این پل و روشی که در ساخت آن به کار رفته، چند پله سطح عملیات مهندسی عمران در کشور را افزایش داده است. در واقع، پل صدر در تمام مدتی که ساخته میشد، یک دانشگاه بزرگ علمی و عملی بود تا توانمندیهای فنی داخلی را به افزایش دهد.
به گزارش
تدبیر24، عصر ایران در ادامه نوشت: افتتاح پل صدر در تهران که نخستین اتوبان دو طبقه در تهران را به روی مردم گشود ، بیش از آن که یک اقدام عمرانی صرف باشد، اهمیتی معنایی برای کشور دارد.
ساختن 11 کیلومتر پل در میان شهر و بر روی اتوبانی که زیر بار ترافیک بود آن هم در مدت زمان 26 ماه، حاوی این معناست که اگر مسوولان بخواهند، میشود در این کشور هم کارهای بزرگ را به سرعت انجام داد (هر چند ساخت این پروژه هم تاخیر داشت ولی در نوع خود سرعت عمل خوبی ثبت کرد.)
متأسفانه، پروژههای متوسط و بزرگ و حتی کوچک در کشور ما نوعاً درگیر سندرم "بیاهمیت شدن زمان" میشوند و چندین برابر بیش از زمان مقرر برای ساختشان، زمان و هزینه صرف میشود.
نگارنده، روز پنجشنبه در یکی از شهرستانها، پشت ترافیک بود و میزبان او پشت فرمان غر میزد که سالهاست میخواهند اینجا یک زیر گذر کوچک بزنند ولی تمام نمیشود که نمیشود!
آنچه در شهرداری تهران در حال وقوع است، زدن مهر ابطال بر این توهم است که "مرور زمان بینهایت ، بخشی از پروژههای عمرانی است" بلکه این، تنها یک مرض است که میتوان معالجهاش کرد. همان طور که در همین دوبی که در همسایگی ماست، مردم و مسوولانش دچار این مرضی نیستند و اگر گفته میشود فلان پروژه در فلان تاریخ به اتمام میرسد ، باید دقیقا بر روی همان تاریخ حساب کرد.
معنای دیگر افتتاح پل صدر، این است که اگر در یک مجموعه کاری انجام نمیشود، به معنای آن است که اساساً ارادهای برای کار وجود ندارد و الا با همین وضعیت کنونی هم میتوان کارهای بزرگی را پیش برد کما این که "صدر" در دوران رکورد اقتصادی ساخته شد.
درست است که در ساخت پل صدر، سیمان و آهن به کار رفته و در آن صدها و هزاران مهندس و کارگر شبانه روز کار کردهاند و هزینه زیادی هم صرف آن شده است اما واقعیت این است که پل صدر را تنها مهندسان و کارگران و سیمان و آهن و پول نساخته، بلکه در وهله نخست، این "اراده برای کار کردن" بوده است که چنین پروژهای را شکل داده است. اگر در مجموعه شهرداری تهران، ارادهای برای چنین کار بزرگی نبود و میگفتند که به سری که درد نمیکند دستمال نبندیم، امروز خبر افتتاح پل صدر، هرگز منتشر نمیشد.
معنای دیگر این افتتاح، ارتقای توان مهندسی کشور است. نگارنده اطلاعات مهندسی ندارد ولی آنطور که کارشناسان میگویند، این پل و روشی که در ساخت آن به کار رفته، چند پله سطح عملیات مهندسی عمران در کشور را افزایش داده است. در واقع، پل صدر در تمام مدتی که ساخته میشد ، یک دانشگاه بزرگ علمی و عملی بود تا توانمندیهای فنی داخلی را به افزایش دهد.
به هر روی، جا دارد بر سبیل انصاف و قدر شناسی، از تمام آنان که واقعاً به طور شبانهروزی در این پروژه زحمت کشیدند و نیز از محمدباقر قالیباف که دارد نام خود را به نیکی در تهران به ثبت میرساند ، سپاسگزاری کنیم و امیدوار باشیم روند خدمت به مردم، نه فقط در تهران که در همه جای این کشور جاری و ساری باشد.