ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۹۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

اتصال ریلی یزد به اقلید در گام‌های پایانی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده که گام‌های مهمی در راستای اتصال ریلی یزد به اقلید برداشته شده است. مسیری که با افتتاح آن هم زیرساخت‌های راه‌آهن برای جابه‌جایی کالا توسعه می‌یابد و هم امکان دسترسی شهرهای جنوبی به مشهد با مسافتی کوتاه‌تر فراهم می‌شود.
تدبیر24»راه‌آهن یزد – اقلید که در مسافتی ۲۷۴ کیلومتری ساخته خواهد شد با هدف تکمیل کریدور شمال شرق و جنوب غرب کشور در دستور کار قرار دارد و هدف ابتدایی آن کاهش ۳۰۰ کیلومتری فاصله بین استان‌های بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد بود.

این خط آهن که بناست از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید عبور کند برای قطارهای مسافرتی فضایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم خواهد کرد.

اطلاعات جدید ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ساخت نشان می‌دهد که عملیات زیرسازی این پروژه به مرز پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و عملیات روسازی آن نیز در مرز ۴۵ درصد قرار دارد و به طور کلی نیمی از راه افتتاح این مسیر مهم برداشته شده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر از این خط ریلی به پایان رسیده و می‌توان انتظار داشت حدفاصل یزد تا مهریز در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. همچنین شرکت ساخت برنامه‌ریزی کرده تا پایان سال عملیات روسازی ۵۰ کیلومتر از این محور از مهریز تا چاه ترش را نهایی کند.

در کنار دیگر پروژه‌ها این محور مهم نیز نیاز به تامین منابع مالی مورد دارد و براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ساخت در صورت رسیدن منابع مالی لازم ۱۳۰ کیلومتر ریل‌گذاری این پروژه تا سال آینده نهایی خواهد شد.

با افتتاح این مسیر اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی ایران نهایی خواهد شد و به این ترتیب پس از رسیدن راه‌آهن به همدان و کرمانشاه و برنامه‌ریزی‌هایی که برای اتصال رشد و ارومیه به شبکه ریلی وجود دارد، این مسیر مهم در مرکز ایران نیز به راه‌آهن اضافه می‌شود. با توجه به قرارگرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر در کنار رشد جابه‌جایی مسافران از نظر باری نیز راه‌آهن جایگاه خود را بیش از گذشته ارتقاء دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: