ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۹۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

نتایج نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌

معاون آموزشی وزارت علوم از اعلام نتایج نهایی سطح‌بندی 120 دانشگاه دولتی خبر داد و گفت: براساس این سطح‌بندی تمامی دانشگاه‌های دولتی ماموریت‌گرا شدند.

تدبیر24»دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود 60 مرکز انجام شد که فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای 120 دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن به این مراکز ابلاغ شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نظام سطح‌بندی با عنوان «یونی‌رنک» تعریف کردیم که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح تقسیم شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از این جهت که در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از این جهت که برای توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از این جهت که رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از این جهت که در رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی فعالیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته دکتر شریعتی، سطح‌بندی فاز نهایی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در یک عرصه رقابت سالم انجام گرفت و این برنامه زمینه‌ای را فراهم کرد تا براساس آن دانشگاه‌ها بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند و با آشنایی با زمینه‌های قوت و ضعف، خود را برای رتبه‌بندی که در آینده صورت خواهد گرفت، آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از سطح‌بندی مراکز و دانشگاه‌های دولتی بحث مطلوب یا نامطلوب بودن این دانشگاه‌ها نبود بلکه در این سطح‌بندی دانشگاه‌ها براساس نوع ماموریت خود تقسیم‌بندی شدند و عرصه فعالیت این مراکز مشخص شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت دو هزار و 500 مرکز آموزش عالی در کشور گفت: تعداد 120 مرکز از این دانشگاه‌ها مراکز دولتی هستند که به صورت روزانه دانشجو پذیرش می‌کنند در واقع تاکنون وضعیت به این صورت بود که این دانشگاه‌ها همه با هم مقایسه می‌شدند و کارهای مشابهی نیز به لحاظ هدف‌گذاری انجام می‌دادند اما با سطح‌بندی انجام شده همه دانشگاه‌های دولتی موظف هستند در راستای ماموریت خود عمل کنند ضمن اینکه اجازه دارند در کنار فعالیت‌های اصلی، فعالیت‌های فرعی نیز داشته باشند.

دکتر شریعتی همچنین به سه برنامه مهم آموزشی وزارت علوم در آینده اشاره کرد و گفت: ماموریت‌مداری دانشگاه‌ها موجب می‌شود در آینده بتوانیم دو کار را انجام بدهیم. اول اینکه براساس یک ارزیابی، مولفه‌های سطح‌بندی در آینده نزدیک به مراکز ارسال خواهد شد. دوم اینکه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر روی دو سطر یعنی دانشگاه‌های همتراز و در یک سطح قابل تعریف در پروسه زمانی میان‌مدت انجام خواهیم داد و در نهایت در آینده دورتر دانشگاه‌ها را در سطح ملی رتبه‌بندی خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی در فرآیند نسبتاً طولانی انجام شد و این سطح‌بندی در مراجع مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در شورای معاونت آموزشی وزارت علوم مطرح و در نهایت در ستاد آمایش آموزش عالی تصویب و به همه دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: