اما هماکنون ایران وارد فاز جدیدی شده و باید نقش و پتانسیل خود را با بازیگران جهانی ایفا کند. پاتریک بلن افزود: پیش از این رتبه ایران در تولید خودرو 13 بود اما ....
تدبیر24: دو خودروساز بزرگ که سالهای سال در ایران بودند، بهدلیل ترس از مجازاتهای لغو تحریم، کولهبار خود را بستند و با وجود زیان از بازار خودروسازی ایران خداحافظی کردند. فردای توافق ششماهه هستهای ایران با «1+5» ارزش سهام «پژو» با افزایش پنجدرصدی به قیمت 74/10یورو در هر سهم رسید و ارزش سهام «رنو» هم با رشد 2/2درصدی به قیمت هر سهم 82/65یورو رسید. حالا هم با آنکه چند روزی بیشتر از آن روز تاریخی نمیگذرد این دو «برند» هیاتهای خود را روانه تهران کردند تا در همایش بینالمللی صنعت خودرو شرکت کنند. بهجز فرانسه، خودروسازان و قطعهسازانی از 19کشور دیگر در این همایش شرکت کردند، اما تنها شرکتهای «رنو» و «پژو» توانستند مجوز دیدار با نعمتزاده را کسب کنند. البته از نتایج این مذاکره، خبری نشد و جزییات آن پشت درهای بسته باقی ماند. نعمتزاده در جمع اصحاب رسانه به اعلام این نکته اکتفا کرد که «مذاکرات با شرکتهای خودروساز فرانسوی از جمله «رنو» و «پژو» نتایج مثبتی را بهدنبال داشت که با تصمیمات جدید و البته نتایج مذاکرات گروه 1+5 امیدواریم تا پایان دسامبر این موانع برطرف و همکاری شرکتهای خودروساز داخلی و خارجی تقویت پیدا کند.» شرکت خودروسازی «پژو» در سال ۲۰۱۱ در اوج فروش خود، ۴۵۵هزارخودرو در بازار خودرو تهران را از آن خود کرد که این میزان، تقریبا ۲۹درصد بازار خودرو ایران در آن سال را شامل میشد، در حالیکه شرکت «رنو»، نزدیک ششدرصد از بازار ایران را در سال ۲۰۱۱ در اختیار داشت؛ تیراژی که در نیمهنخست سالجاری ایرانی، به حدود نصف رسیده است.
روز گذشته همایش بینالمللی صنعت خودرو در سالن همایشهای برجمیلاد با حضور مدیران عامل خودروسازهای بزرگ داخلی کشور و همچنین چندین کشور خارجی از جمله فرانسه، ایتالیا، چک، هندوستان، کانادا و چین و همچنین معاون اول ریاستجمهوری و وزیر صنعت، معدنوتجارت آغاز بهکار کرد. معاون اول ریاستجمهوری در سخنرانی کوتاهی در این همایش گفت: خودرو شاخص بسیار مهمی برای رفاه مردم و جامعه است. دسترسی مردم به خودرو بیانگر پیشرفت کشور و رفاه مردم است و این مختص کشورهای پیشرفته نیست. اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه خودروسازی ایران نیم قرن سابقه دارد، گفت: در دودهه گذشته خودروسازی در ایران رشد قابلتوجهی داشت و در نتیجه به یکی از مهمترین رشتههای صنعتی در ایران تبدیل شد و این پیشرفت با همکاری سیاستگذاران، مدیران صنعت خودرو و قطعهسازی و کارگران زحمتکش به دست آمد. محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت نیز در همایش بینالمللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: مشتریان ولینعمتان خودروسازان هستند؛ اگر مشتریان خودرو نخرند آنگاه خودروسازان چه میخواهند بکنند. او با بیان اینکه مشتریمداری اصلی قدیمی در صنعت خودرو جهان است، خاطرنشان کرد: اما هنوز برخی خودروسازان آن را در اولویت دوم خود قرار میدهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: من اگر مدیرعامل خودروسازی بودم هرروز آمارهای مربوط به خدمات پس از فروش را چک میکردم تا تعداد مشتریان ناراضی بهطور دقیق مشخص شود. نعمتزاده خطاب به خودروسازان افزود: اگر مشتری از خودرو تحویلی خود ناراضی است آن را گرفته و با خودرو نو تعویض کنید به جای آنکه با مشتری چانه بزنید. او همچنین در حاشیه این همایش با حضور مدیرانعامل دو خودروساز بزرگ کشور؛ ایران خودرو و سایپا با نمایندگان دو خودروساز فرانسوی پژو و رنو مذاکراتی داشت که در پایان مدیر منطقهای رنو نتیجه این مذاکرات را مثبت اعلام کرد. به گزارش مهر، رییس انجمن جهانی خودرو در این همایش گفت: بعد از بحران 2008 تولید خودرو در کشور کاهش داشته است اما هماکنون ایران وارد فاز جدیدی شده و باید نقش و پتانسیل خود را با بازیگران جهانی ایفا کند. پاتریک بلن افزود: پیش از این رتبه ایران در تولید خودرو 13 بود اما اکنون این رتبه افت کرده است. او تصریح کرد: ایتالیا و اسپانیا از 10رتبه اولیه تولید خود خارج شده و کانادا و هند جای آنها را گرفتهاند، ضمن اینکه مطمئنم بهزودی کاهش تولید ایران جبران خواهد شد. اگر ایران بخواهد صادرکننده شود باید محصولات خوب و با کیفیتی را عرضه کند. او در پایان اظهار امیدواری کرد که سرمایهگذاران بینالمللی صنعت خودرو بهزودی به ایران خواهند آمد. مدیرعامل سایپا هم در حاشیه این همایش در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: لغو تحریمهای بینالمللی باعث میشود عملکرد برخی شرکتهای خودروساز که با افت تولید روبهرو شده بودند تغییرات قابل توجهی کند و تولید آنها افزایش یابد. او همچنین از ورود 10خودرو جدید به خط تولید این خودروسازی طی دوسال آینده خبر داد. به نظر میرسد مذاکرات ژنو تاثیر خود را بر تمایل خودروسازهای بزرگ دنیا برای بازگشت به ایران گذاشته است. ساسان قربانی یکی از کارشناسان خودرو کشور در گفتوگو با «شرق» اعلام کرد: به گفته مدیرعامل ایران خودرو تحریمها تنها 30درصد روی صنعت خودرو تاثیرگذار بوده بنابراین با رفع تحریمها نمیتوان گفت که تمام مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شده است. او برگزاری این همایش و بازگشت مجدد غولهای خودروساز را به کشور مثبت قلمداد کرد. وی با اشاره به مشکلات زیر ساختاری صنعت خودرو از بیبرنامگی و مشخص نبودن سند راهبردی در این حوزه انتقاد کرد. او با اظهار اینکه همکاری با خودروسازهای کشورهای دیگر وقتی مهم است که خودروهای روز خود را وارد خط تولید کشور کنند نه خودروهایی که از خط تولید کشور خودشان خارج شده، تاکید کرد: برگزاری این همایش به تنهایی کافی نیست. این فعال حوزه خودرو ادامه داد: قیمت خودرو در حال حاضر در ایران با توجه به کیفیت بسیار بالاست و فکر نمیکنم با توجه به جهتگیری دولت شاهد افت قیمت باشیم. در این حالت خودروسازها یا باید خودروهای از رده خارجشده را از خط تولید حذف کنند یا به فکر تولید خودروهایی با استانداردهای روز باشند. او با اشاره به اینکه متاسفانه تصمیمگیران حوزه خودرو در ایران بسیار زیاد هستند و به همین دلیل ذینفعان این حوزه هم به همان میزان بالا میرود، اعلام کرد: تا وقتی هم وزارت صنعت، هم شورای رقابت و هم خودروسازان برای قیمتگذاری و تصمیمگیری در این حوزه خود را بر حق میبینند مشکلات این حوزه بر طرف نخواهد شد. او در پایان گفت: تا وقتی مداخلات دولت را در صنعت خودرو شاهد باشیم و این صنعت به سمت خصوصیسازی پیش نرود، نمیتوان زیاد به پیشرفت در این حوزه امیدوار بود.