تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۲۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹

عامل فساد اقتصادی از دیدگاه افروغ

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: فساد اقتصادی ناشی از اقتصاد نفتی متمرکز است و در سال جاري بايد با رويكرد جهادي اين مقوله را از جامعه ريشه كن كرد
تدبیر24: عماد افروغ ظهر سه‌شنبه در همايش اقتصاد مقاومتي در مسير درون‌زا در دانشگاه فردوسي مشهد اظهار كرد: شعار سال نبايد در محدوده يك سال خاص مورد توجه قرار گيرد و چناچه اين كار را انجام دهيم خيانت كرده‌ايم از سويي بايد در نظر داشت كه تنها تعریف مؤلفه‌های فرهنگی و اقتصادي برای نامگذاری سال جاری کفایت نمی‌کند.


اخلاق و معنویت وجه مميز انقلاب اسلامي

افروغ توسعه فرهنگی را در پيشرفت يك جامعه ضروري خواند و افزود: طبق تعریف یونسکو، توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی با تطابق دادن آنها با فرهنگ آن جامعه صورت می‌گیرد و نباید کلیت فرهنگ را در توسعه فراموش کرد و بايد دانست كه تحقق شعار سال بدون توجه به فرهنگ، عزم ملی، اقتصاد و مدیریت جهادی شکل نمی‌گیرد.

اين كارشناس مسائل سياسي در رابطه با جایگاه فرهنگ در انقلاب اسلامي بيان كرد: انقلاب ما ارزشی است و يكي از اين ارزشها؛ مؤلفه‌های فرهنگي است اما در اين زمينه از نمره خوبی برخوردار نیستیم و در حقيقت اگر در اخلاق وضع خوبی نداشته باشیم در انقلاب نیز نمی‌توانیم نمره خوبی کسب کنیم.

وي عنوان كرد: ‌وجه ممیز انقلاب اسلامی اخلاق و معنویت است زيرا اگر اخلاق نباشد، نمی‌توان آزادی و عدالت را جمع کرد و همچنين نداشتن ديدگاه سیاست‌زدگي و دارا بودن رفتاری معطوف به گذشت از ويژگي هاي انقلاب اسلامي است.

افروغ مشکل اصلی کشور را به نداشتن نقد مربوط دانست و گفت: در كشور ما علي‌رغم وجود امکان نقد كسي جرأت لازم را ندارد و اين امر باعث مي‌شود تا هر سال پيام‌هاي رهبري مورد غفلت قرار بگيرد.

وي اقتصاد را یکی از بهترین سندهاي ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و تصريح كرد:‌ امروز مشكل ما در اقتصاد وابستگي بيش از اندازه به نفت است و در سال جديد كه با عنوان اقتصاد و فرهنگ نامگذاري شده بايد با فساد اقتصادي مقابله كرد.

وي تاكيد كرد: فساد اقتصادی ناشی از اقتصاد نفتی متمرکز و رانت اطلاعاتی است و در چنين شرايطي بايد با بهره گيري از مديريت جهادي، قناعت و تلاش بي وقفه از مصرف گرايي پرهيز و فساد را ريشه كن كرد.

افروغ با تاكيد براينكه امروز بيش از هر زمان ديگري بايد مديريت جهادي مورد توجه باشد، افزود: در دوران 8 سال دفاع مقدس مدیریت جهادی کاملاً مشهود بود طوري كه درآن دوران یک وجب از خاک میهن به دست دشمن نیفتاد.

‌اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه اگر جنگ متکی به اقتصاد نفتی بود پيروز نمي شديم، افزود: جنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی اداره شده و به صورت متمرکز اداره نشد زيرا با تمرکزگرایی نمی‌توان کشور را اداره کرد.

نداشتن نگاه قاعده مند و ساختاري در كشور

وي با طرح اين پرسش كه فرهنگ چيست، اظهار كرد: براساس لايه هستي شناسي ارزش‌ها ظاهر مي‌شوند و برخلاف تفكرات برخي روشنفكران ارزش‌ها از هست ها بر مي خيزند و مشكل ما اين است كه نمي دانيم قواعد چيست و در اين راستا بايد بدانيم قواعد حكومت، فرهنگ، جمهوري اسلامي و سياست و اقتصاد چيست و تاز ماني كه قاعده صحيح از جمهوري اسلامي و اركان آن نداشته باشيم نمي توانيم پيش رويم.

وي ادامه داد: در اكثر موارد نگاه‌هاي ما به زندگي عامه‌گرايانه و فردي است و در حالي كه بايد نگاه قاعده‌مند و ساختاري باشد و دراين راستا دانشجو بايد پيشقراول پاسخ به سوالات باشد و سوال كند كه چرا برخي از قانون جلوتر حركت كرده و نگاه هاي فردگرايانه نسبت به امور اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي دارند.

عدم مطالبه گري دانشجويان

اين كارشناس مسائل سياسي تاكيد كرد: اين جلوروي از قانون، بخشي به دليل عدم مطالبه گري دانشجويان است.

وي با طرح اين پرسش كه چند درصد از سوالات اقتصادي، فرهنگي و سياسي نگاهي فقهي دارند؛ افزود: امروز ما در همه مسائل كشور نگاه فردگرايانه داريم و اين در حالي است كه اين نوع نگاه بايد ساختارمند باشد.

افروغ تصريح كرد: در مسئله فرهنگ نيازمند یک قاعده و اصل هستیم و منظور از قاعده، هنجارهای اجتماعی نيست چرا که مشکل ما آگاهی نداشتن از قواعد و تدوین نکردن آنهاست و باید تببین صحیح و قاعده‌گرایانه‌ای از ارکان جمهوری اسلامی داشته باشیم تا دچار روزمرگی نشویم.

منطق امام يك منطق ديالتيك است

به گفته وي امروز در كشور ما نگاه ها عمل گرايانه بوده و ساختارگرايانه نيست و اگر قاعده حاکم باشد و مسئولین براساس قاعده و قانون حركت كنند آنگاه شخصی نمي تواند بیش از حد اختیارات خود عمل كند.

وي تصريح كرد: اينكه امروز برخي از افراد برخلاف قاعده وقانون عمل مي كنند ناشي از اين است كه مسئولين نقش نظارتی خود را از یاد برده و تنها به تصدي گري فكر مي كنند و اين مقوله براي كشورما آسيب زاست.

افروغ با تاكيد بر توجه به منطق ديالتيك حضرت امام عنوان كرد: منطق امام يك منطق ديالتيك بوده و يكي از ويژگي هاي اين منطق رو به رشد بودن آن است و همچنين مردم سالاري ديني، اخلاق و سياست ترجماني از تفكر ديالتيك است و انواع و اقسام اين تفكر را مي توان در رفتار امام راحل مشاهده كرد.

وي تصريح كرد: رفتار ديالتيك به اين معناست كه مديريت سياسي، فرهنگي و اقتصادي بايد رو به رشد باشد و چنانچه اين مديريت بوي جنگ بدهد يعني اينكه رو به جلو حركت نكرده ايم و دچار روزه مرگي شده ايم.

اين كارشناس مسائل سياسي در خصوص تفاوت مدل نوسازي و فرهنگ توسعه بيان كرد: در مدل نوسازي عنوان مي شود تنها فرهنگ برروي پيشرفت تاثيرگذار است و اين فرهنگ، فرهنگ اروپايي است اما در توسعه فرهنگي مسئله تطبيق فرهنگ با كشورهاي مربوطه مطرح مي شود.

مديريت اقتصادي و فرهنگي بايد روبه جلو باشد

افروغ بيان كرد: مديريت اقتصادي و فرهنگي بايد روبه جلو باشد و اگر پس از سي سال مديريت اگر احساس كرديد به عقب برگشته ايد يعني اينكه مديريت اقتصادي شما مشكل داشته است و در زمينه فرهنگ نيز بايد معرفت مشتركي حاكم باشد و اين مولفه داراي چند شاخصه جهان‌بینی، ارزش‌ها، الگوهای رفتاری و نمادها است.

اين كارشناس مسائل سياسي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سياست فرهنگي دولت روحاني اظهار كرد: من هنوز در اين رابطه چيزي نديده ام كه بخواهم قضاوت كنم اما به نظر مي‌رسد در بعد فرهنگي فضاي كلي و فعلي كشور بهتر از گذشته است و اميدوارم اين مسئله تداوم داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: