مهران مدیری و رامبد جوان، فُرمی خاص از اجرا را ارائه کردند تا ثابت شود که مخاطبان تلویزیون به دنبال تقلیدهای لوس نیستند. هر چه مجری یک برنامه باور پذیرتر باشد و به خودِ واقعیاش نزدیک باشد، موفقیت بیشتری خواهد داشت.
در حالی که برنامه «خندوانه» قرار است از اسفند کارش را آغاز کند، «دورهمی» اما کارش را مدتی است آغاز کرده است.
در میانِ موفقیتهای «دورهمی» و مهران مدیری، به تازگی آفت جدیدی دامنِ این برنامه را گرفته است. آفتی که اگر در مقابلش نایستند، بیشک اعتبار «دورهمی» و البته مهران مدیری را به شدت تهدید خواهد کرد.
تلاش در معروف کردنِ خوانندگانِ تازه کار آفتی است که دامنِ «دورهمی» را گرفته است.
خوانندگانی که نخستین قدمهایشان را در عرصه موسیقی برمیدارند و هنوز عیار واقعی کارشان مشخص نیست، به یکباره سر از تلویزیون و رسانه ملی در میآورند تا از طریق یکی از پُربینندهترین برنامههای تلویزیون خودشان را تبلیغ کنند.
این خوانندگان از تعداد فالوورهایشان میگویند و خودشان را حسابی تحویل میگیرند. بعد از برنامه هم تعدادِ فالوورهایشان به یکباره چند برابر میشود و فروش بلیتهای کنسرتشان هم تضمین میشود.
نکته جالب اینجاست که همهی این خوانندگانِ جوان به شکلی کاملا اتفاقی، در آغاز کارشان آواز ایرانی کار کردهاند و عاشق موسیقی ایرانی(موسیقی سنتی) بودهاند که به یک باره احساس کردهاند در زمینه موسیقی پاپ موفقتر خواهند بود.
همین خوانندگان وقتی قرار میشود به طور زنده برای تماشاگران بخوانند، آوازی پُر از اشتباه را تحویل میدهند. در نهایت هم مهران مدیری مجبور است بگوید «چقدر خوب، صدا درجه یک.»
در گذشته برنامهی «خندوانه» هم گاهی دچار این آفت شده است، اما خیلی زود جلویش را گرفتهاند.
حال به یاد بیاورید حضور محمد معتمدی در برنامهی «خندوانه» را . معتمدی در این برنامه به شکلی کاملا حرفهای و البته ساده فهم، تفاوتهای چند دستگاه موسیقی ایرانی را به مخاطبان آموزش داد. معتمدی برای مخاطبانِ میلیونیِ «خندوانه» شرح داد که اذانِ موذنزاده اردبیلی چرا در آواز «بیات ترک» است. معتمدی تفاوت آواز و تصنیف را با مثال آوردن برای مخاطبان شرح داد. حتی گوشهی «نصیرخوانی» را هم به حاضران در سالن آموزش داد. همچنین آواز «بیات اصفهان» را با اجرای تصنیفی معروف در این آواز، معرفی کرد.
از این مثال قصدِ مقایسهی «خنداونه» و «دورهمی» را نداریم؛ چرا که خودِ برنامهی «خنداونه» هم گاهی مهمانانی داشته که سطحشان حتی پایینتر از سطحِ مهمانانِ اخیرِ «دورهمی» بوده است.
اما میشود حضور محمد معتمدی(به عنوان خوانندهای واقعی در حوزه موسیقی ایرانی) در رسانه ملی را با حضور چند خوانندهی تازهکار در این رسانه مقایسه کرد و در نهایت خروجی هر کدام را سنجید. خوانندگانی که حتی مطالعه هم نمیکنند و نام هنرمند بر خود میگذارند.
بیشک حضور خوانندگان جوان که هنوز شخصیت هنریشان شکل نگرفته و فراز و فرودهای عرصه هنر را به خود ندیدهاند، آوردهی چندانی برای مخاطبان ندارد. این خوانندگان با تیپهای ساختگی و رفتارهای ساختگیتر، تنها با یک هدف به تلویزیون میآیند و آن هم دیده شدن است.
اما هنرمندی که سالها در عرصه موسیقی کار کرده، وقتی به تلویزیون میآید، به این فکر میکند که چه آوردهای برای مخاطبان داشته باشد. چه در سخن گفتن و چه در خواندنش سعی میکند آموزشی برای مردم داشته باشد.
به هر روی چند برنامهی اخیرِ «دورهمی» مهمانانی داشته که برای مهران مدیری و برنامهاش، بی حاشیه نخواهد بود. حرفها و پرسشهای درِ گوشی بسیاری مطرح شده که از آن جملهاند:
پشتِ پردهی حضور این خوانندگان در تلویزیون چیست. آیا تهیهکنندگانی که از این خوانندگان حمایت میکنند، پای خوانندگانشان را به تلویزیون باز کردهاند؟ چرا باید خوانندهای تازهکار که حتی خندیدنش هم واقعی نیست، به برنامهی «دورهمی» بیاید و مقابل مهران مدیری بنشیند و از تنها یک سال کارِ هنریش بگوید؟ چرا خوانندهای که نمیتواند آهنگ خودش را هم درست بخواند، پایش به تلویزیون باز میشود؟
و البته چندین پُرسش دیگر...
مدیری در دو دههی اخیر به خاطر نقدهای اجتماعی و صراحتِ بیانش به محبوبیت امروزش رسیده است. اما باید مراقب باشد که اعتبار و محبوبیتش را خرجِ کسانی نکند که از نظر عیار هنری، چیزی برای ارائه ندارند.
از طرف دیگر مسئولان صدا و سیما هم باید مراقب باشند که در برنامههایی که روی آنتن میرود، چه پُشت پردههایی وجود دارد.