وی با بیان اینکه از این پس ضمانت شغلی یک اصل برای توسعه آموزش عالی خواهد بود، ادامه داد: یعنی اگر دو دانشگاه درخواست رشته عمران داشته باشند، ما به دانشگاهی مجوز میدهیم که به ما ضمانت دهد تمام فارغالتحصیلان آن در دستگاههای اجرایی به کار گرفته خواهند شد.
چقدر میخواهیم افتراق در حوزه آموزشی کشور ایجاد کنیم
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به جدایی دانشگاههای علوم پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آنها در وزارت علوم، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تنها یک وزارتخانه در حوزه آموزش وجود دارد، اما ما در ایران وزارت بهداشت و آموزش و پرورش داریم، ما تا چقدر میخواهیم افتراق در حوزه آموزشی کشور ایجاد کنیم. حال می توان داستان وزارت آموزش و پرورش را جدا دانست و ما به آن ورودی نداریم، ولی وزارت بهداشت فقط حدود 3 درصد جمعیت دانشجویی دارد و تنها لازم برخی بیمارستانها با ما هماهنگ شوند و یکسری اطلاعات به ما بدهند.
شریعتی نیاسر افزود: وزارت علوم میتواند تمام شرایط ادغام دانشگاههای علوم پزشکی را در خود فراهم کند زیرا ما میتوانیم تمام شاخصهایی که در حوزه پزشکی ملاک است را برای دانشجویان این رشته درنظر بگیریم و ما اجازه نخواهیم داد که دانشجویان پزشکی در بیمارستانهایی آموزشها ببینند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و یا برای مثال وزارت بهداشت بگوید که فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی مجاز نیست بیمار ببیند و نسخه بنویسد، حتما ما اعمال میکنیم؛ در سایر رشته ها نیز همین کار را میکنیم و از دستگاههای اجرایی نظر میگیریم، پس میتوان نتیجه گرفت که این کار شدنی است.
وی با بیان اینکه هر عقل سلیمی حکم میکند که دانشگاههای علوم پزشکی باید در وزارت علوم ادغام شوند، اما با این وجود در حال حاضر این مسئله اولویت ما نیست، اضافه کرد: ما با توجه به اینکه رییس جمهور در آغاز سال تحصیلی به این موضوع اشاره ای داشتند، در مورد آن تحقیق و اعمال نظر کردیم ولی در مجموع ادغام دانشگاههای علوم پزشکی در وزارت علوم ادغام زمانی اولویت ما خواهد بود که در کمال تفاهم با وزارت بهداشت این مسئله را حل کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ما از سال گذشته کاردانی پیوسته را با هماهنگی آموزش و پرورش حذف کردیم و حذف مدیریت پزشکی از وزارت بهداشت نیز جز با هماهنگی خود این وزارتخانه عملی نیست و ما باید با رفاقت، استدلال و خردجمعی موضوع را تحلیل کنیم و هر زمان که به جمع بندی رسیدیم، آن را پیاده کنیم؛ البته باید بسترهای قانونی لازم برای این مسئله شکل بگیرد ولی در مجمو ع این موضوع در اولویت جدی ما قرار ندارد.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: اولویت اول ما در زمینه تشکیلات و دانشگاهها، گسترش اقتدار و استقلال دانشگاههاست که به واسطه آن تفویض اختیار را در آنها زیاد کنیم و سیاست تمرکز زدایی را حتما در ستاد دنبال کنیم.
وی با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی غیردولتی در دوره جدید وزارت علوم، بیان کرد: برخی مراکز آموزش عالی غیر دولتی هستند که نیاز به حمایت دارند و ما امیدواریم با سیاستهای جدید بتوانیم آنها را به گونهای حمایت کنیم که ضمن حفظ استقلال خود بتوانند از توانمندی دانشگاههای بزرگتر و برتر استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه توسعه ششم رویکرد ماموریتگرایی در دانشگاهها مسئلهای جدی است که دنبال میشود تا هیچ دانشگاهی از ماموریت خود خارج نشود و اگر هم ماموریتی برای آن تعریف نشده، ما برایش ماموریت مشخص کنیم.
حذف واژه "غیرانتفاعی" اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست
شریعتی نیاسر در خصوص حذف واژه غیرانتفاعی از موسسات آموزش عالی، خاطرنشان کرد: ما به طور جدی دنبال حذف واژه غیر انتفاعی هستیم و حتما میخواهیم این اتفاق بیفتد، ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع اولویت نیست و این، مسئله را به تعویق میاندازد. ما نمیدانیم چرا این موضوع برای آنان اولویت ندارد.
وی اضافه کرد: مدت هاست که دستور حذف واژه غیرانتفاعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و باید اتفاق بیفتد، زیرا عدم تصویب چنین درخواستی باعث میشودکه نه آن موسساتی که خود قصد انحلال دارند به سمت منحل کردن بروند، چراکه قانون میگوید اموالشان به وزارت علوم تعلق میگیرد که منصفانه نیست و نه آن سرمایه گذاری که از بیرون قصد دارد بخش غیرانتفاعی را رشد دهد، وارد سرمایه گذاری می شود، بنابراین این اقدام کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: حدود 353 موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در سال 92 داشتیم که اکنون به حدود 300 موسسه رسیده، یعنی حدود 50 موسسه یا منحل شده یا ظرفیتشان را به خاطر ضعف کیفی صفر کردهایم که اگر نتوانند خود را ارتقاء دهند، باید ظرفیت خود را انتقال دهند. ولی به لحاظ حقوقی ما از انحلال موسسات آموزش عالی غیر دولتی استقبال نمیکنیم.