سازمان و تشکیلات شهرداری تهران و ساختار نیروی انسانی این نهاد بزرگ با چالشها و تهدیدهای بسیار جدی مواجه است.
تدبیر24»در آغاز به کار آقای محمود احمدینژاد در شهرداری تهران در سال 82، شهرداری 25 هزار نفر نیرو داشت که بر اساس آمارهای رسمی امروز به بیش از 63 هزار نفر افزایش پیدا کرده که حدود 3برابر را شامل میشود. اما شهر تهران به لحاظ جغرافیای شهری و حدواندازه انجام ماموریتهای این نهاد در 14 سال گذشته 300 درصد رشد نداشته است. مضافا بر اینکه با توجه به ورود تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به حوزه مدیریت و سازمان، حتی اگر چنین اتفاقی نیز رخ میداد، باید امروز این سازمان از سال 82 کوچکتر میبود، چرا که یکی از فواید سیستم اتوماسیون کاستن از نیروی انسانی، کاهش حوزه نفوذ و دخالت سلایق و افراد در فرایندها بوده و هست. این اتفاق در شهرداری تهران رخ نداده و بنابراین امروز شهرداری تهران با سازمان بسیار بزرگ، گسترده، غیر چابک و ناکارآمد روبهروست. از سوی دیگر انواع توازیها و تداخلها در سطوح مختلف سازمانی این تشکیلات وجود دارد، فرآیندها ناپیوسته و نظام توزیع اختیارات و مسئولیتها بین سطوح مختلف سازمانی شهرداری، سازمانهای تابعه و شرکتهای زیر مجموعه کاملا جدای از هم و غیر یکپارچه است. به عبارت دیگر میتوان گفت اگر بنا باشد در حوزه مدیریت و سازمان مهمترین مشکلات شهرداری تهران بیان شود باید به سازمان ناکارآمد و نیروی انسانی متراکم و غیر کارآمد به عنوان 2 چالش فراروی شورا و شهرداری اشاره کرد. از طرف دیگر قبل از آغاز به کار شورای پنجم و در 3 ماهه گذار که اعضای شورا در حال آماده سازی و تجهیز اطلاعاتی خود بودند، به این مهم پی برده شد که در کمیسیون برنامه و بودجه شورا کمیتهای با نام تشکیلات و نیروی انسانی با مسئولیت نویسنده این سطور شکل بگیرد و از این طریق امکان تامین خدمات کارشناسی برای اصلاح ساختار سازمانی و اصلاح نیروی انسانی فراهم شود. در این راستا شورای شهر از ابتدا با شهردار هماهنگ حرکت کرده و جلسات هفتگی دارد. شهرداری به عنوان دستگاه مجری بنا دارد برای تدوین لوایحی که میخواهد به شورای شهر ارائه کند، در این 2 حوزه مهم سازمانی و مدیریتی چارهجوییکرده و لوایح مورد نیاز را به شورای شهر به عنوان پارلمان شهری، نهاد مقنن و ناظر ارائه کند. در این راستا مذاکرات مفصل و مهمی با معاونان شهردار صورت گرفته و اقدام آقای محمدعلی نجفی مبنی بر اصلاح ساختار سازمانی شهرداری کاملا با شورا هماهنگ بوده و همراستا حرکت میکند. به نظر میرسد که در سریعترین زمان ممکن حداقل یک سال کار فشرده میخواهد که بتوان از ظرفیتهای دانشگاهی، اندیشگاهها، نهادهای تخصصی، مدیریتی و کارشناسان برجسته در داخل و خارج از شهرداری استفاده شود. از سوی دیگر رویکردها تقریبا تعیین شده که بر اساس آن سازمان ایدهال شهرداری از منظر ساختاری و نیروی انسانی سازمانی چابک، کوچک، کارآمد، منضبط، شفاف و مبتنی بر برون سپاری آن بخش از ماموریتهایی است که جنبه تصدیگرایانه دارد. بسیاری از این نیروهای مازادی که در سالهای اخیر اکثرا بدون ضابطه جذب این سازمان شدند، امروز کسانی هستند که درآمد آنان به حوزه مدیریت شهری وابسته است. باید تلاشی صورت گیرد تا با تشکیل شرکتهای خوشهای، خدماتی این دسته از کارکنان غیر تخصصی و خدماتی در قالب سازمان جدید از شهرداری جدا شده تا شهرداری با استفاده از راهبرد برون سپاری به اهداف راهبردی ذکر شده نائل آید.
سید حسن رسولی، عضو شورای شهر پنجم