نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
کد خبر: ۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹

حضور ایران در ژنو2 الزامی‌ است

دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه شکست در حل بحران سوریه، شکست سازمان ملل است نه اتحادیه عرب، حضور ایران و عربستان در ژنو2 را الزامی دانست.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای "cbc" با بیان اینکه شکست در حل بحران سوریه، شکست سازمان ملل محسوب می‌شود نه شکست اتحادیه عرب، گفت: هنوز لیست کشورهایی که قرار است در کنفرانس ژنو 2 شرکت کنند، مشخص نشده است و اختلافاتی بر سر حضور ایران در این کنفرانس وجود دارد.
وی تغییر موضع آمریکا نسبت به حضور ایران در این کنفرانس را بعید دانسته و حضور عربستان در ژنو 2 را مهم دانست.
نبیل العربی عنوان داشت: جهان عرب باید از نظر اقتصادی یکپارچه و واحد شود. ایران و ترکیه دو نیروی عمده در خاورمیانه هستند اما اقدامات غیرقابل قبول ترکیه در قبال مصر و "انقلاب" 30 ژوئن طرح اسلامی‌سازی ترکیه را در هم شکست.
دبیرکل اتحادیه عرب افزود: مقامات ترکیه‌ در انتقاداتشان از امور داخلی مصر از حد خود تجاوز کرده‌اند. طی دیداری که در نیویورک با وزیر امور خارجه ترکیه داشتم، اختلافاتی میان ما پیش آمد و وزیر خارجه ترکیه به من گفت که آنکارا حساسیت زیادی نسبت به ارتش مصر دارد و رفتارهای ارتش مصر از نظر آنکارا غیرمنطقی است.
وی با انتقاد از حمله برخی معترضان مصری به مقر اتحادیه عرب در میدان "التحریر" در قاهره، تاکید کرد که مصر مرحله انتقالی را پشت سر خواهد گذاشت.
دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه اقدامات کنونی اخوان المسلمین نشان می‌دهد که برخی گروه‌های خارجی از آنها حمایت می‌کنند، عنوان داشت: اخوان المسلمین باید نقش خود در جامعه مصر را ارزیابی و در آن بازنگری کند. این گروه باید بداند که آنها در مرحله اول مصری هستند.
العربی با تکذیب وجود اختلافاتی میان وی و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه گفت: تنها اختلاف میان ما در باره درخواست من برای سرعت بخشیدن به برگزاری کنفرانس ژنو 2 بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اوضاع سوریه غیر قابل توصیف است، کشته‌شدگان خیلی زیاد هستند و اوضاع انسانی بسیار"وخیم" است. در حال حاضر شش میلیون آواره در داخل کشور و 120 هزار کشته وجود دارد.
دبیرکل اتحادیه عرب عنوان داشت: گفتگوهای کنونی درباره دوره انتقالی و دولت موقت ادامه دارد اما سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در آغاز مساله مهمی نیست، چرا که ملت سوریه طرفی است که سرنوشت وی را مشخص می‌کند. ما پیشتر خروج امن برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و اداره اصلاحات سیاسی را مطرح می‌کردیم اما در حال حاضر در مرحله جدیدی هستیم که از طریق اوضاع کنونی از آن سخن می‌گوییم.
وی در ادامه افزود: تاکنون زمان برگزاری ژنو 2 مشخص شده است اما هنوز کشورهایی که قرار است در این کنفرانس شرکت کنند مشخص نشده است و ایران یکی از کشورهایی است که حضورش در این کنفرانس ضروری است.
نبیل العربی در خصوص نقش اخضر الابراهیمی نیز گفت: وی همواره نماینده‌ای مردمی در منطقه و نماینده اتحادیه عرب بوده و خواهد بود، وی در باطن از مخالفان طرفداری می‌کند. به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه از سوی اتحادیه عرب به معنای جانبداری اتحادیه عرب از این ائتلاف نیست بلکه این ائتلاف از سوی سایر کشورها چون آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به رسمیت شناخته شد.
وی در خصوص گفتگوهایش با احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، اظهار داشت: گفتگوهای ما همچنان درباره لزوم گسترش پایگاه مخالفان از یک سو و یکپارچه کردن آنها از سوی دیگر ادامه دارد.
وی عنوان داشت: تماس‌ها با دولت سوریه از حدود دو سال پیش از زمان به حالت تعلیق درآمدن عضویت نظام سوریه در اتحادیه عرب و در اختیار گرفتن کرسی سوریه از سوی مخالفان از سال 2012 قطع شده بود و پس از آن تماس‌هایی برقرار شد که از جمله آنها دیدار با وزیر امور خارجه در ایران و تماس با وی بد.
العربی درباره اینکه آمریکا با تهدید به جنگ علیه سوریه، جهان عرب را فریب داد گفت: من اصطلاحاتی مثل فریب و گمراهی را دوست ندارم ما کاملا منتظر چنین تهدیدی بودیم اما زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که در این باره با آمریکایی‌ها صحبت خواهد کرد برای من روشن شد که چنین تهدیدی هرگز عملی نخواهد شد.
وی در خصوص دست داشتن تمامی طرف‌ها در جنگ، گفت: زمانی که جنگ آغاز می‌شود تمامی طرف‌ها به دنبال تحقق منافع خود هستند و این مساله منجر به ایجاد مشکلاتی برای مردم می‌شود و حوادثی که به دنبال آن رخ می‌دهد نشان می‌دهد که جنگ همچنان ادامه دارد.
دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب با حزب الله تماس نگرفته است اما همواره با دولت لبنان در تماس است. ما با دولت‌ها تعامل می‌کنیم نه با احزاب، اما با این حال بسیاری از شخصیت‌ها از ما خواسته‌اند که از دولت سوریه بخواهیم اجازه دخالت حزب الله لبنان در امور این کشور را ندهد.
وی در خصوص توافقنامه آمریکا و سوریه عنوان داشت: ما نباید بحران را تنها در سلاح‌های شیمیایی که 1300 قربانی بر جای گذاشت، خلاصه کنیم و حدود 100 هزار کشته را رها کنیم.
العربی با بیان اینکه اسرائیل بی‌تردید از نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه بهره می‌برد، همزمانی میان بحران سوریه و انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را تکذیب کرد و گفت: مساله سلاح‌های شیمیایی در سوریه مساله جدیدی است اما مساله انتخابات ریاست جمهوری از هفت سال پیش مطرح بوده است.
وی در ادامه گفت: نتایج نشست‌های آتی ژنو بر موضع نظامی مخالفان و نظام سوریه در هنگام برگزاری بستگی دارد و تا زمانی که کشتار ادامه دارد اوضاع نیز تغییر نخواهد کرد.
العربی در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت: من از شرکت‌کنندگان در توافقنامه منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستم و می‌دانم که این سلاح‌ها، سلاح‌هایی دفاعی هستند نه جنگی و امکان ندارد که موجب جنگ شوند و این سلاح‌ها تهدید بزرگی برای اسرائیل نیستند.
العربی درباره موضع عربستان در عدم پذیرش کرسی شورای امنیت اظهار داشت: من از موضع عربستان در این خصوص بسیار خرسند شدم چرا که قطعنامه‌های شورای امنیت از چند سال پیش به اجرا درنیامده‌اند.
وی در خصوص مساله فلسطین خاطرنشان کرد: از حدود دو سال پیش کشورهای عربی در حال بررسی این مساله و اتخاذ اقداماتی مثبت در این زمینه هستند. همچنین دیدارها با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان ادامه دارد و آمریکا به چارچوب زمانی مشخص برای پایان دادن به درگیری‌ها با اسرائیل متعهد است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در ژانویه آتی تصمیم مثبتی در این زمینه گرفته شود.
وی بر حمایت اتحادیه عرب از نوار غزه تاکید و اعلام کرد که دولت مصر از وی نخواسته که در مسائلی که به حماس مربوط می‌شود دخالت کند.

برچسب ها: تدبیر24 ایران ژنو2
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: