بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۹۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

۱۶آذر و دلهره دلواپسان

در برخی دانشگاه‌ها برای مساله برگزاری مراسم روز 16 آذر مشکلاتی به‌وجود آمده و یا در حقیقت برنامه‌های از پیش‌ برنامه‌ریزی ‌شده تغییر یافته اما نمی‌توان این موارد را به‌عنوان سیاست کلی و کلان دولت در قبال آزادی‌های مدنی و دانشگاه گرفت.
تدبیر24»آنچه مسلم است، این است که کسانی در جایگاه‌هایی حضور دارند که با دلواپسان میانه بهتر و بیشتری دارند و بدشان نمی‌آید که به هر حال بدنامی‌هایی را برای دولت آقای روحانی رقم بزنند. این اقدامات بعضا صورت می‌گیرد و در این راستا ممکن است هیات 3نفره دانشگاه‌ها که مجوز صادر می‌کنند، تسلیم جریانات تندرو شوند و چنین اقداماتی را صورت دهند. این در حالی است که از سوی وزارت علوم دستورالعمل جدیدی مبنی بر جلوگیری از کارکرد تشکل‌های دانشجویی و گردهمایی‌های دانشجویی صادر نشده، اما بعید نیست آنها در دانشگاه‌هایی که برخی از مسئولان آن دانشگاه به اصولگرایان نزدیک هستند، اعمال نفوذ کنند تا موجب بدنامی دولت آقای روحانی و وزارت علوم شوند و دولت را مخالف فعالیت تشکل‌های دانشجویی و برگزاری مراسم‌هایی چون 16آذر نشان دهند. از این رو این موضوع را باید در نظر داشت و در چاله دلواپسان که بدنامی و بی‌‌‌اعتباری دولت را در نظر دارند، نیفتاد. در این راستا لازم است که شخص رئیس‌جمهور و وزیر علوم موضع‌گیری صریح و شفافی در ارتباط با این‌گونه تحرکات داشته باشند و بدترین موضوع ممکن این است که وزارت علوم بخواهد با این جریانات مدارا کند. بنابراین بهتر است آقای دکتر غلامی محافظه‌کاری را کنار گذاشته و قرص و محکم موضع بگیرد. اگر او می‌خواهد محافظه‌کاری کرده و از آنها دلربایی کند، خود آقای روحانی باید در این ارتباط اتخاذ موضع کند و اجازه ندهد تندروها برنامه خود را اجرا کنند و درست در آستانه 16 آذر چنین فضایی به‌وجود آید که دولت روحانی اجازه برگزاری برنامه 16 آذر را به تشکل‌های دانشجویی نمی‌دهد. از سوی دیگر اخیرا شاهد بوده‌ایم که دانشگاه آزاد فهرست 100نفره‌ای از افراد مورد تایید خود را برای سخنرانی در روز دانشجو منتشر کرده است. چه در دوران حیات مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، چه در دوران آقای محمود احمدی‌نژاد و چه پس از آن که دوره مدیریت آقای میرزاده بود، به‌طور کلی دانشگاه آزاد در هیچ‌ زمانی جلودار و علمدار تشکل‌های دانشجویی و برپایی مناسبت‌های دانشجویی و آزادی فکر و اندیشه نبوده است. در زمان آقای جاسبی نیز او به تشکل‌های مستقل دانشجویی خیلی اجازه نمی‌داد که در واحدهای دانشگاه آزاد فعالیت داشته باشند. از این‌رو آنچه اکنون در دانشگاه آزاد در حال رخ دادن است، ادامه همان مسائلی است که در گذشته رخ می‌داد و نمی‌توان از آن تحت عنوان سیاست جدید نام برد. در همین راستا دانشگاه آزاد جایگاه شناخته‌ شده‌ای برای فعالیت تشکل‌های دانشگاهی نیست و زمانی که چهره‌های اصولگرایی چون آقایان سعیدجلیلی، حمیدرسایی یا عزت‌ا...ضرغامی برای این مراسم‌ در دانشگاه‌های آزاد حاضر شوند، جمعیتی برای استقبال از آن‌ها و شنیدن صحبت‌هایشان نخواهد رفت. از این جهت و با این رویکرد چندان مهم نیست که اصلاح‌طلبان به دانشگاه آزاد بروند یا دانشگاه آزاد چه تصمیمی برای اصلاح‌طلبان گرفته است. دلواپسان سفر استانی رئیس‌جمهور به سیستان‌و‌بلوچستان و زاهدان را دستاویزی قرار داده‌اند تا به تخریب 16 آذر بپردازند که در این ارتباط باید اذعان داشت، این مسائل تبلیغات تندروها برای برچسب زدن به آقای روحانی است. رئیس‌جمهور می‌تواند از زاهدان یا هر کجا که قرار دارد، به مناسبت 16 آذر پیام بفرستد و حتما بنا نیست که آقای روحانی در روز 16 آذر در دانشگاه‌های تهران حضور داشته باشد.



صادق زیباکلام، استاد دانشگاه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: