین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باید به طور کامل منتشر شود و در اختیار مردم قرار گیرد".

حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودرو، نیز اظهار کرد: " وقتی گزارش کیفیت خودروهای داخلی به صورت سانسور شده و گزینشی منتشر می‌شود، مصرف‌کنندگان ناچارند خودروی مورد نیاز خودرو را بدون شناخت و آگاهی و مانند یک هندوانه دربسته انتخاب کنند".

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نیز تاکید کرد: " گزارش کیفیت خودروهای داخلی نباید سانسور شود بلکه باید هر ماه به صورت کامل منتشر شده و در اختیار مردم قرار گیرد".

در این شرایط این پیگیری‌ها سرانجام به نتیجه رسیده و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که گزارش‌های ماهانه ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی به صورت کامل و همراه با نمرات منفی خودروها منتشر شود.

در این زمینه محسن صالحی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چرا گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد سانسور شده و میزان نمره منفی خودروها از آن حذف شده است، در حالی که شهروندان برای کسب شناخت درست از کیفیت خودروها به این جزئیات نیاز دارند؟ اظهار کرد: " این گزارش‌ها به صورت کامل در وزارت صنعت موجود است بنابراین با دفتر نیرومحرکه وزارتخانه هماهنگ می‌کنم که گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی به صورت کامل در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد".
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: