تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۹۵۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
مهدی آیتی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

هواشناسی سیاسی

قدرت های بزرگ در مذاکرات بعدی از واژه های حقوق بشر، دموکراسی، حق اسراییل، حق جزایر سه گانه و غیره استفاده کنند و جمهوری اسلامی را به چالش بکشند. . .

تدبیر24 : پیش بینی آینده سیاسی از پیش بینی وضع هوا به مراتب سخت و پیچیده تر است و بعضا درست از آب درنمی آید، ولی صاحب نظران سیاسی با پیش بینی های نسبی خود می توانند از مخاطرات آتی جلوگیری کرده و یا برای پدیده های سیاسی آینده آمادگی لازم را کسب کنند. به نظر می رسد پس از توافق اولیه ژنو 3 در موضوع هسته ای که می توان به آن مذاکره برد - برد نامساوی هم لقب داد، ایران می بایستی از هم اکنون رویدادهای سیاسی آینده را به خوبی پیش بینی کند و نسبت به برخوردهای مناسب، آمادگی و طرح و برنامه لازم را فراهم آورد. واژه برد - برد نامساوی از آن جهت برای نشست ژنو 3 مناسب است که در این نشست 6 نفر در مقابل 1 نفر به نمایندگی از طرف منافع کشورمان پای میز مذاکره به مبارزه ای سخت و پیچیده نشسته اند.

 بطور کلی توافق برد - برد نامساوی که از متن قرارداد امضا شده فی مابین به خوبی روشن و محرز است نشان می دهد که طرف های مذاکره کننده در وضعیت آچمز(بن بست) قرار گرفته و ناچار به دادن و گرفتن امتیاز هستند. به هر حال اگرچه ممکن است در این بده و بستان سیاسی یک طرف امتیاز کمتر بدهد و امتیاز بیشتر بگبرد و بالعکس، اما برای یک دوره تنفس و برون رفت از این بن بست و رکود کمرشکن، چاره ای جز این نبود. آنچه از این پس مهم است، پیش بینی درست وضیعت آینده و برداشتن قدم های صحیح بعدی است. قدم هایی که باید بر اساس منطق و به دور از کینه های گذشته باشد. پیش بینی می شود قدرت های سیاسی جهان برای بازی های سیاسی آینده، خود را آماده گرفتن امتیازهای بیشتر بکنند و این ایران است که می بایستی روی فرم بماند و با مشاوره گرفتن از اندیشمندان سیاسی در دوره های بعدی مذاکره خود را برای این مباحثات سخت، طاقت فرسا و نفس گیر آماده کند.

به نظر می رسد قدرت های بزرگ در مذاکرات بعدی از واژه های حقوق بشر، دموکراسی، حق اسراییل، حق جزایر سه گانه و غیره استفاده کنند و جمهوری اسلامی را به چالش بکشند. از آنجا که به قول یک استاد جامعه شناسی، دموکراسی تیغ دو دمی است که در کشورهای جهان سوم می تواند پاشنه آشیل حکومت ها شود، ممکن است چالش های آینده موجب پیش آمدهای اجتماعی و سیاسی تازه ای بشود که از هم اکنون می بایستی دولت و حکومت خود را برای آن آماده کند و با التزام به قوانین بین المللی زمینه آزادی و دموکراسی را آنچنان در جامعه فراهم آورد تا دشمن نتواند از این واژه های زیبا به نفع خود و به ضرر ملت ما بهره ببرد و از ما امتیاز بگیرد.

امروز نگاه مردم ایران که در این سال ها با فشارهای دیگر کشورها دست و پنجه نرم می کنند به تیم مذاکره کننده است و امیدوار هستند همچون چند ماه گذشته مذاکره از پیشرفت خوبی برخوردار باشد تا فشارهای اقتصادی و اجتماعی به مرور کمتر از گذشته شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
0
0
سلام. دو خط خلاصه ای که نوشتید نامفهوم است لطفا به نظر می رسد را در اول آن اضافه کنید.
نظر شما: