تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶

عصر جديد ايران با روحاني

کشور،روزنامه مشهور لبناني تحليل مي‌كند
با برگزاري جلسه تنفيذ و آغاز دوران رياست حسن روحاني بر دولت جمهوري اسلامي، رسانه‌هاي عربي نيز تحولات و تحليل‌هاي جديدي را منتشر مي‌كنند. علي هاشم، نويسنده و تحليلگر معروف لبناني در روزنامه «السفير» چاپ بيروت پيش‌بيني كرده عصر جديدي در ديپلماسي ايران آغاز شده باشد.
تحليلگر لبناني در روزنامه نزديك به جريان حريري در مورد آغاز به كار روحاني نوشت: «گويا زمان رجعت و تحول در ايران فرا رسيده است. زماني ايران گرفتار سنت بود و زماني ديگر دچار ديكتاتوري‌هاي مدرن. تنها در مقطع كوتاهي ايران شاهد يك دولت ملي دموكراتيك مدرن بوده است. پس از آن ايران دوباره شاهد دولت‌هاي سنتي بوده كه روزي به دست روحانيون اداره مي‌شد و روز ديگري به دست مرتجعين نزديك به نهادهاي امنيتي و نظامي. شايد بتوان ادعا كرد نزديك به 90 سال است كه ايران در كشاكش نيروهاي سنتي و تجددگرايان متصلب و خشن به سر مي‌برد. اما گويا عصر جديد ايران آغاز شده است؛ مردي كه نماد "اعتدال" است.
علي هاشم در تشريح اين اعتدال مي‌نويسد: «به اين روزها بنگريد. چه كسي جانشين احمدي نژاد شده است؟ روحاني هم ملبس به روحانيت است؛ هم سابقه امنيتي بساري دارد. با اين حال در انگلستان حقوق خوانده و سابقه‌اش در سياست و ديپلماسي، وي را ميانه‌رو و مدرن نشان مي‌دهد.»

او در ادامه با ذكر اين نكته كه "به نظر مي‌رسد بالاخره اين نزاع به پايان برسد و دوران اعتدال آغاز شود" مي‌گويد: «امروزه بسياري از ناظران مي‌پرسند آيا دوران جديدي در تهران آغاز شده است؟ اين سئوال را حتي در داخل ايران نيز كسي به صراحت نمي‌تواند پاسخ دهد! بخشي از اين دوران جديد منوط به رفتار قدرت‌هاي بين المللي است و بخشي ديگر به ساختار قدرت در ايران و ميزان همراهي ديگر نهادهاي قدرت ايراني.»

او سپس با اشاره به محوريت "كليد" در تبليغات روحاني مي‌نويسد: «شكي نيست كه چالش اصلي روحاني در اقتصاد است؛ اما معلوم نيست كليد آن نيز در اين حوزه باشد. مردم در خيابان به او "حسن كليدساز" مي‌گويند كه در زبان فارسي به معناي كسي است كه كليد هر قفل را مي‌سازد.»

او در پايان با اشاره به سابقه و قرابت‌هاي دكتر روحاني، وي را واجد ظرفيت بسيار مي‌خواند: «به سابقه داخلي وي بنگريد. 24 سال سابقه همكاري با رهبري ايران را در كارنامه دارد و از دوستان وي محسوب مي‌شود؛ با يان حال به نظر مي‌رسد نزديك‌ترين چهره سياسي به هاشمي رفسنحاني، مرد قدرتمند و قديمي سياست ايران نيز كسي جز روحاني نباشد. در انتخاباتي كه هاشمي رفسنجاني ردصلاحيت شد، اين دوست و يار نزديك وي بود كه قدرت را به دست گرفت و در چينش كابينه، دست دوستي رهبر ايران را نيز به گرمي فشرد. اين حالت را مي‌توان در دوگانه "خاتمي-ناطق" نيز ذكر كرد. در عرصه خارجي نيز روحاني همين گونه است. در تظاهرات روز قدس شركت مي‌كند و آرزوي آرادي قدس شريف را بيان مي‌كند و از سوي ديگر از دوستان جك استراو به نظر مي‌آيد. آيا اين ظرفيت مي‌تواند كليد مشكلات ايران با دنيا را نيز بسازد؟»
منبع:پارسینه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: