وی تصریح کرد: انتظارات ما در تمام بخشها از جمله مسایل داخل کشور خیلی بیشتر از اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است، لذا ما باید نگاه خود را با یک حرکت قویتر و جامعتر به حل مسائل داخلی صنعت، توسعه علم و فناوری و کمک به کسب و کار و به خصوص در زمینههای علوم انسانی معطوف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: طی سالهای اخیر مقام معظم رهبری بر حل معضلات اجتماعی تاکید جدی داشتهاند که گروههای علمی خویی نیز در این زمینه تشکیل شده است و تلاشهایی نیز صورت گرفته است، ولی شاید کمی ما دانشگاهیان دیر وارد این مباحث علوم انسانی شدهایم و نگاهمان بیشتر روی مباحث فنی بوده است، لذا باید این تاخیر را جبران کنیم.
غلامی افزود: ما در برنامههای دانشگاهی خود موضوع علوم انسانی را مطرح کردیم و تاکیدات مقام رهبری را در زمینههای مختلف علوم انسانی پیش نبردیم، بنابراین یکی از مباحثی که میتوان روی آن در هماندیشیها کار کرد، حوزه علوم انسانی است.
وی ادامه داد: کار کردن بر روی علوم تجربی را با حساب و کتاب در زمان کوتاه میتوان انجام داد، ولی در علوم انسانی باید با نگاهی عمیق و بکارگیری علم و اندیشه در یک دوره طولانی وارد شد که این امر باعث شده خیلی افراد ورودشان با احتیاط به این حوزه باشد یا وارد نشوند. ما اسناد بالادستی زیادی در زمینههای مختلف داریم که باید بر روی آنها کار شود، لذا کار و استمرار در علوم انسانی واجب است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در تدوین و بازنگری کتب علوم انسانی و یا در مورد سند اسلامی کردن دانشگاهها چقدر کار کردیم. شاید کارهایی انجام گرفته که نقدها را به ما در این زمینه نسبت به گذشته کاهش داده، ولی هنوز با آرمانهایمان فاصله داریم.
اساتید بحث و گفتگو در دانشگاه را جدی بگیرند
غلامی عنوان کرد: کنار هم قرار گرفتن گروههای تخصصی از گرایشهای علمی میتواند در حل مشکلات موفقتر عمل کند، چراکه از فعالیت انفرادی حاصلی به دست نمیآید؛ لذا باید فعالیتهای گروهی را در دانشگاهها افزایش دهیم. شاید یکی از زمینههایی که میتوان این گروههای علمی و تخصصی را ایجاد کرد همین گروههای هماندیشی باشد که منجر به شکلگیری گروههای علمی، ایدهپردازی و نظریه پردازی میشود.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما در دانشگاهها کنار هم نشاندن اساتید است، افزود: این نشستها و تبادلنظرها میتواند در محورهای مختلفی تجربیات را منتقل کند؛ اغلب اساتید به فعالیتهای کلاسی و مقالهنویسی میپردازند و از گفتوگو و همنشینی راجع به مسایل روز با سایر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص سایر گروههای آموزشی غفلت میکنند، لذا باید این بحث و گفتگوها صورت بگیرد تا یک نتیجه علمی و کارشناسانه از آن خارج شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما باید در دانشگاهها تلاش کنیم تا هم اندیشیها را فارغ از نوع اندیشهها ایجاد کنیم، تاکید کرد: ما در هماندیشیها باید اصل هماندیشی را مدنظر قرار دهیم. اگر با دوستان نزدیک خود بحث و گفتوگو کنیم، خروجی جلسه همان اندیشههای ذهن خودمان خواهد بود؛ اما اگر با افراد متفاوت بحث کنیم، میتوان در انتها با دلایل منطقی به نتیجه رسید و قانع شد و با تفکر جدیدی نیز آشنا شد.
غلامی با تاکید بر این که اساتید مشارکت در بحث و گفتوگو را جدی بگیرند، گفت: اساتید جرات میکنند که با یکدیگر بحث و مجادله کنند، اما دانشجویان ما در دانشگاه میترسند با اساتید خود در بحث و گفتوگو مشارکت کنند؛ در حالیکه ما در حوزههای علمیه شاهد بحث میان طلاب و اساتیدشان هستیم که در انتها قانع میشوند و لذا اساتید در فضای میان خودشان باید با یکدیگر گفتوگو کنند که آثار آن در جامعه و دنیا مطرح خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ما نباید رسالت انقلاب اسلامی را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: رسالت انقلاب اسلامی از همان زمان که امام راحل فرمودند، یک رسالت جهانی بوده است. اسلام یک دین جهانی است و وظیفه ما این است برای یک فضای بزرگتر بیندیشیم و موضوعی که میتواند آن را سازماندهی و قویتر کند، همین نشستهای هم اندیشی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به دبیران استادان دانشگاههای کشور، بیان کرد: در فراهم کردن زمینههای نشست مشترک در میان اساتید دانشگاهی تلاش کنید. نشستهای مشترک میان اساتید اثرات ماندگاری داشته است و آشناییها در نشستهای هم اندیشی باعث هم افزایی اثربخش میشود.
غلامی اضافه کرد: بسیار مهم است که نشستهای هماندیشی ما بتواند موضوعات مهم را در هر سطح و حوزهای به گفتمان بین اعضای مختلف تبدیل کند که عمیقتر بتوان روی آنها کار کرد و هم برونداد جریان خوبی را خارج از نشست به دنبال داشته باشد.
اساتید جوان را در دانشگاهها دریابید
وی با تاکید براینکه اساتید جوان را در دانشگاهها دریابید، اظهار کرد: متوسط سن اساتید در برخی دانشگاهها زیر 40 سال است و اساتید با سابقه نباید از آنان غفلت کنند. در سالهای گذشته فرصت ورود به دانشگاهها بیشتر بود؛ لذا تعداد زیادی از دانشجویان با استعداد توانستند به عنوان استاد جذب دانشگاهها شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بسیاری از اساتید جوان در ابتدا مشکل ورود به گروه را دارند و اطلاعات زیادی در زمینههای مختلف به خصوص مذهبی ندارند؛ لذا اساتید با سابقه، اساتید جوان را در دانشگاهها دریابند و در جلسات خود آنان را دعوت و مشکلات آنان را حل کنند.
غلامی خطاب به اساتید با سابقه دانشگاهی، خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم مجمع اساتید ما ضمن توسعه تخصصهای رشتهای، تعهدشان نسبت به مسایل کشور و نظام بیشتر شود، حتما اساتید جوان را در جمعهای خود شرکت دهند و با آنان هماندیشی داشته باشند تا به اساتید جوان بفهمانند که اندیشههایشان برای آنها مهم است.
لزوم توجه جدی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها
وی با تاکید بر توجه جدی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یادآور شد: برخی اساتید خیلی خشک و سرد با دانشجویان تحصیلات تکمیلی برخورد میکنند و میخواهند احترام اجباری و از روی ترس برای خود ایجاد کنند، در حالیکه دانشجویان به اساتید بزرگ از روی عشق و علاقه احترام میگذارند، نه از روی ترس.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی درآینده امورات مهم علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور را بر عهده خواهند داشت، خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم جریانی ماندگار از تفکر سالم، اعتقادات پویا و پشتیبانی از آرمانهای انقلاب داشته باشیم، باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنیم.