ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۹۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

سرمایه‌گذاری روی رشته‌های پراشتغال

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ۳۲ درصد رشته‌های تحصیلی بازار کاری ندارند، گفت: باید روی رشته‌هایی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم که پراشتغال و پرتقاضا باشند.
تدبیر24»مسلم خانی  اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ۳۲ درصد رشته‌های تحصیلی نه اکنون و نه در 10 سال آینده بازار کاری نخواهد داشت لذا در اولین گام باید نسبت به تعیین تکلیف این رشته‌ها که بیشتر در علوم پایه، انسانی و فناوری اطلاعات است و توزیع آنها در همه حوزه‌ها اقدام کنیم.

وی به روزآوری و تغییر عنوان این رشته‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی و مدیریت کسب و کار بازار کار بسیار خوب و مناسبی هم در حال حاضر و هم در افق آینده دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کشورهای دیگر تمرکز برروی رشته‌های پر اشتغال است ما نیز باید روی رشته‌هایی که پرکشش و تقاضا هستند سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشیم؛ به نحوی که برای پذیرش دانشجویان بیشتر و کارآمدتر، بهینه سازی نظام پذیرش و ارتقای ارتباط این رشته‌ها با بازار کار، بیشترین تعامل را با شهرکهای صنعتی و کسب و کارهای واقعی داشته و تعداد زیادی کارآفرین از دل این رشته‌ها تربیت کنیم.

خانی در عین حال تهیه و تدوین طرح ملی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان را پیشنهاد کرد و گفت: در این طرح ملی،‌ اقدامات متعدد از موضوع تدریس درس کارآفرینی،‌ تعامل کارآفرینان با دانشگاه، نامگذاری یک روز از ماه به عنوان روز کارآفرینی،‌ ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و حضور کارآفرینان به طور مستمر در کنار هر دانشجویان پیش‌بینی شده تا از نزدیک کسب وکار را لمس کنند و از موضوع کارآموزی و کارورزی حین تحصیل اطلاع یابند.

مشاور ارشد کارآفرینی و کسب و کار در پایان بر ضرورت تعریف کد اشتغال برای دانشجویان و ایجاد مراکز مشاوره کارآفرینی و خدمات شغلی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: دانشجویان باید قبل از فراغت از تحصیل در بانک اشتغال کشور ثبت نام کنند و پس از وارد کردن اطلاعات خود یک کد شغلی دریافت کنند تا آمار دقیق فارغ التحصیلان امروز و فردا در اختیار داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: