تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
سعید لیلاز کارشناس برجسته اقتصادی

بازگشت ساختمان شیشه‌ای

دولت باید هرچه زودتر سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد خود و سایت‌هایی که در کشورهایی چون بلاروس، سوریه، سنگال، ونزوئلا و... ایجاد کرده را تعطیل کند و این امر در حالی است که برخی سایت‌ها نیز در شهرستان‌ها وجود دارند که . . .

تدبیر24 : صنعت خودروی کشور در حال حاضر در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده‌ای است. مشکلاتی چون فائق آمدن بر تحریم‌ها، غلبه بر مشکلات قیمتی، غلبه بر کاهش تولید و تنظیم بازار خودرو پس از تحریم و غيره. در حال حاضر چنانچه فضایی را متصور شویم که در آن هیچ محدودیت تحریمی وجود ندارد؛ چگونه باید با افزایش قیمت‌ها و قدرت خرید مردم که نصف شده است، کنار آمد و شرایط را به درستی پیش برد و آیا فضا برای آن موقعیت آماده است؟

نمایشگاه خودرویی که در حال حاضر در کشور برپا شده از جهت پاسخگوی به این مشکلات دارای اهمیت و اصالت نیست چرا که خودروسازان محصول نهایی خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد. در شرایط فعلی باید بر این مورد متمرکز شویم که در دوران گذار تحریم‌ها هستیم. تحریم‌هایی که در حدود یک سال و نیم فضای کشور را متاثر کرده بود و حال باید خود را برای شرایط پس از تحریم و در واقع دوران گذار از تحریم‌ها آماده‌سازیم. آماده شدن برای این فضا هرچند به راحتی به دست نخواهد آمد اما شاید بتوان گفت که می‌توان ظرف مدت 2 سال برای حل این مساله کوشید و به نتایجی دست یافت و در حال حاضر در ایران خودرو برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا صورت پذیرفته است. شرکت‌های خودروساز باید دو مساله را در شرایط کنونی مورد بررسی قرار دهند و براین اساس برای آینده تصمیم‌گیری کنند.

 نخستین مورد این است که چطور می‌توانند چرخ‌های تولید خود را به شکلی موثر فعال سازند و قدم بعدی نیز باید این امر باشد که افزایش تولید خود را چگونه به تقاضای موثر تبدیل كنند و بتوانند بازار را در دست گیرند. در چنین فضایی طرح مسائلی چون ساخت پلت‌فرم‌های مشترک با کشورهای گوناگون؛ عاقلانه نیست و ساخت این پلت‌فرم‌ها بدون‌شک توسط خود شرکت‌های خودروساز و به تنهایی می‌تواند صورت پذیرد و باید به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه ساخت این پلت‌فر‌م‌ها به دستور دولت باشد، این طرح آینده خوبی نخواهد داشت و تنها در صورتی موفقیت‌آمیز است که با علاقه خود شرکت‌های خودروساز صورت پذیرد.

 از طرفی دولت باید هرچه زودتر سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد خود و سایت‌هایی که در کشورهایی چون بلاروس، سوریه، سنگال، ونزوئلا و... ایجاد کرده را تعطیل کند و این امر در حالی است که برخی سایت‌ها نیز در شهرستان‌ها وجود دارند که با صرف سرمایه‌های بسیار بدون بازدهی هستند. در نهایت باید گفت تا زمانی که دولت سایه خود را از صنعت خودروی کشور برندارد و اجازه ظهور و بروز واقعی به این صنعت داده نشود؛ امکان حل مشکلات نیز وجود نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: